היורד למעלה ביקורת סרט

Afterthought Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "היורד למעלה":
"יצירה מתוחכמת ,נועזת ומאד אנושית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Afterthought
משחק איתי טיראן, אורי קלאוזנר, מיכאלה עשת במאי/ת אלעד קידן  
ישראלי
ביקורת סרט להיורד למעלה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"פיסת חיים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע88.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די7.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות4.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
על פניו סרטו הראשון באורך מלא של אלעד קידן, "היורד למעלה", לא מבטיח רבות. בחור צעיר יורד את הכרמל כדי לתפוס אניית סוחר ולעזוב את הארץ. בחור קצת פחות צעיר עולה את הכרמל כדי למצוא עגיל שאבד לאשתו. אולם בתוך הסיפור הלקוני הזה מכניס קידן נפח ועומק שלא נגמרים. במהלך העלילה מופיעות להן סצנות מקסימות, רגעים קטנים של פיסות חיים ובעיקר הרבה מאוד אנושיות.כבר בשמו של הסרט מצויה אנומליה ופגם: "היורד למעלה". אולם גיבוריו של קידן הם בני אנוש מלאי פגמים וסתירות. פגמים המציגים אותם במלוא פגיעותם ובמלוא אנושיותם. אורי, (איתי טיראן בהופעה מדויקת, מרירה-מתוקה), בטוח בעצמו עד להתפקע אולם כשחברתו נפרדת ממנו הוא חש שהקרקע נשמטת תחת רגליו ובמקום להיאבק הוא רק רוצה לברוח. משה (אורי קלאוזנר הנהדר) הוא בעל מסור ואוהב שנחלץ למצוא את העגיל של אשתו. משה מתגלה כנעבעך האולטימטיבי, איש הפנטזיות שמסרב להכיר במציאות שנכפתה עליו.
קידן הוא קולנוען מתבונן שמייחס חשיבות למה שקורה בפריים וגם למה שקורה מחוץ לפריים. ממש כמו אוזו בזמנו הוא רואה את המראות ובמיוחד שומע את הקולות. גם את המשפטים שנאמרים בשקט. כבר את שוט הפתיחה שנדמה בתחילה כחמור סבר הוא מקשט לפתע בשיעולים (של תושבי חיפה שסובלים מזיהום אוויר?) ואז מעט לאחר מכן המוסיקה הקלאסית שבוקעת מהמסך מסתיימת בהכרזה רצינית להחריד של קריין כי "שמענו את התכנית "ביצועיהם החלשים". אצל קידן אין אחד שהוא חף מפגמים, דבר שעושה את סרטו כה אותנטי ובעיקר מרגש (וחוץ מזה משעשע) .פסקול ה"יורד למעלה" הוא פשוט גאוני ולא במקרה הוענק לו פרס אופיר בקטגוריה זו (יחד עם הפרס על העריכה והתסריט).קידן מאוהב בחיפה, אבל זו לא חיפה של תיירים אלא מבט מפוכח על עיר שחיים בה כמה לאומים. עיר של אנשים נכים שמתקשים לעלות את המדרגות, שמסמלות אולי יותר מכל את העיר. עיר של קשיש המבצע פעילות גופנית בחדרו בבית האבות, עיר של בתי משפט, עיר של חנויות מכולת קטנות וצורפים תמהוניים – עיר שבה כולם עולים ויורדים לקראת גורלם. "היורד למעלה" הוא סרט אורבני לתפארת. סרט שבו העיר היא שחקן לא פחות חשוב מהגיבורים הראשיים.
קצרה היריעה מלתאר את כל רבדי ונפתולי הסרט שמצליח להיות היפר אומנותי ונגיש בעת ובעונה אחת. אולם מעבר לתפאורה, לפס הקול ולשאלות הקיומיות ששואלים הגיבורים שווה להתייחס לעוד שני אלמנטים ביצירתו המונומנטלית של קידן: אלמנט ההפתעה ואלמנט הנוסטלגיה.הסרט מצליח שוב ושוב להפתיע את הצופה, הגיבור היורד למטה הופך לעד אופי לחבר מפעם שבכלל הזיק לו בבית הספר, הגיבור העולה למעלה בעל עסק לסוסים שבכלל אינם סוסים וחבורת המאפיונרים שממתינה לאחד הגיבורים אינה בכלל מהמאפיה ועוד ועוד. וכך מוצא עצמו הצופה יוצא שוב ושוב מנקודת הנוחות שלו. אלמנט הנוסטלגיה מתבטא בכך שקידן חי ונושם נוסטלגיה ואולי געגוע לימים תמימים יותר. שירי ארץ ישראל משובצים בפסקול, איתי טיראן מצטט את ביאליק ונדמה לרגעים שהמאה ה-21 עוד לא הגיעה לאותה פיסת מציאות שמציג הבמאי בפנינו. "היורד למעלה" הינו יצירת מופת נחבאת אל הכלים, סרט שיוצאים ממנו עם חיוך גדול על הפנים ואז מתפנים לחשוב על הדברים הקטנים והחשובים באמת בחיים.
היורד למעלה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1607/11/2019 09:34:44
4/10אייקון ציון
לא התחברתי, העלילה נמרחת ולא ממש מובנת והסרט לא ממש זורם, אבל השחקנים סבבה
שם: anipoגיל: 4603/02/2018 11:07:26
7/10אייקון ציון
סרט יוצא דופן ומפתיע עם מימד פילוסופי חזק שגורם לך לחשוב. ההתחלה ניראית סתמית ולא ברורה אך ככל שהעלילה מתקדמת נחשפים למורכבות של שתי הדמויות המרכזיות ולסיבות שבגללן נכנסו למשבר בחייהם. הסיפור מתרחש בחיפה. משה,איש מוזר ומבולבל שגר בעיר התחתית יוצא במעלה הכרמל לחפש עגיל שאבד לאישתו. אורי, בחור צעיר שהוא איש חובב ספרות ושירה שמבריז מהמילואים אליהם קיבל צו התייצבות, עושה דרכו מטה לכוון הנמל, כדי לצאת את הארץ עם ספינת צי הסוחר על מנת להתחיל בחיים חדשים בחוץ לארץ. אחד עולה במדרגות מהעיר התחתית לכוון הכרמל והשני יורד. באמצע הדרך הם נפגשים ומסתבר שמשה היה המורה של אורי בבית הספר. לקראת הסוף ישנו טוויסט מעניין מבחינת שתי הדמויות. הפרשנות שלי למסר המרכזי היא כזו: לא על כל דבר אנחנו שולטים בחיים, אבל יש בחירות שאנחנו יכולים לעשות. שם הסרט אולי מסגיר את מוסר ההשכל, שגם ממצבים קשים ביכולתנו לעלות חזרה למעלה, הרבה תלוי בנו. חוץ מזה,חיפאים בהווה או בעבר יאהבו לראות שוב את נופי העיר המוכרים והיפים.
שם: מיקיגיל: 5315/03/2016 22:58:08
8/10אייקון ציון
סרט פיוטי עם רעיונות מדליקים ושחקנים טובים, אבל יכול להיות משעמם למי שמחפש עלילה אינטנסיבית או אקשן. זה סרט מסע - נפשי ופיזי שעוברים שני הגיבורים, זה שעולה וזה שיורד. חיפאים יאהבו את הסרט בשל הנופים המוכרים.
קישורים
חץ היורד למעלה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט