רבין - היום האחרון ביקורת סרט

Rabin the Last Day Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "רבין - היום האחרון":
"כוונות טובות, אך הסרט קורס לתוך עצמו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Rabin the Last Day
משחק יוגב יפת, יעל אבוקסיס, מלי לוי, מוטל'ה שפיגלר, רותם קינן במאי/ת עמוס גיתאי  
ישראלי
ביקורת סרט לרבין - היום האחרון מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"אנטי קולנוע"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע48.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די40.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סוף סוף אחרי 20 שנה, נוצר בישראל סרט קולנוע עלילתי העוסק כולו ברצח רבין. נדמה שהתרבות הישראלית כולה והקולנוע בתוכה נזקקו לפרק זמן לא קצר כדי להכיל את הטראומה שעברה על מדינת ישראל. התייחסויות לרצח כבר היו בעבר: ב-2008 בסצנה מתוך הסרט של איתן גרין, "הכל מתחיל בים", משחזר מורה לאנגלית בכיתה את רצח רבין, ב-2012 בסרטו של חיים בוזגלו, "סרק סרק", מוצג בפתיחת הסרט שחזור הרצח על ידי הרוצח יגאל עמיר, אולם הסרט, "רבין היום האחרון" של עמוס גיתאי הוא הראשון העוסק כל כולו ברצח - לפני, תוך כדי ובעיקר אחרי, בעת חקירות וועדת שמגר. בתור חלוץ שכזה הוטלה (אולי שלא ברצונו) על גיתאי אחריות כבדה, האם הוא עומד בכובד משקל אחריות זו?סרטים עלילתיים על רציחות פוליטיות ורציחות של מנהיגים נעשו מאז תחילת דרכה של אמנות הקולנוע. עוד ב-1901 צילם פורטר סרט קצר המתאר את משפטו של רוצח הנשיא מקינלי. ב-1915 שיחזר גריפית' את רצח לינקולן בסרטו המופתי, "הולדתה של אומה", וכמובן אוליבר סטון ביצירתו המונומנטלית, "-JFK תיק פתוח" הציג לעולם את גרסתו שלו לגבי רצח קנדי.
ברוב הסרטים הללו שוחזרו מעשי הרצח ובחלקם אף נעשה ערבוב בין קטעי דוקומנטציה לבין השחזור (הפליא בכך אוליבר סטון). עמוס גיתאי בחר גם הוא לשלב קטעי תעודה עם קטעי שחזור אולם אם ב"תיק פתוח" התוצאה היא סרט מרתק ב"רבין היום האחרון" התוצאה היא בלתי קומוניקטיבית, מייגעת ואף מביכה לעיתים. כמה חבל שכשסוף סוף נעשה סרט שלם על רצח רבין הוא קורס לתוך עצמו והופך לכמעט בלתי אפשרי לצפייה בשל הסצנות הארוכות והדידקטיות שבו.יש להעריך את גיתאי בהיותו הקולנוען הישראלי הראשון להתמודד עם רצח המנהיג. אולם אני בעוונותיי ציפיתי לסרט עלילתי (ותמהתי כבר שנים מי יגלם את רבין). סרט שישחזר את התקופה שלפני הרצח ודרך הפיקציה יכה שוב את הצופה בראשו ויכריח אותו להתמודד עם שאלות לא פשוטות. אולם לצערי קיבלנו עוד סרט של גיתאי שכמעט ואין בו נרטיב רציף.
הסרט מורכב מסדרה של התרחשויות, חלקן מביכות לצפייה, (כמו הסצנה עם דוברת המשטרה או הסצנה עם פסיכולוגית ממחנה הימין). העלילה מזגזגת בין קטעי דוקומנטציה לבין שחזורים ונדמה כי גיתאי אינו יודע לעיתים מה לעשות עם מקרה הרצח מעבר לניסיון בוטה ולא מתוחכם להוקיע את הימין הישראלי.גם הצגת דיוני ועדת שמגר נעשית בצורה מעיקה ורובה לא מעניינת. השוו את הצגה זו עם חקירת התובע גאריסון ב"תיק פתוח" או אפילו עם חקירתה של ויויאן אמסלם ב"גט" ותראו כמה יכולה חקירה להיות מרתקת בעין הקולנוע. לא במקרה של גיתאי.סרטו של גיתאי ראוי להצגה במסגרת דיון על רצח פוליטי בארץ הקודש. אולם בשל אי ההחלטיות ואי הבהירות הנרטיבית אני חושש שבבתי הקולנוע לא תהיה לו עדנה וחבל. נושא רצח רבין הוא נושא שכמעט אין שני לו בחשיבותו בדיון שצריך להתנהל בכל סלון על דמותנו ועלינו כעם שאוכל את יושביו. למרבה הצער "רבין - היום האחרון" לא תורם באופן משמעותי לדיון מסוג זה.
רבין - היום האחרון - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1607/11/2019 13:16:06
5/10אייקון ציון
הסרט על נושא חשוב מאוד, הבעיה שלא העבירו אותו מספיק טוב, הוא לא ממש מובן והסצנות לא מתואמות אחד עם השני
שם: יוסריאן_1גיל: 019/11/2015 22:26:05
10/10אייקון ציון
מגיב 2 רוצה שוקולד, אידיוט מצוי נוסח מירי רקב? מה לך ולאמנות הקולנוע? לא ראיתי את הסרט. לא בא לי לראות אותו. אני לא מזוכיסט. הציון סתמי כתגובה לציון הסתמי של האידיוט.
שם: אגנסגיל: 5213/11/2015 20:38:05
10/10אייקון ציון
סרט מצויין. משחק נהדר, בימוי מדוייק, תחקיר מעמיק.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט