ריאיון עם מיכל ויניק, יוצרת "ברש": "את אחת השחקניות הראשיות מצאנו ברחוב"

"ברש". ג'ייד סקורי עם סיון נועם שמעון.

"ברש". ג'ייד סקורי עם סיון נועם שמעון.

פסטיבל חיפה 2015 – אחרי שני סרטים קצרים שהתקבלו לפסטיבלים נחשבים בעולם, סרט הביכורים העלילתי "ברש" של מיכל ויניק מגיע לפסטיבל חיפה כשהוא בעצמו אחרי פסטיבל סן סבסטיאן. ויניק, מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית בית ברל, לקחה סמסטר של חופש ויצאה לצלם את הסרט שלה. העלילה מספרת על נעמה ברש בת ה-17 (סיון נועם שמעון, הופעת ביכורים), שהתחביבים שלה הם אלכוהול, סמים וחברות משועממות. בדיוק כשאחותה הבכורה בורחת מהבית וכל המשפחה מתחילה לחפש אחריה, נעמה פוגשת נערה חדשה מהתיכון (ג'ייד סקורי, הופעת ביכורים) ומתאהבת בה עד מעל לראש.

לקראת ההקרנה של "ברש" ביום חמישי 1.10.15 בפסטיבל חיפה, תפסתי את ויניק לשיחה קצרה.

איך בחרת את השחקניות לסרט?
היו לנו עוזרות ליהוק מדהימות שראו מאות נשים צעירות, אותן איתרו ברחוב, בבתי ספר ובמקומות בילוי. פיקחה עליהן אורית אזולאי שהיה לי הכבוד והעונג לעבוד איתה. למדתי ממנה המון. ראינו כמות עצומה של שחקניות ולא שחקניות, וחיפשנו את ברש (סיון נועם שמעון) הרבה זמן. את הדמות של הרשקו (ג'ייד סקורי) מצאנו ברחוב, היא לא הבינה מי האישה המשונה שמסתובבת סביבה עם אופניים – אני קצת התביישתי לגשת אבל בסוף החלטתי שאין ברירה, פחדתי שהיא תיעלם לי.

אחרי ש"פיתיון" הקצר שלך הוקרן בפסטיבל סאנדנס ו"סרק" בפסטיבל לוקרנו, הגעת לפסטיבל סן סבסטיאן עם סרט ארוך ראשון.
בסרטים קצרים מדובר במקבצים ולכן הכל פחות ממוקד רק בך, אלא בחבורה שלמה של במאיות ובמאים שעומדים בסוף ההקרנה בשורה שמזכירה מסדר זיהוי ועונים על שאלה אחת או שתיים לכל היותר. בסרט באורך מלא תשומת הלב הולכת רק אל היוצרות והיוצרים של הסרט והשאלות והתשובות נמשכות הרבה יותר זמן.

אז איך היתה החויה החדשה?
נסענו לסן סבסטיאן בהרכב של שני המפיקים (איילת קייט ואמיר הראל מ'למה הפקות', א.ש.), ושתי השחקניות הראשיות. היה מרגש להקרין את הסרט לקהלו הראשון. גם לשחקניות זו היתה הקרנה ראשונה והן ראו אותו לראשונה ביחד עם הקהל. כשנדלקו האורות על הצוות בסיום ההקרנה (זה המנהג בפסטיבל סן סבסטיאן) כולנו קיווינו שהאיפור יחמיא לנו בתאורה בוהקת כל כך.

"ברש". מיכל ויניק.

מיכל ויניק על הסט של "ברש".

יש לדעתך סיכוי שנשמע כי משרד החינוך מבקש להקרין את הסרט, כמו סרטי נוער אחרים?
הנערות ב"ברש" הן לא בדיוק מה שמערכת החינוך תשמח להראות לחבר'ה בתיכון (יש בו סמים מכל מיני סוגים וסצנת סקס לסבית) אם כי לדעתי יש הרבה מאוד תיכוניסטיות ותיכוניסטים שיכולים להעיד שהחיים שלהם לא רחוקים ממה שרואים על המסך, בלי קשר לנטיה מינית זו או אחרת.

"ברש" יוקרן ביום חמישי, 1.10.15 בשעה 22:00, אולם רפפורט בחיפה, במסגרת פסטיבל חיפה.

* ההדגשות בטקסט הן של העורך.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?