מגזין סרטים

23 באוקטובר 2017 בשעה 7:31, מאת

שוברי קופות: כישלון ל"הסערה", ל"איש השלג" ואפילו ל"בו 2" של טיילר פרי; "רק האמיצים" עמד בציפיות

"הסערה".

"הסערה".

זה היה סוף שבוע מאכזב בקופות בצפון אמריקה: ארבע בכורות בהפצה רחבה, ששלוש מתוכן נכשלו והאחרונה פשוט עמדה בציפיות הנמוכות ממנה. קומדית האימה של טיילר פרי "בו 2! מדיאה וליל כל הקדושים" (ש.ל.ר, Tyler Perry's Boo 2! A Madea Halloween) הצליחה לתפוס את המקום הראשון על אף שפתחה משמעותית פחות מקודמתה, ואחריה סרט האסונות "הסערה" שעד כמה שאולפני האחים וורנר לא ניסו למנוע את הכישלון – הם לא הצליחו. דרמת הגיבורים-החיים מבוססת האירועים האמיתיים "רק האמיצים" פתחה נמוך אבל כפי שציפו, ואילו המותחן "איש השלג" בכיכובו של מייקל פסבנדר נזרק למקום השמיני בטבלה עם הכנסות שתואמות את הביקורות הקטלניות שקיבל.

כאמור, את המקום הראשון בטבלת שוברי הקופות של סוף השבוע בצפון אמריקה תפסה קומדית האימה "בו 2! מדיאה וליל כל הקדושים" (ש.ל.ר, Tyler Perry's Boo 2! A Madea Halloween) עם 21.7 מיליון דולרים על פי הערכות, בקרב 2,388 בתי קולנוע. זה אמנם יפה שטיילר פרי הצליח לשמור על כמעט (7 מתוך 8) כל סרטי "מדיאה" מעל רף 20 מיליון הדולרים בבכורה, אבל רק אשתקד הסרט המקורי של "מדיאה וליל כל הקדושים" פתח עם 7 מיליון דולרים יותר (25.8 מ"ד, כמעט שליש יותר).

סרט האסונות "הסערה" פתח עם 13.3 מיליון דולרים עלובים בקרב 3,246 בתי קולנוע. אולפני האחים וורנר ניסו מאד למנוע את האסון הזה, ובין היתר השקיעו בצילומים החוזרים יותר מאשר הסרט הצליח לגרוף בסופ"ש הבכורה (כ-15 מיליון דולרים). אפשרי שהסיבה לכישלון היא ההצפות ששטפו חלקים באמריקה לאחרונה, אבל מה שיותר סביר הוא שהקהל פשוט נזהר מהסרט שנדרשו 3 שנים להשלימו, לא הושק בקול תרועה גדול עם קמפיין רחב, ולא ברורה מידת האקשן שבו. כלומר הקהל חשב שמדובר בעוד סרט אסון-שטפונות כמו "הבלתי אפשרי" (19 מיליון דולרים בבכורה) ולא בסרט אקשן כמו "סן אנדראס" (54.6 מ"ד בבכורה).

עם התחרות על הקהל שלה (בין היתר מטיילר פרי), קומדית האימה "מז"ל טוב" ירדה ב-64 אחוזים בהכנסות והוסיפה 9.4 מיליון דולרים בקרב 3,298 בתי קולנוע. בסך הכל בשבועיים גרף הסרט 40.7 מיליון דולרים. אחריו, "בלייד ראנר 2049" ירד ב-53.8 אחוזים בהכנסות והוסיף 7.2 מיליון דולרים בקרב 3,203 בתי קולנוע. בסך הכל ב-3 שבועות גרף הסרט 74 מיליון דולרים. וחותמת את החמישיה העליונה הדרמה "רק האמיצים" שכפתחה כצפוי עם 6 מיליון דולרים בקרב 2,577 בתי קולנוע.

המותחן בהפצה הרחבה (אך לא מדי) "איש השלג" פתח עם 3.4 מיליון דולרים עלובים בקרב 1,812 בתי קולנוע, אחרי ביקורות קטלניות. ובמקום ה-12 ניצב סרט הדרמה "שונה כמוני" (ש.ל.ר, Same Kind of Different as Me) שפתח עם 2.6 מיליון דולרים בקרב 1,362 בתי קולנוע.

19 באוקטובר 2017 בשעה 9:30, מאת אלן כהן

"אמא!" – ביקורת

"אמא!". ג'ניפר לורנס, חביאר ברדם.

"אמא!". ג'ניפר לורנס, חביאר ברדם.

"אמא!" הוא סרט כל כך יומרני וכל כך גרוטסקי בליטראליות ובמטאפוריות שלו, שיש הרגשה שהבמאי דארן ארונופסקי רוצה בכוונה לפצל את קהל הצופים על דעותיהם. מדובר במותחן דרמה פסיכולוגי מטאפורי מאוד מחד, ומאידך יש לסרט משמעות אחת מאוד ברורה ופשטנית. ללא ספק סרט שמספק מרחב רב לדיונים ולמחשבות, הבעיה היא שכל הדיונים והמחשבות הללו מאוד לא נוחים.

דארן ארונופסקי ממשיך את הקו שלו, של סרטי מתח פסיכולוגים ("ברבור שחור" 2010, "רקוויאם לחלום" 2000). אלא שכאן הוא לוקח את הז'אנר לרמה אחרת לגמרי, או לפחות כך הוא רוצה שאנחנו נחשוב. האמת היא, שמאחורי העטיפה היומרנית של "אמא!" יש סרט שנוגע בעיקר (ואני אומר 'בעיקר', כי בסופו של דבר אפשר לתת ל"אמא!" הרבה משמעויות) בנושא מאוד נדוש בצורה מאוד ברורה. כלומר, למרות ההתנשאות של ארונופסקי, בסופו של דבר, מדובר על מטאפורה אחת גדולה של משהו מאוד פשטני, ובצורה מאוד ישירה.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

16 באוקטובר 2017 בשעה 6:33, מאת

שוברי קופות: "מז"ל טוב" ו"נקמה זרה" הפתיעו לטובה

"מז"ל טוב". ג'סיקה רות'.

"מז"ל טוב". ג'סיקה רות'.

סרט האימה הקומי "מז"ל טוב" פתח בצמרת טבלת שוברי הקופות של סוף השבוע בצפון אמריקה, עם הכנסות טובות, וכמוהו, גם ההכנסות של סרט הפעולה "נקמה זרה" היו טובות ומיקמו אותו שלישי בטבלה.

"מז"ל טוב" פתח על פי הערכות עם 26.5 מיליון דולרים בקרב 3,149 בתי קולנוע, שהם יותר מ-25.4 מיליון הדולרים שאיתם פתח "הביקור" (2015). ל"מז"ל טוב" יש במאי לא-חדש בז'אנר (כריסטופר לנדון), אבל לא מוכר בקנה מידה קרוב בכלל לזה של "הביקור" (מ. נייט שאמאלאן, לעד יזכר ראשית עבור "החוש השישי"). עוד לשם השוואה, סרט האימה הקצת-קומי "תברח" פתח מוקדם יותר השנה עם 33.4 מיליון דולרים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

12 באוקטובר 2017 בשעה 19:15, מאת

הוכרזו הזוכים בפסטיבל חיפה 2017: "העדות" הסרט הטוב ביותר

המפיק יואב רועה עם השחקן אורי פפר, עם פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה 2017. צילום: גלית רוזן.

המפיק יואב רועה עם השחקן אורי פפר, עם פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה 2017. צילום: גלית רוזן.

הוכרזו הזוכים בפרסי פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2017 (ה-33 במספר), ובראשם קטף "העדות" של עמיחי גרינברג את פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בסך 100 אלף ש"ח. השופטים – מבקר הקולנוע מישל סימון (יו"ר), הבמאי ההונגרי יאנוש סאס, השחקנית הישראלית סלוואה נקארה, התסריטאית הישראלית עלמה גניהר והצלם הישראלי רוני כצנלסון – נימקו את בחירתם בכך ש"זהו סרט שלם המגולל סיפור של גיבור ישראלי אובססיבי המתמודד באומץ עם משבר זהות, עם מקומה של ההיסטוריה היהודית הטרגית בחייו ועם הצורך להגיע לאמת כתנאי להמשכיות." הפרס הגבוה ביותר בפסטיבל היה מענק 'סיכוי' בסך 150 אלף ש"ח על שם דני לרנר ובאדיבות אבי לרנר, והוא הוענק לסרט "הספקולנטית" של זלדה ולנר. בפרס הביכורים (השלישי בגובהו, 50 אלף ש"ח) זכה "מוצא אל הים" של דניאל מן.

בפרס סרט התעודה הטוב ביותר זכה "ארץ זרה" של שלומי אלדר. השופטים – המפיקה והעורכת יעל פרלוב, החוקרת ד"ר יעל מונק, ומנהל פסטיבל הקולנוע בקרקוב קז'ישטוף גיירט – נימקו את בחירתם בכך ש"הסרט מציג את האבל על המציאות הישראלית דרך הסיפור האישי של היוצר וגיבורו השחקן רסאן עבאס."

רשימת הזוכים המלאה בפרסי פסטיבל חיפה 2017:

תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי

הסרט העלילתי הטוב ביותר
"העדות", עמיחי גרינברג

סרט ביכורים עלילתי (50 אלף ש"ח)
"מוצא אל הים", דניאל מן

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

11 באוקטובר 2017 בשעה 8:32, מאת רותם יפעת

"מז"ל טוב" – ביקורת

"מז"ל טוב". ג'סיקה רות'.

"מז"ל טוב". ג'סיקה רות'.

בפודקאסט על קלאסיקות קולנועיות מודרניות היה לפני מספר שבועות פרק שהוקדש ל"ספיד". אחד המשתתפים סיכם את הסרט במשפט אחד: "לפעמים כל מה שצריך זה רעיון טוב". מאז הטענה ש'אם-אנד-אם בוטנים' הוא הכי טעים לא שמעתי טענה כל כך לא נכונה (התשובה היא כמובן 'קריספי' אם תהיתם). לא חסרות דוגמאות לסרטים עם רעיון מגניב אבל ביצוע כושל: "זהות", "הנקוק" ועוד. סרט האימה "מז"ל טוב" לא נופל לקטגוריה הזו, אבל גם לא יצירת מופת – הוא במקום טוב באמצע.

יתכן והסיבה שהוא לא נופל בביצוע זה שהרעיון שלו לא כזה מקורי: הוא לוקח את מה ש"לקום אתמול בבוקר" הקלאסי עשה: גיבור המתעורר כל בוקר לחוות את היום הקודם עד שהוא משנה משהו ובדומה ל"קצה המחר" המד"ב מוסיף לו טוויסט ז'אנריסטי. במקרה הזה אימה. ברם, "מז"ל טוב" פחות שלם מהסרטים האחרים המבוססים על אותו קונספט. זה לא שהוא לא משתלט על הרעיון היסודי של הסרט אלא שהדרך לפתרון הבעיות בו ארוכה ולעיתים מייגעת. 90 הדקות של הסרט היו יכולות להתקצר בכמה דקות או לחילופין להשקיע את הזמן (או אפילו להוסיף עוד) בלחדד את המתרחש, כי מתישהו בתסריט יש קפיצה לא ברורה בהתרחשות והאופן בו הגיבורה מגלה דברים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

9 באוקטובר 2017 בשעה 11:00, מאת

"מכתוב" מכר מעל 70 אלף כרטיסים בסופ"ש הבכורה; 100 אלף בצירוף 'יום הקולנוע הישראלי'

"מכתוב".

"מכתוב". צילום: עידן מילמן

סרט הפשע-קומדיה הישראלי "מכתוב" של עודד רז והצמד חנן סביון וגיא עמיר, פתח בקופות ברחבי הארץ עם למעלה מ-70 אלף כרטיסים. בצירוף המכירות מ'יום הקולנוע הישראלי' לפני כחודש, שעמדו על כ-25 אלף כרטיסים, חצה הסרט עד כה את רף 100 אלף הכרטיסים.

"מכתוב" מספר על צמד גובים קשוחים בארגון פשע ירושלמי (סביון ועמיר), שאירוע מכונן בחייהם גורם להם לעשות תפנית ולהחליט להגשים לאנשים משאלות מפתקים שהם שמים בכותל. העלילה מסתבכת שראשי הארגון (איציק כהן ויגאל נאור) מחליטים שהחופשה נגמרה והם צריכים לחזור לעבוד.

בשעה 10:01, מאת

שוברי קופות: "בלייד ראנר 2049" בצמרת אך עם הרבה פחות הכנסות מהצפוי

"בלייד ראנר 2049". ריאן גוסלינג.

"בלייד ראנר 2049". ריאן גוסלינג.

סרט ההמשך בהפרש 35 השנים מקודמו, "בלייד ראנר 2049", פתח בצמרת טבלת שוברי הקופות של סוף השבוע בצפון אמריקה, אבל הכניס הרבה פחות מהתחזיות של האנליסטים. הסרט פתח עם 31.5 מיליון דולרים בלבד, בעוד ציפו שיכניס בין 45 ל-55 מיליון דולרים. זריקת האמון לא התבטאה רק בתחזיות האנליסטים: אולפני האחים וורנר הקרינו אותו במספר גדול של בתי קולנוע (4,058) והשקיעו בו כ-150 מיליון דולרים. מחוץ לצפון אמריקה, הסרט הוקרן ב-63 ארצות (שווקים) והכניס כ-50.2 מיליון דולרים.

סרט הדרמה-הרפתקאות-רומנטיקה "ההר שביננו" עם אידריס אלבה וקייט ווינסלט פתח עם 10.1 מיליון דולרים בקרב 3,088 בתי קולנוע. אחריו סרט האימה "זה" שירד ב-42.9 אחוזים בהכנסות והוסיף 9.7 מיליון דולרים בקרב 3,605 בתי קולנוע. בסך הכל ב-5 שבועות גרף הסרט 304.9 מיליון דולרים. רביעי בטבלת סוף השבוע בצפון אמריקה ניצב סרט האנימציה "הפוני הקטן שלי: הסרט" שפתח עם 8.8 מיליון דולרים בקרב 2,528 בתי קולנוע. וחותמת את החמישיה העליונה קומדית הפעולה "קינגסמן 2: מעגל הזהב" שירדה ב-52.2 אחוזים בהכנסות והוסיפה 8.1 מיליון דולרים בקרב 3,488 בתי קולנוע. בסך הכל ב-3 שבועות גרף הסרט 80 מיליון דולרים.

7 באוקטובר 2017 בשעה 20:00, מאת רותם יפעת

"בלייד ראנר 2049" – ביקורת

"בלייד ראנר 2049". האריסון פורד, ריאן גוסלינג.

"בלייד ראנר 2049". האריסון פורד, ריאן גוסלינג.

קשה לי לזכור את מספר הפעמים בהם כתבתי על כמה מאוסים הסיקוולים ההוליוודים (כמו לכל כך הרבה כותבים אחרים). זה לא שכל כך מפריע שלועסים חומרים מוּכרים שוב ושוב או ש'הורסים' לי את הילדות. מה שמפריע לי זה שיוצרים שאני אוהב עוצרים מהעשייה המעניינת שלהם לטובת הציניות ההוליוודית הנצלנית. ולכן כשהכריזו על הפקת "בלייד ראנר 2049", 35 שנה אחרי שיצא "בלייד ראנר" – שכבר הספיק להפוך לקלאסיקה מודרני – הייתי חצוי. גם אף פעם לא התחברתי לסרט (זה לא שאני חושב שהוא לא טוב, אבל הוא לא בטופ שלי) כך שלא חיכיתי לו יותר מדי.

הוקל לי כשהתגלה שאת מקומו של רידלי סקוט, שביים את המקור, תופס דני וילנב. אני תופש מסקוט במאי סביר במקרה הטוב שרק מידרדר עם השנים. ובכלל, הוא האח הפחות מוצלח לבית סקוט (תנצב"ה טוני). לעומתו, וילנב הוא אחד הבמאים הכי מעניינים הפועלים היום והסרטים האחרונים שלו (בינהם "המפגש" ו"סיקאריו") היו יצירות עוצמתיות שיוצרות מתח תמידי ומוציאה את המיטב מהשחקנים שלו. לצערי מה שקיבלנו זה רפליקנט של הסרט המקורי: סרט מרהיב בעשייה שלו אבל ריק לגמרי ולא מעניין.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

6 באוקטובר 2017 בשעה 16:00, מאת

בתחקיר על המפיק ההוליוודי הבכיר הארווי וויינשטין נטען שהוא מטרידן מיני במשך עשרות שנים

תחקיר של ה'ניו יורק טיימס' טוען כי המפיק ההוליוודי היהודי הבכיר הארווי וויינשטין (65) הטריד מינית נשים במשך כ-30 שנה. וויינשטין הוא מייסד שותף (עם אחיו, בוב) בחברת ההפקה 'מירמקס' (Miramax), אותה עזבו האחים ב-2005 והקימו את 'דה ווינשטיין קומפני' (The Weinstein Company). ברזומה שלו קלאסיקות וסרטים חשובים-מוערכים רבים, כגון טרילוגית "שר הטבעות", "שייקספיר מאוהב", "שיקאגו", והוא הוציא לפועל את הסרטים שהכירו לעולם קולנוענים חדשים ומוערכים כיום כגון קווינטין טרנטינו ("ספרות זולה" וכל הסרטים הבאים שלו אחריו), מאט דיימון ובן אפלק ("סיפורו של וויל האנטינג" שכתבו לו את התסריט וכיכבו בו).

התחקיר פורסם אמש (5.10), מתבסס על עדויות של שחקניות ונטען בו כי בשמונה מקרי הטרדה מינית שביצע לכאורה, גובשו הסדרים חשאיים עם הנשים כדי למנוע משפטים פומביים. בין השחקניות שנחשפו ניתן למצוא את השחקניות אשלי ג'אד ורוז מקגוון. ג'אד סיפרה כי וויינשטין הזמין אותה לפגישה עסקית בחדרו בבית מלון, ובמהלכה הוא הסתובב עם חלוק אמבטיה בלבד ושאל אותה אם תרצה לצפות בו מתקלח. "חשבתי לעצמי," אמרה ג'אד (49), "'איך אני יוצאת הכי מהר מהחדר הזה מבלי להתנכר לווינשטיין'", ככל הנראה בהתיחס לכוחו של המפיק הבכיר בהוליווד. בתחקיר נמסר שמקגוון (44) קיבלה מוויינשטין בשנות ה-1990 סכום של 100 אלף דולרים במסגרת הסדר חשאי, והיא הגיבה לפרסום בטוויטר: "הצלתם חיים עם האומץ שלכם."

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 13:00, מאת אלן כהן

"חזק יותר" – ביקורת

"חזק יותר". ג'ייק ג'ילנהול.

"חזק יותר". ג'ייק ג'ילנהול.

למרות שידעתי למה לצפות, "חזק יותר" הצליח לרגש אותי עד דמעות ואחת הסיבות העיקריות היא המשחק המצוין של כל הקאסט בסרט. מדובר בעיבוד קולנועי שמבוסס על סיפורו ההרואי של ג'ף באומן (ג'ייק ג'ילנהול), שאיבד את שתי רגליו בפיגוע במרתון בבוסטון ב-2013. לא מתייפייף ולא קלישאתי, "חזק יותר" הוא אחד הסרטים הטובים שראיתי השנה.

דיוויד גורדון גרין הצליח בגדול בסרט בכמה מובנים. הוא הצליח להעביר את הכוח ואת הייחודיות של בוסטון באופן ברור ונכון למדיום הקולנועי. מעבר לזה, הוא הצליח להראות לנו משפחה מן השורה, בלי קלישאות, בלי גיבורים ובלי לייפות את התנהגותם, דבר שגרם לסרט להרגיש אמיתי יותר ומציאותי יותר. הרבה יותר קל להתחבר לדמויות כאן, כי הן יכולות להיות השכן שלך, החבר שלך או הבחור שעובד בסופרמרקט בו אתה מבקר בדרך כלל.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

5 באוקטובר 2017 בשעה 23:37, מאת

הסרטים הזרים המתמודדים על אוסקר 2018

"פוקסטרוט". ליאור אשכנזי.

"פוקסטרוט". ליאור אשכנזי.

שיא חדש נשבר: "פוקסטרוט" הישראלי מתמודד מול 91 סרטים על מועמדות בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר באוסקר 2018, הכי הרבה אי פעם. כל מדינה יכולה לבחור סרט אחד בשפה כלשהי (מלבד אנגלית) כדי לייצג אותה; וישראל היא ככל הנראה המדינה האחרונה, שבה הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס המקומי הוא המועמד האוטומטי לאוסקר. ישראל היא גם המדינה שהיתה מועמדת הכי הרבה פעמים (10) מבלי לזכות אפילו פעם אחת.

על אף שבשנים האחרונות יש יותר סרטים מועמדים מארצות מחוץ לאירופה עדיין יש העדפה מסוימת למתמודדים ולזוכים מאירופה. גם השנה מספר מדינות, כולל הסרט הסורי הראשון, בחרו בסרט תיעודי כנציגם למרות ההיסטוריה של סרטים כאלו בקטגוריה הזאת (היו מועמדים, אף אחד מהם לא זכה). איזבל הופר מככבת בשני סרטים (שמייצגים את אוסטריה ולוכסמבורג) ובשמות של שלושה סרטים יש את המילה Dark.

כשלושה שבועות לפני הכרזת המועמדים ב-23.1.18 יוכרזו תשעת המתמודדים הסופיים מתוך 92(!) הסרטים.

סקירת המתמודדים על מועמדות לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2018:

תחילה לסרטים בעלי הסיכויים הגבוהים יותר לזכייה מכיוון שהבמאי שלהם מוכר, יש העדפה מסוימת למדינה הזאת או נושא שעל פניו קורץ למצביעים:

Loveless (רוסיה) במאי: אנדריי זביאגינצ'ב ("לוויתן", סרטו הקודם, היה מועמד לאוסקר לסרט זר), זוג בתהליך גירושין מתאחד כדי לחפש את בנם בן ה-12 שנעלם.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

4 באוקטובר 2017 בשעה 17:00, מאת

"בחזרה לבורגונדי" – ביקורת

"בחזרה לבורגונדי". אנה ז'יררדו, פיו מרמאי, פרנסואה סיביל.

"בחזרה לבורגונדי". אנה ז'יררדו, פיו מרמיי, פרנסואה סיביל.

לא הגיעו לבתי קולנוע בארץ סרטים רבים סביב עולם הכרמים וייצור היין שכל כך אופייני וחשוב לצרפת ולצרפתים, ואלה שראינו לאחרונה לא היו טובים (לא אנקוב בשמם כי הם לא ראויים לזה). "בחזרה לבורגונדי", אחד מעשרת הסרטים הצרפתיים הכי מצליחים בצרפת השנה, מלא קטעים של טיפול בגפנים ויש בו גם דמויות מעניינות.

במרכז "בחזרה לבורגונדי" שלושה ילדים (בת ושני בנים) שצריכים להחליט על עתידו של הכרם המשפחתי. ז'ולייט היא מומחית ליין, הבן הצעיר ז'רמי נשוי לבת של בעלי כרם עשירים מקומיים וז'אן הוא שחוזר לבורגונדי, צרפת אחרי היעדרות ארוכת שנים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »


כרטיסים לסרטים

לרשימת זמני ההקרנה בקולנוע קרוב אליכם בחרו עיר:

סינמה סיטי, יס פלאנט, קולנוע לב, רב חן, גלובוס מקס, סינמטק תל אביב