מגזין סרטים

31 באוקטובר 2014 בשעה 7:30, מאת

"חיית הלילה" – ביקורת

"חיית הלילה". ג'ייק ג'ילנהול.

"חיית הלילה". ג'ייק ג'ילנהול.

"חיית הלילה" הוא סרט דרמה העוקב אחרי בחור בשם לו בלום (ג'ייק ג'ילנהול) שמתאהב ברעיון להפוך לצלם חדשות חוץ מקצועי עצמאי בלוס אנג'לס. כלומר, הוא מכיר, מתנסה ולומד איך ומה צריך לעשות כדי להשיג צילומים של תאונות וזירות פשע שיוכל למכור לטלוויזיה.

"חיית הלילה" הוא סרטו הראשון כבמאי של התסריטאי דן גילרוי ובחלקו הראשון של הסרט מראים יפה ובלי דיאלוגים מיותרים את תהליך הלימוד של לו וההתקדמות שלו בנושא ההו-כה-אמריקאי של צלמים עצמאיים שמוכרים חומרים חדשותיים מצולמים לערוצי הטלוויזיה הרבים-מספור שיש בלוס אנג'לס וצריכים למלא שעות על גבי שעות של תכניות אקטואליה.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

30 באוקטובר 2014 בשעה 9:00, מאת

"זעם" – ביקורת

"זעם". בראד פיט.

"זעם". בראד פיט.

"זעם" הוא השם של טנק שצוותו האמריקאי נלחם בלב שטח גרמניה בשלהי מלחמת העולם השנייה. זהו סרט מלחמה שלא מבוסס על סיפור אמיתי מסוים או דמויות מהמציאות. קטעי הלחימה בו טובים, הקטעים בין אנשי צוות הטנק סבירים, הסרט מעניין ולא עמוס בקלישאות, אך אין פה סיפור מעבר למה שרואים, כלומר: זה סיפור מלחמה שגרתי ומקבלים את מה שמצפים ושום דבר מעבר לכך. חוץ מזה, שימו לב שיש מספר קטעים עם אלימות גרפית (מה שמבדיל אותו מסרטי המלחמה של הוליווד הישנה).

דרך טובה לפתוח סרט (או סדרה) היא בהצגת דמות חדשה בעיר חדשה או במשרה חדשה. במקרה הזה מדובר בנורמן, איש צוות צעיר מאוד ולא-מיומן לתפקיד שלו בתוך צוות טנק מלוכד. הטנק המדובר הוא של הצבא האמריקאי, המלחמה היא מלחמת העולם השנייה, המקום הוא אזור כפרי בגרמניה והזמן הוא לקראת סוף המלחמה.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

26 באוקטובר 2014 בשעה 20:15, מאת

175 אלף כרטיסים נמכרו ביום הקולנוע 2014

יום הקולנוע Movie Time, בו כרטיסי קולנוע נמכרים ב-10 ש"ח.

יום הקולנוע Movie Time, בו כרטיסי קולנוע נמכרים ב-10 ש"ח.

התאחדות ענף הקולנוע בישראל מדווחת כי ב"יום הקולנוע, Movie Time" לשנת 2014, במסגרתו כרטיסי הקולנוע עלו 10 ש"ח, נמכרו כ-175,00 כרטיסים. זוהי השנה השניה בלבד של הפרויקט, ומספר הכרטיסים שנמכרו גדל ב-25 אלף מאשתקד (כ-17 אחוזים).

ביום הקולנוע נמכרים כרטיסי הקולנוע הרגילים במחיר של 10 ש"ח, ואילו כרטיסי התלת מימד עולים 14 ש"ח. תוספת עמלת הכרטיס ברכישה מנוחיות הבית לא הרתיעה רבים מעם ישראל (עם ביקוש כזה, מי ישאיר את גורל המושב שלו למזל?) ו-80 אלף כרטיסים נמכרו כבר במכירה המוקדמת (שנפתחה ביום שלישי). ביום הקולנוע עצמו (ה', 23.10), שבו החלו הקרנות סרטים כבר בשעה 11 בבוקר, חצה מספר הכרטיסים שנמכרו את רף מאה אלף הכרטיסים, ובשעה 19:00 כבר עמד המספר על 165 אלף (עליה של כ-10 אחוזים מאשתקד). היום נסגר כאמור, לאחר שחלק מבתי הקולנוע אף הוסיפו הקרנות לאחר חצות, עם כ-175 אלף כרטיסים שנמכרו.

התאחדות ענף הקולנוע פירסמה עוד כמה נתונים מעניינים על הדרך: בשנת 2012 נמכרו כ-13 מיליון כרטיסים לקולנוע, בשנת 2013 נמכרו כ-14 מיליון, ואילו בהתאחדות צופים גידול ל-15 מיליון בשנת 2014 הנוכחית (זאת על אף שבארה"ב, דווקא הצפי הוא ירידה במכירות).

25 באוקטובר 2014 בשעה 11:11, מאת

"מנפאואר" – ביקורת

"מנפאואר". יוסי מרשק.

"מנפאואר". יוסי מרשק. צילום: ורד אדיר

טעון באג'נדה חברתית מובהקת ואסתטיקה ומשחק משובחים – הסרט הישראלי "מנפאואר" הוא דרמה חברתית שמתקשה לנסוק מעבר ל"נושא חשוב". יש לו הרבה נקודות חיוביות מכל המקצועות המשתתפים בהכנת הסרט, מלבד התסריט, העוסק בדמויות שגרתיות שמקדמות את האג'נדה, מבלי דיון ממשי בשאלת הנושא החשוב של היטמעותם של עובדים זרים בישראל.

את הסרט כתב וביים נעם קפלן, שברזומה שלו הסרט הקצר "צווארון כחול לבן" (2004), הראשון לבית הספר סם שפיגל שהופץ באופן סדיר בבתי הקולנוע בארץ (לימים יעשו כן גם בוגרי בית הספר עודד בן-נון ומיכל ברזיס עם "איה"). "צווארון" זכה בפרס חביב הקהל של פסטיבל קרלובי וארי, ולסרט הביכורים העלילתי שלו "מנפאואר" בחר קפלן לקבץ שוב את שותפיו ליצירה, הצלם עידו סוסקולני והעורך אפי כהן ורטש.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 10:00, מאת

"זינוק בעליה" – ביקורת

"זינוק בעליה". איתי טיראן, שלמה בראבא, רותם זיסמן-כהן.

"זינוק בעליה". שלמה בראבא, איתי טיראן ורותם זיסמן-כהן. צילום: יוני המנחם

"זינוק בעליה" הוא סרט קליל ויעיל מהסוג שצריך לעודד בקולנוע הישראלי: נגיש לקהל הרחב, לא טיפשי לחלוטין, ומעביר את הזמן בהנאה ובחיוך. מפתיע לגלות שמככב כאן איתי טיראן, נסיך התיאטרון המהולל, שאינו מרבה כלל להופיע על המסך הגדול בשנים האחרונות, ואינו מגלם ניצול שואה או חיל מסוג כלשהו.

את הסרט ביים אורן שטרן על פי תסריט של ריקי שולמן, וזהו לשניהם סרט ביכורים באורך מלא. שיתוף הפעולה הקודם בינהם היה במסגרת רצועת 'ראשון בדרמה' בסרט הטלויזיה "להשתחרר מסוזי". לשניהם גם סרט נוסף במסגרת 'ראשון בדרמה' – הוא עם "הדמעות של אמסלם" לפי תסריט של רשף לוי; והיא עם "תושב"ע בקרית שמונה" שביים יובל גרנות. לניסיון הזה עם קומדיות קלילות יש ביטוי באופי הנעים של "זינוק בעליה", שמצליח להנחיל הנאה בצופיו גם מבלי רוח שטות וגיחוך על עצמו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

23 באוקטובר 2014 בשעה 9:30, מאת

"אהבה היא מוזרה" – ביקורת

"אהבה היא מוזרה". אלפרד מולינה, ג'ון לית'גו.

"אהבה היא מוזרה". ג'ון לית'גו, אלפרד מולינה

על הנייר "אהבה היא מוזרה" נשמע מעניין, אולי, אך מדובר בסרט משעמם ומשמים, מעצבן ומרגיז, שמבוים וכתוב רע. במקום להתמקד בסיפור של הזוג במרכז העלילה, הסרט מתפזר ולא ממש מספר שום סיפור. השחקנים (הטובים) כנראה רק קראו את תקציר הפרויקט כשחתמו עליו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

19 באוקטובר 2014 בשעה 9:00, מאת

הוכרזו זוכי פסטיבל חיפה 2014: "את לי לילה" הסרט הטוב ביותר

"את לי לילה". מימין: חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, אסף קורמן, לירון בן שלוש, יגאל מוגרבי וברכה סלע.

"את לי לילה". מימין: חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, אסף קורמן, לירון בן שלוש, יגאל מוגרבי וברכה סלע. צילום: ראובן כהן

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2014 (ה-30 במספר) הכריז על הזוכים בפרסים השנתיים שלו, ואת הפרס הראשי קטף "את לי לילה" של אסף קורמן. זוגתו, לירון בן שלוש, שגם מככבת בסרט – קטפה את פרס התסריט הטוב ביותר.

הזוכים בפרסי פסטיבל חיפה 2014:

הסרט העלילתי הטוב ביותר
"את לי לילה"

סרט ביכורים עלילתי
"עמק"

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

18 באוקטובר 2014 בשעה 11:30, מאת רותם יפעת

"נעלמת" – ביקורת #2

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת". בן אפלק.

בהתאם לשמו, "נעלמת" נותר מין נעלם בעיני. גם מספר ימים אחרי הצפייה, שכללו מספר התנצחויות מקוונות אודות הסרט, עדיין לא החלטתי האם הוא באמת שונא נשים או דווקא מנסה לעשות אחר. האמביוולנטיות הזו היא תוצאה של רשלנות תסריטאית יסודית: למרות שאנחנו מקבלים וויס-אובר של הדמויות, המניעים שלהם לא ברורים לחלוטין ומעשיהם נתונים לפרשנות לכאן או לכאן.

לכן אני גם לא ממהר להוקיע את הבמאי דיויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "נערה עם קעקוע דרקון") כמיזוגן. לעומת זאת, כן צריך לדרוש מפינצ'ר אחריות על הטון המוסרי של סרטיו, וזאת למרות שאינו עוסק במלאכת הכתיבה בכלל. מבחינה עלילתית נטו, הסרט הוא פצצת אנרגיה: אינטנסיבי, לא משעמם לרגע וכל סצנה מדויקת והכרחית. לגרום לסרט של שעתיים וחצי להרגיש כמו שעה וחצי דורש כשרון לא מבוטל. אחד הגורמים לכך הוא המבנה של הסרט שהוא כמו מראה, ואחרי חצי מאד מעורפל, החצי השני חושף נקודת מבט אחרת עם תשובות רבות ואיתן שאלות חדשות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

16 באוקטובר 2014 בשעה 15:30, מאת רותם יפעת

"וויפלאש" – ביקורת

"וויפלאש". ג'יי.קיי. סימונס, מיילס טלר.

"וויפלאש". ג'יי.קיי. סימונס, מיילס טלר.

יתכן ואני הצופה האידיאלי של "וויפלאש": מצד אחד אוהב ג'אז (והסרט עמוס במוסיקת ג'אז) אבל מצד שני אני לא ג'אזיסט הארדקור שעלול להיעלב מאופן הצגתם של מעריצי הסגנון בסרט: אובססיביים שחוץ מג'אז לא מעניין אותם כלום בחיים – כולל החיים עצמם. כמובן שהסרט ידבר לא רק אל חובבי הג'אז, וכל מי שיצירה אמנותית היא הדלק שלו, שמאמין בטוטאליות של האמנות בה הוא עוסק, יגלה עניין רב בסרט. הסרט משכיל לתאר את מערכת היחסים הטעונה בין מורה שמאמין בטוטאליות לבין תלמיד שמוכן ללכת עד הסוף כדי להצליח. אם בהמשך השנה לא היה יוצא "50 גוונים של אפור" הייתי אומר שזהו סרט חובה לכל חובבי הסאדומאזוכיזם.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 8:00, מאת

"נעלמת" – ביקורת #1

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת" הוא סרטו העשירי של הבמאי דיויד פינצ'ר, ובלעדיו זה היה יכול להיות סרט זניח לגמרי. "נעלמת" עשוי מעולה מכל בחינה – בימוי, צילום, משחק, עריכה ומוסיקה – אבל חייבים להבדיל בין סרט מעולה לסרט שעשוי מעולה. יש לסרט הזה את כל המרכיבים של מותחן לשעת לילה מאוחרת בטלויזיה אך הוא מגיע בחבילה יוצאת מן הכלל, עם כוכב קולנוע בתפקיד ראשי. לכל אורך הסרט הייתי סקרן לדעת מה יקרה – יותר "סקרן" מאשר "במתח".

המגע של פינצ'ר מתחיל, כמו תמיד, בכתוביות הפתיחה של הסרט. הן לא "מיוחדות" כמו בסרטים קודמים שלו*, אך כל שם ….נעלם כמעט ברגע שהוא מופיע, השם נמוג, הוא לא פשוט מתחלף. על המוסיקה אחראים, כמו בשני סרטיו הקודמים של פינצ'ר, טרנט רזנור ואטיקוס רוס (שזכו באוסקר על "הרשת החברתית"), והם חיברו פה פס-קול שלא שמעתי כמוהו בשום סרט, שונה ומשונה, וכולל צלילים ורעשים (כמו נקישות שלא רואים בסרט). גם פס-קול "קונבנציונלי" היה עובד פה, אך זה מוסיף ייחוד חיוני לסרט.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

13 באוקטובר 2014 בשעה 11:00, מאת

"מיתה טובה" בקולנוע ו-5 שנות תמיכה: ריאיון עם יורם הוניג, מנהל המיזם לקולנוע ולטלויזיה ירושלים

"מיתה טובה".

"מיתה טובה".

המיזם לקולנוע ולטלויזיה בירושלים חוגג 5 שנות תמיכה (6 שנות קיום ופעילות), עם כ-50 מיליון ש"ח שהושקעו ביצירה קולנועית וטלויזיונית שצולמה בבירת המדינה. בסוף השבוע האחרון עלה הסרט "מיתה טובה" לאקרנים בארץ וזוכה לביקורות חיוביות מאד, והוא מצטרף לשני סרטים אחרים שכבר עלו על המסכים הגדולים ברחבי הארץ: "שושנה חלוץ מרכזי" ו"זינוק בעליה". "מיתה טובה" מוקרן בימים אלו גם בפסטיבל חיפה (אחרי הקרנה מוצלחת גם בפסטיבל ונציה), לצד הסרט הנתמך "יונה" והאנתולוגיה "מכתב אהבה לקולנוע" שעל סרטיה הקצרים נמנים גם כאלה שהמיזם תמך בהם.

מאז הוקם המיזם לקולנוע ולטלויזיה ב-2008 כיוזמה של "קרן ירושלים" (קרן התמיכה בתרבות של העיר, כמו הסינמטק וסם שפיגל) ו"הרשות לפיתוח ירושלים" (גוף לפעילות תעשייתית), הוא הפך לקרן קולנוע בולטת מאד, שהתנאי שלה לצלם לפחות חצי מהסרט בעיר ירושלים גורם לתסריטאים לשנות את העלילות שלהם. כמות הסרטים שצולמו בבירה קפצה פי 4, עד כדי כך שעקפה ב-5 שנים את כל שישים ושתים השנים שקדמו, מקום המדינה. המיזם רשם השנה שתי הצלחות משמעותיות נוספות: נטלי פורטמן, ילידת העיר הפועלת בהוליווד, צילמה בירושלים את "סיפור על אהבה וחושך" שלה לפי ספרו של עמוס עוז, והסדרה האמריקאית "DIG" (על פי רעיון של הישראלי גידי רף), הגיעה לבירה כדי לצלם את העלילה על סוכן אף-בי-איי שחוקר שם רצח ארכיאולוגית צעירה. כשמבצע צוק איתן התארך, ההפקה החלה לחשוש ולבסוף עזבה לצלם במלטה.

לכבוד כל זאת, קיימתי ריאיון עם מנהל המיזם בכל שנותיו, יורם הוניג.

איך מתנהל הליך הבחירה בפרויקטים שיזכו לתמיכה מהמיזם?
יורם הוניג: השיטה שלנו, שמוצגת לכל מתעניין באתר המיזם, [מבוססת על] 3 קרטריונים ראשיים: מקומה של ירושלים בתסריט, איכות התסריט ויחודיות התסריט. כל קריטריון כזה מחולק לתתי סעיפים, על מנת לדייק את משוב הלקטורים ולהכריח אותם לבדוק לעומק ולנמק, ולתת ליוצרים הערות ענייניות ופרקטיות ולא רק "אוהב/לא אוהב".

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

12 באוקטובר 2014 בשעה 14:00, מאת

ריאיון עם במאי "טוביאנסקי", ריקי שלח: "האדרנלין נמצא בבימוי"

"טוביאנסקי". ריקי שלח, עוז זהבי.

על הסט של "טוביאנסקי". ריקי שלח עם עוז זהבי.

פסטיבל חיפה 2014 יקרין את הסרט הישראלי "טוביאנסקי", המספר את מקרה ההוצאה להורג הראשון והאחרון שבוצע על יהודי במדינת ישראל – מאיר טוביאנסקי. הזמן היה מלחמת העצמאות, ומספר מתקנים אסטרטגים ישראלים נפגעו במהלך הלחימה ובאופן מדויק, שעורר חשד כי מישהו הדליף את מיקומם. ראש מחלקת המודיעין (הראשון) בצה"ל, איסר בארי, שם לו מטרה לתפוס את את המדליף – וגילה קשר רופף לקצין בשם מאיר טוביאנסקי. בארי ארגן משפט שדה צבאי לטוביאנסקי במקום נטוש לא רחוק מקיבוץ הראל, ואף אסף כיתת יורים לבצע את גזר הדין. אחרי הוצאת בעלה להורג, שכנעה אישתו של טוביאנסקי את ראש הממשלה דוד בן גוריון לחקור את הנעשה. ועדת החקירה שמינה, מצאה כי טוביאנסקי חף מפשע, ובמשפט שנערך לאיסר בארי הוא נמצא אשם בהריגה ובחריגה מסמכות. עם זאת, בית המשפט השתכנע מטיעוניו לכוונות טובות, וגזר עליו רק יום אחד במאסר – שגם ממנו השתחרר בחנינת נשיא המדינה חיים ויצמן.

הפרשה המצערת הזו אינה מוכרת מספיק בתולדות המדינה, על אף חומרתה הרבה. נזכור כי רק שני אנשים הוצאו להורג במדינת ישראל, ומלבד טוביאנסקי – היחיד הוא אדולף אייכמן. אכן, לא פרשה מפוארת בתולדות המדינה הצעירה שלנו, שכנראה נבלעה בתחושת הניצחון האדירה של מלחמת העצמאות וקום המדינה המואץ. על ההדים שיצרה הפרשה נמנים סרט התיעודה "משפטו ומותו של מאיר טוביאנסקי" של יהודה קווה והשיר "אלמנת הבוגד" של נתן אלתרמן.

המפיק והבמאי הותיק ריקי שלח החליט לעסוק בנושא הנפיץ, ותכנן כבר שנים רבות ליצור סרט עלילתי על טוביאנסקי. זהו אינו סרטו הראשון של שלח על נושאים מטרידים בתולדות המדינה: הוא הפיק את "שתיקת הצופרים" על מלחמת יום הכיפורים, "עונת הדובדבנים" על מלחמת לבנון הראשונה, ו"אלטלנה" על הספינה שהציתה מאבק אחים בין ארגון האצ"ל לצה"ל. לסרט "טוביאנסקי" שהחליט גם לביים, ניסה לגייס כסף בשיטת "גיוס המונים" דרך גולשי האינטרנט, אבל לא נחל הצלחה – ובמקום, הסתפק במימון של קרן מקור וחברת יונייטד קינג כדי ליצור את סרטו, שיעלה כאמור על המסך הגדול בפסטיבל חיפה השנה.

למה לך להתעסק בנושא נפיץ כל כך?

ריקי שלח: נושאים נפיצים הם המעניינים ביותר, הניסיון להציג אותם בפרספקטיבה של זמן, מאד מאתגר.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »


  • iPad
  • iPhone
  • Android
  • קחו את המגזין של אידיבי איתכם לכל מקום - השתמשו באפליקציות שלנו.
חברים שיתפו
כרטיסים לסרטים

זמני הקרנת סרטים

לרשימת זמני ההקרנה בקולנוע קרוב אליכם בחרו עיר:

קולנועים מבוקשים: סינמה סיטי, יס פלנט קניון איילון, גלובוס מקס קריון, יס פלנט לב המפרץ