מגזין סרטים

19 בדצמבר 2014 בשעה 8:45, מאת רותם יפעת

"ההוביט – חלק 3: קרב חמשת הצבאות" – ביקורת

"ההוביט - חלק 3: קרב חמשת הצבאות". מרטין פרימן.

"ההוביט – חלק 3: קרב חמשת הצבאות". מרטין פרימן.

במהלך השבוע שקדם לצפייה שלי בסרט "ההוביט – חלק 3: קרב חמשת הצבאות", קראתי לו לא פעם בטעות "שר הטבעות" החדש. עכשיו, משאני כבר אחרי הצפייה בסרט, כנראה שהבלבול לא היה מקרי: יותר מקודמיו (למעשה קודמו; את הראשון בטרילוגיה הנוכחית לא ראיתי), הסרט החדש מרגיש כמו גרסה דהויה של הסרט המסיים בטרילוגיה המקורית. אם כי יאמר לזכותו שיש לו כמות סופית של סיומות – גם זה משהו.

הסרט ממשיך מהנקודה בה עצר הסרט הקודם: הדרקון סמאוג (קולו של בנדיקט קמברבאץ') התעורר משנתו ויוצא לתקוף עיר האגם. אנשי העיר בהנהגתו של בארד (לוק אוונס) מוצאים מקלט בעיירה נטושה בהרים הסמוכים. תורין (ריצ'ארד ארמיטאג') מוביל את חבורת הגמדים בחיפושים בתוך ההר אחר אבן הארקנסטון בעלת המשמעות הרבה לגמדים. לאט לאט תורין מאבד את שפיותו בחיפוש ומסרב לכבד את התחייבותו לבראד ואנשי האגם. בילבו באגינס (מרטין פרימן מסדרות הטלויזיה "שרלוק", "פארגו" ו"המשרד" הבריטי בין היתר) מנסה לפייס בין הצדדים, אבל תורין חצי משוגע חצי עקשן מסרב מעדיף לצאת לקרב בסגנון מצדה מול בני האדם והאלפים שגם רוצים חלק מההר.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

17 בדצמבר 2014 בשעה 7:00, מאת

הוכרזו זוכי הפרסים של פורום היוצרים הדוקומנטרים 2014: "תקופת מבחן" הטוב ביותר

"תקופת מבחן".

"תקופת מבחן".

פורום היוצרים הדוקומנטרים הכריז על זוכי פרס תחרות הקולנוע הדוקומנטרי 2014 (ה-9 במספר), ואת הפרס הראשי קטף הסרט "תקופת מבחן" של אביגיל שפרבר. טקס הענקת הפרסים התקיים אמש (ג') במתחם קסטיאל בתל אביב, בהנחיית זהר וגנר, ושווי הפרסים שהוענקו בקטגוריות השונות נאמד בכ-450 אלף ש"ח.

בפרס מפעל החיים זכה הבמאי והמפיק מזה כחמישה עשורים, מיכה שגריר, שלצד סרטיו העלילתיים הידועים "הסיירים", "אוונטי פופולו" ו"סיפור גדול", נמנים גם סרטי התעודה "המלחמה לאחר המלחמה", "יומנו של חייל מצרי" ואחרים.

סרט תעודה באורך מלא
"תקופת מבחן"

סרט תיעודי
"כופר נפש"

סרט ביכורים
"היה שלום פיטר שוורץ"

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

14 בדצמבר 2014 בשעה 18:00, מאת

הוכרזו הזוכים בפרסי פורום מבקרי הקולנוע בישראל 2014: "אפס ביחסי אנוש" הטוב ביותר

"אפס ביחסי אנוש". דאנה איבגי, נלי תגר.

"אפס ביחסי אנוש". דאנה איבגי (משמאל) עם נלי תגר.

הוכרזו זוכי הפרסים של פורום מבקרי הקולנוע בישראל 2014 (השני במספר), ואת הפרס הראשי לסרט הטוב ביותר קטף "אפס ביחסי אנוש" הישראלי של טליה לביא. הסרט הבינלאומי הטוב ביותר שנבחר הוא "מלון גרנד בודפשט".

הזוכים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל בהקרנות מסחריות בין ינואר לאמצע דצמבר 2014. הפרסים אינם כספיים – אלא הצהרתיים ומוענקים מטעמי איכות. הזוכה הראשית לביא מסרה בתגובה: "מרגש מאוד לקבל את ההכרה הזאת מכם. היא משמעותית עבורי. ומעבר לכך, התמיכה שלכם היתה משמעותית להצלחת הסרט בקרב הקהל. תודה גדולה בשמי ובשם כל צוות 'אפס ביחסי אנוש'. אנחנו מאושרים מהבחירות שלכם." זוכת פרס תגלית השנה, תמרה קלייגון הוסיפה: "אני שמחה בזכייה הזו, התפקיד של אירנה הוא אחד התפקידים שהכי נהניתי לעשות."

פורום מבקרי הקולנוע הוקם אשתקד כתא בתוך ארגון העיתונאים וחובק 27 מבקרי קולנוע – נציגי המדיה הכתובה, המשודרת והאלקטרונית. בין המבקרים גם יונתן דורון שלנו.

רשימת הזוכים בפרסי פורום מבקרי הקולנוע בישראל 2014:

הסרט הטוב ביותר
"אפס ביחסי אנוש"

הבימוי הטוב ביותר
טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש"

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

13 בדצמבר 2014 בשעה 8:45, מאת רותם יפעת

"אקסודוס: אלים ומלכים" – ביקורת

"אקסודוס: אלים ומלכים". כריסטיאן בייל.

"אקסודוס: אלים ומלכים". כריסטיאן בייל.

מי שקורא כאן באופן קבוע, שם לב שיש לי אובססיה לא קטנה למארוול ושיטת המגה מותג שלהם. אבל בעוד שבהוליווד שכללו את זה לכדי מכונה להדפסת כסף, לא שם המציאו את זה. כמו דברים טובים אחרים, גם את זה המוח היהודי הביא לנו לפני. ובמקרה הזה, הרבה לפני. אני מדבר כמובן על התנ"ך. אחרי סיפורו של "נוח" והמבול, מגיע תורה של יציאת מצרים ב-"אקסודוס: אלים ומלכים". הנוכחות של אל כל יכול בסרטים הללו, הופך אותם לקרקע פורייה להפוך לסיפור על גיבור על, ונדמה של"אקסודוס" יש את כל הנדרש להיות סרט מארוול טיפוסי: כוחות על, גיבור מתייסר אל נוכח העבר שלו ולמרות שהוא לא יתום, הוא כן מגלה פרט מפתיע בנוגע להוריו (ספויילר לכל מי שלא היה בליל סדר מעולם) ושייסוריו גדלים לנוכח המשימה העומדת לפניו. הנמסיס הוא כזה עם חיבור אישי וכמובן שרק לסיפור הזה יש אינסוף סיקוולים ופריקוולים – כמו שאוהבים בהוליווד, אני מתחיל לחשוב שאולי הייתה סצנה לאחר הקרדיטים שפספסתי עם שמואל הנביא.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

12 בדצמבר 2014 בשעה 18:35, מאת

"מר טרנר" – ביקורת

"מר טרנר". טימותי ספול.

"מר טרנר". טימותי ספול.

"מר טרנר" של מייק לי הוא סרט ביוגרפי על הצייר הבריטי ג'וזף מאלורד ויליאם טרנר, הידוע כ-JMW Turner, שהתמחה בציורי נוף, בעיקר של כלי שייט ונמלים עם שמים נרחבים. לי סיפר שזהו פרויקט חייו, שלמעלה מ-20 שנה רצה לביים סרט על הצייר האנגלי האהוב עליו. הסרט יפה והמשחק מצוין אך הוא נמשך שעתיים וחצי והוא לא מספיק מעניין. אלא אם אתם מעריצים של הצייר – הביאו עלילה מהבית.

רוב סרטיו של מייק לי עוסקים באנשים ממעמד הביניים ומטה באנגלייה, ולרוב בהווה. תהליך העבודה שלו ייחודי בכך שאין תסריט שלם כתוב אלא רק דמויות ומתווה לעלילה, עם תקופת חזרות ארוכה ועבודת הכנה מעמיקה עם השחקנים שבה הוא והשחקנים הראשיים בונים ביוגרפיות שלמות לדמויות. זה עבד טוב ב"סודות ושקרים" (שהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר וזכה בפסטיבל קאן), "מותק של חיים" ובמידה מסוימת גם ב"עירום", שזיכה אותו בפרס הבימוי בפסטיבל קאן. יוצאי הדופן מבחינת זמן ההתרחשות הם "ורה דרייק" שהיה עצוב ומדכא (בדמויות ובעלילה שלו כמו בכל סרטיו), ו"טופסי-טורווי" הצבעוני שעסק בצמד היוצרים גילברט וסאליבן. ממש לא אהבתי את הסרטים של לי בשנים האחרונות, ביניהם "עוד שנה" ו"חופשייה ומאושרת". את טרנר מגלם טימות'י ספול, שזכה בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן על הופתעתו בסרט ושיחק ב-6 סרטים קודמים של מייק לי (ב"סודות ושקרים" גילם את אחיה של ברנדה בלית'ן). בסרט מופיעים מספר שחקנים נוספים (בעיקר שחקניות) שכבר עבדו בעבר עם מייק לי.

ב"מר טרנר" יש דמות ראשית אניגמטית, רבת פנים, אך אין לה סיפור עלילתי שיחזיק את השעתיים וחצי של הסרט. כל השחקנים בכל התפקידים, מהראשי ועד המשניות ביותר, מושלמים, השחזור התקופתי מדויק (כולל של הנוף שהוא צייר), הצילום יפהפה, רק חסרה עלילה. כלומר, יש דמות ראשית ודמויות נוספות מעניינות, אך אין שום ציפייה למה שיקרה. הוא מצייר, הולך, חוזר, מתעצבן; הוא מצליח- האם הוא עשיר? מי קונה את התמונות שלו? האם הוא מפורסם כך שמזהים אותו ברחוב? אילו קשיים היו לו, אם בכלל? אשת בנותיו כועסת עליו אבל הוא מתמודד אִתה כמו שהוא מתמודד עם רוב הדברים: הוא שותק וגונח.

בבתי הקולנוע מוקרן כעת גם "התבגרות", סרט בן למעלה משעתיים וחצי וגם בו אין ממש "עלילה" לשמה: עוקבים אחרי 12 שנה בחיי הורים גרושים ושני ילדיהם (הייחוד בסרט, שהצופים נהנים ממנו יותר בידיעה שהסרט צולם לאורך 12  שנה, ורואים את הילד בן השש גדל להיות נער בוגר).  אך במקרה של "מר טרנר", שגם מתפרש על פני שנים רבות, אין את הדבר הנוסף הזה של שינוי או התפתחות, זה עוד מאותו דבר, ועל אף שאני לא צריך שיסבירו כל דבר- יש פה יותר מדי דברים סתומים. סרט (היסטורי/על פי סיפור אמיתי) יכול לגרום לך לרצות לדעת ולקרוא יותר על האישיות או המאורע, אך במקרה הזה המסתורין שאופף את ההתרחשויות גרם לי לתהות מה בדיוק רצה לספר מייק לי. כמו כן, קשה להתעלם מהמוסיקה המעצבנת בסרט של גארי ירשון, שכתב מוסיקה לשני סרטים לפני כן, שניהם של מייק לי. ל"עוד שנה" היתה מוסיקה מתאימה, במקרה הזה היא צורמת, מרגיזה, לא נעימה – אולי כמו הדמות הראשית של הסרט, אז אם זו היתה כוונתו הוא הצליח, אבל זה לא עוזר לסרט כה ארוך שיש לו מוסיקה לא טובה.

קשה, כנראה, לעשות סרט טוב ומעניין על ציירים. טרם הופק סרט טוב על הצייר האהוב עליי, וינסנט ון גוך. "פרידה" על פרידה קאלו היה מרהיב בזכות היצריתיות של הבמאית ג'ולי טיימור ועזר שלציירת המכסיקאית, בגילומה של סלמה הייאק, היו חיים מרתקים וצבעוניים כתמונותיה. אך גם "באסקייה" הפחות ססגוני על ז'אן מישל באסקייה -בגילומו של ג'פרי רייט- היה נוגע ללב בזכות הרגישות של הבמאי ג'וליאן שנבל ("הפרפר ופעמון הצלילה").

 

דירוג: ★½☆☆☆

מר טרנר (אנגליה, צרפת, גרמניה, 2014)
בימוי: מייק לי | תסריט: מייק לי | משחק: טימותי ספול, פול ג'סון, דורותי אטקינסון, מריון ביילי
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-11.12.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

11 בדצמבר 2014 בשעה 15:51, מאת

הוכרזו המועמדים לפרסי גלובוס הזהב 2015: "גט" מועמד לסרט הזר הטוב ביותר

"משחק החיקוי". בנדיקט קומברבץ', צ'ארלס דאנס.

"משחק החיקוי". צ'רלס דאנס, בנדיקט קאמברבץ'

הוכרזו המועמדים לפרסי גלובוס הזהב 2015 שיתקיים בלוס אנג'לס בעוד חודש. את הטקס ינחו בפעם השלישית ברציפות (והאחרונה) טינה פיי ואיימי פוהלר. המועמדים בקטגוריות של הקולנוע זהים כמעט לחלוטין לאלו של פרסי איגוד השחקנים שפורסמו אתמול.

רשימת המועמדים המלאה של פרסי גלובוס הזהב 2015:

סרט הדרמה הטוב ביותר
"משחק החיקוי"
"התיאוריה של הכול"
"סלמה"
"התבגרות"
"פוקס-קצ'ר"

השחקן הטוב ביותר בסרט דרמה
בנידיקט קאמברבץ', "משחק החיקוי"
אדי רדמיין, "התיאוריה של הכול"
סטיב קארל, "פוקס-קצ'ר"
ג'ייק ג'ילנהול, "חיית הלילה"
דיויד אויילו, "סלמה"

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

10 בדצמבר 2014 בשעה 22:00, מאת

פסטיבל דוקאביב יגיע לראשונה גם לירוחם בנגב

"טינריר ירושלים – קולות מהמלאח".

"טינריר ירושלים – קולות מהמלאח".

פסטיבל דוקאביב לסרטי תעודה, יגיע לראשונה גם לירוחם בנגב, ויצטרף לפסטיבל בגליל ולפסטיבל הראשי בתל אביב. פסטיבל 'דוקאביב נגב' הראשון ישים דגש על הקהילות והקהלים שמרכיבים את העיר ירוחם, החיבור בינהם, והיחוד שלהן. הסרטים שנבחרו עוסקים בשאלות של זהות, וביחוד זהות מזרחית.

את 'דוקאביב נגב' יפתח הסרט "טינריר ירושלים – קולות מהמלאח" המתחקה אחר זיכרונותיהם של מוסלמים ויהודים מהרי האטלס שבמרוקו המתגעגעים לחיי השכנות והשיתוף ששררו ביניהם עד לעלייתם של היהודים. לאחר הקרנת סרט הפתיחה תתקיים הופעה של המוסיקאית נטע אלקיים, שאביה הוא יליד טינריר. עוד יתקיימו בפסטיבל: מפגש עם מאור זגורי, יוצר הסדרה המצליחה "זגורי אימפריה"; כיתת אמן עם הבמאי יליד ירוחם, דוד דרעי ("אבודים", "תקוות גדולות"); ויוקרן לראשונה פרק מהסדרה הדוקומנטרית "מקום בצמרת" של ניסן שור ("הינשופים"), העוסק בתולדות הפופ המזרחי.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 6:00, מאת

הסרט הישראלי "גרינלנד" לתחרות הקצרים בפסטיבל סאנדנס 2015

"גרינלנד".

"גרינלנד".

הסרט הישראלי "גרינלנד" של אורן גרנר התקבל לתחרות הסרטים הקצרים הבינלאומיים של פסטיבל סאנדנס 2015. הוא יתחרה בקטגוריה מול סרטים מסין, מקסיקו, קנדה, יוון, גרמניה ועוד.

הסרט מתאר מהלך יום אחד בו אורן אורז חפצים בבית הוריו, לקראת מעבר עם בת זוגו לדירה חדשה בתל אביב. כמו תמונת פולרויד החושפת את גווניה אט אט, כך מבקש הסרט ליצור נפח ומורכבות של מערכת יחסים ופרידה, כאשר עבר, הווה ועתיד נפגשים בחלל אחד שהוא הבית.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

9 בדצמבר 2014 בשעה 18:30, מאת

החלו צילומי "לצאת מהבוץ" של נוני גפן בכיכובם של דודו טסה, גאיה טראוב ויוסי מרשק

"לצאת מהבוץ". מכרם ח'ורי, גילת אנקורי, קובי פרג', דודו טסה, נוני גפן, ביאה ברוקס.

"לצאת מהבוץ". מימין: ביאה ברוקס, מכרם ח'ורי, גילת אנקורי, נוני גפן, קובי פרג', דודו טסה. צילום: עמי ליבנה

החלו צילומי סרט הדרמה הישראלי "לצאת מהבוץ" של נוני גפן ("לא בתל אביב" זוכה פרס מיוחד מהשופטים בפסטיבל לוקרנו). צילומי הסרט מתרכזים בתל אביב ובדרום הארץ, וימשכו לפרקים עד אמצע ינואר.

עלילת הסרט מספרת על סטודנט בן 30 (גפן עצמו) שנקרא למילואים במבצע 'צוק איתן'. במהלך הלחימה, הנגמ"ש שבו הוא נמצא סופג טיל, והוא השורד היחיד. כשהוא שב מהמבצע לשגרת היום, הוא חוזר אדם אחר – הוא בטוח שהוא הדוד המוסיקאי שנהרג ביום כיפור, ומתחיל להופיע למרות שהוא אינו יודע לשיר או לנגן. בדיוק כשהתופעה תופסת תאוצה, הוא פוגש שוב בבחורה שבה היה מאוהב בסתר ליבו, לפני המבצע (גאיה טראוב). דודו טסה מגלם את שותפו וחברו המוסיקאי, יוסי מרשק את הפסיכיאטר הצבאי, ומופיעים גם מכרם ח'ורי, קובי פרג'דביר בנדק, גילת אנקורי, עירית בנדק ותום חגי, בין היתר.

הסרט הוא קו-פרודוקציה לישראל ולקוסובו, ומפיק אותו איתי תמיר דרך 'לילה סרטים'.

6 בדצמבר 2014 בשעה 8:15, מאת רותם יפעת

"6 גיבורים" – ביקורת

"שישה גיבורים".

"שישה גיבורים".

שמועה שרצה באינטרנט אומרת שלקראת שנת 2034 מארוול סדרת סרטים המבוססת על שירבוטים שנעשו על קירות השירותים במשרדים הישנים שלהם בניו יורק. עד אז אנחנו נשאר עם "6 גיבורים", סרט אנימציה של אולפני דיסני המבוסס על (עוד) אחת היצירות של מארוול. בהתאם לשמו, גם הסרט מעט גנרי, ופרט לעיצוב ייחודי, אין בו ייחוד של ממש. נדמה שערבבו מכל סרט אפשרי כדי ליצור סרט שיתאים לכולם (אפילו הגיבור יתום – בכל זאת מארוול), וכתוצאה מכך יש הרגשה של תפסת מרובה לא תפסת.

הסרט מתרחש בעתיד לא ברור, בעיר סן פרנסוקיו – שכשמה כן היא: שילוב בין סן פרנסיסקו לטוקיו. גיבור הסרט, הירו בן ה-14, הוא גאון רובוטיקה שרואה בלימודים גבוהים בזבוז זמן ומעדיף לבלות זמנו בקרבות רובוטים. אבל לאחר שאחיו לוקח אותו למעבדה בה הוא לומד, הירו נדלק ורוצה להצטרף אל אחיו. הוא משתתף בתחרות שמהווה מין מבחן קבלה לאוניברסיטה, וההמצאה שלו – מיני רובוטים שנשלטים על ידי כוח המחשבה – מקנה לו תהילת עולם, כולל הצעה למכור את ההמצאה לתאגיד ענק. הירו בוחר להצטרף לאחיו, אך עוד בטרם נגמר הערב, אחיו נהרג בשרפה שפרצה באולם התחרות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

5 בדצמבר 2014 בשעה 11:00, מאת אופיר איל

"ערבים רוקדים – זהות שאולה" – ביקורת

"ערבים רוקדים". יעל אבקסיס, תאופיק ברהום.

"ערבים רוקדים". יעל אבקסיס, תאופיק ברהום.

"ערבים רוקדים" הוא הסרט הראשון המבוסס על ספריו של הכותב המצליח סייד קשוע. בדומה לטור השבועי שלו בעיתון 'הארץ' או לסדרה לה הוא כותב את התסריט, "עבודה ערבית", גם הפעם הנושא הוא זהותו המבולבלת והחצויה של האזרח הערבי בחברה הישראלית. ספציפית, הפעם הגיבור הוא איאד, שאחרי ילדות מאושרת בטירה, נשלח על ידי הוריו לתיכון יהודי יוקרתי הרחק מהבית. המעבר יסדוק את הבועה המוגנת בה הוא חי ויאלץ אותו להכיר בזרות העמוקה שהוא נושא עמו. כשבמרכזה נושא חשוב ומורכב, הדרמה "ערבים רוקדים" נוגעת ללב אך מתקשה לרגש באמת.

במאי הסרט הוא ערן ריקליס ("שליחותו של הממונה על משאבי האנוש", "הכלה הסורית"), וכאמור, התסריט מבוסס על ספריו של סייד קשוע. למעשה התסריט של "ערבים רוקדים" הוא שילוב בין ספרו הראשון בעל אותו השם – קובץ סיפורים קצרים – לבין ספרו האחרון "גוף שני יחיד". הבחירה לשילוב מעט תמוהה, לא מכיוון שהתסריט אינו קוהרנטי או אחיד אלא מאחר ובאופן זה המוטיבציה לסרט פחות ברורה. הטון הדרמטי המרכזי בסרט הוא מתוך "גוף שני יחיד", בו הגיבור מתנסה בשאילת זהות בדיוק כפי שעושה גיבור הסרט, איאד. עם זאת, הסרט אינו פשוט עיבוד של ספר זה ויש בו תוספת של רקע וקטעים קומיים השאובים מקובץ הסיפורים של קשוע, "ערבים רוקדים", שדווקא ממנו נלקח שם הסרט.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

4 בדצמבר 2014 בשעה 8:00, מאת

"פרינסס" ו"שיח לוחמים" הישראלים יתחרו בפסטיבל סאנדנס 2015

"פרינסס". קרן מור, שירה האס.

"פרינסס". קרן מור, שירה האס.

שני סרטים ישראלים התקבלו לתחרויות של פסטיבל סאנדנס 2015 בפארק סיטי, יוטה, ארה"ב: "פרינסס" של טלי שלום עזר ("סרוגייט") יתחרה בתחרות הרשמית של הפסטיבל, ו"שיח לוחמים" של מור לושי ("ישראל בע"מ") יתחרה בתחרות הקולנוע התיעודי העולמי.

"פרינסס" בכיכובם של קרן מור ואורי פפר, עוסק במיניות בתוך משפחה ישראלית ומתאר מסע התבגרות אפל, בין מציאות לדמיון, של אדר בת ה-12 (שירה האס) המנסה למצוא את מקומה בתוך מערכות היחסים היצריות והסוערות בבית. "שיח לוחמים" אוסף הקלטות חיילים לאחר מלחמת ששת הימים, שהקליטו הסופר עמוס עוז, פעיל ההגנה אברהם שפירא, ואחרים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »


  • iPad
  • iPhone
  • Android
  • קחו את המגזין של אידיבי איתכם לכל מקום - השתמשו באפליקציות שלנו.
חברים שיתפו
כרטיסים לסרטים

זמני הקרנת סרטים

לרשימת זמני ההקרנה בקולנוע קרוב אליכם בחרו עיר:

קולנועים מבוקשים: סינמה סיטי, יס פלנט קניון איילון, גלובוס מקס קריון, יס פלנט לב המפרץ