מגזין סרטים

25 באוקטובר 2014 בשעה 10:00, מאת

"זינוק בעליה" – ביקורת

"זינוק בעליה". איתי טיראן, שלמה בראבא, רותם זיסמן-כהן.

"זינוק בעליה". שלמה בראבא, איתי טיראן ורותם זיסמן-כהן. צילום: יוני המנחם

"זינוק בעליה" הוא סרט קליל ויעיל מהסוג שצריך לעודד בקולנוע הישראלי: נגיש לקהל הרחב, לא טיפשי לחלוטין, ומעביר את הזמן בהנאה ובחיוך. מפתיע לגלות שמככב כאן איתי טיראן, נסיך התיאטרון המהולל, שאינו מרבה כלל להופיע על המסך הגדול בשנים האחרונות, ואינו מגלם ניצול שואה או חיל מסוג כלשהו.

את הסרט ביים אורן שטרן על פי תסריט של ריקי שולמן, וזהו לשניהם סרט ביכורים באורך מלא. שיתוף הפעולה הקודם בינהם היה במסגרת רצועת 'ראשון בדרמה' בסרט הטלויזיה "להשתחרר מסוזי". לשניהם גם סרט נוסף במסגרת 'ראשון בדרמה' – הוא עם "הדמעות של אמסלם" לפי תסריט של רשף לוי; והיא עם "תושב"ע בקרית שמונה" שביים יובל גרנות. לניסיון הזה עם קומדיות קלילות יש ביטוי באופי הנעים של "זינוק בעליה", שמצליח להנחיל הנאה בצופיו גם מבלי רוח שטות וגיחוך על עצמו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

23 באוקטובר 2014 בשעה 9:30, מאת

"אהבה היא מוזרה" – ביקורת

"אהבה היא מוזרה". אלפרד מולינה, ג'ון לית'גו.

"אהבה היא מוזרה". ג'ון לית'גו, אלפרד מולינה

על הנייר "אהבה היא מוזרה" נשמע מעניין, אולי, אך מדובר בסרט משעמם ומשמים, מעצבן ומרגיז, שמבוים וכתוב רע. במקום להתמקד בסיפור של הזוג במרכז העלילה, הסרט מתפזר ולא ממש מספר שום סיפור. השחקנים (הטובים) כנראה רק קראו את תקציר הפרויקט כשחתמו עליו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

19 באוקטובר 2014 בשעה 9:00, מאת

הוכרזו זוכי פסטיבל חיפה 2014: "את לי לילה" הסרט הטוב ביותר

"את לי לילה". מימין: חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, אסף קורמן, לירון בן שלוש, יגאל מוגרבי וברכה סלע.

"את לי לילה". מימין: חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, אסף קורמן, לירון בן שלוש, יגאל מוגרבי וברכה סלע. צילום: ראובן כהן

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2014 (ה-30 במספר) הכריז על הזוכים בפרסים השנתיים שלו, ואת הפרס הראשי קטף "את לי לילה" של אסף קורמן. זוגתו, לירון בן שלוש, שגם מככבת בסרט – קטפה את פרס התסריט הטוב ביותר.

הזוכים בפרסי פסטיבל חיפה 2014:

הסרט העלילתי הטוב ביותר
"את לי לילה"

סרט ביכורים עלילתי
"עמק"

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

18 באוקטובר 2014 בשעה 11:30, מאת רותם יפעת

"נעלמת" – ביקורת #2

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת". בן אפלק.

בהתאם לשמו, "נעלמת" נותר מין נעלם בעיני. גם מספר ימים אחרי הצפייה, שכללו מספר התנצחויות מקוונות אודות הסרט, עדיין לא החלטתי האם הוא באמת שונא נשים או דווקא מנסה לעשות אחר. האמביוולנטיות הזו היא תוצאה של רשלנות תסריטאית יסודית: למרות שאנחנו מקבלים וויס-אובר של הדמויות, המניעים שלהם לא ברורים לחלוטין ומעשיהם נתונים לפרשנות לכאן או לכאן.

לכן אני גם לא ממהר להוקיע את הבמאי דיויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "נערה עם קעקוע דרקון") כמיזוגן. לעומת זאת, כן צריך לדרוש מפינצ'ר אחריות על הטון המוסרי של סרטיו, וזאת למרות שאינו עוסק במלאכת הכתיבה בכלל. מבחינה עלילתית נטו, הסרט הוא פצצת אנרגיה: אינטנסיבי, לא משעמם לרגע וכל סצנה מדויקת והכרחית. לגרום לסרט של שעתיים וחצי להרגיש כמו שעה וחצי דורש כשרון לא מבוטל. אחד הגורמים לכך הוא המבנה של הסרט שהוא כמו מראה, ואחרי חצי מאד מעורפל, החצי השני חושף נקודת מבט אחרת עם תשובות רבות ואיתן שאלות חדשות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

16 באוקטובר 2014 בשעה 15:30, מאת רותם יפעת

"וויפלאש" – ביקורת

"וויפלאש". ג'יי.קיי. סימונס, מיילס טלר.

"וויפלאש". ג'יי.קיי. סימונס, מיילס טלר.

יתכן ואני הצופה האידיאלי של "וויפלאש": מצד אחד אוהב ג'אז (והסרט עמוס במוסיקת ג'אז) אבל מצד שני אני לא ג'אזיסט הארדקור שעלול להיעלב מאופן הצגתם של מעריצי הסגנון בסרט: אובססיביים שחוץ מג'אז לא מעניין אותם כלום בחיים – כולל החיים עצמם. כמובן שהסרט ידבר לא רק אל חובבי הג'אז, וכל מי שיצירה אמנותית היא הדלק שלו, שמאמין בטוטאליות של האמנות בה הוא עוסק, יגלה עניין רב בסרט. הסרט משכיל לתאר את מערכת היחסים הטעונה בין מורה שמאמין בטוטאליות לבין תלמיד שמוכן ללכת עד הסוף כדי להצליח. אם בהמשך השנה לא היה יוצא "50 גוונים של אפור" הייתי אומר שזהו סרט חובה לכל חובבי הסאדומאזוכיזם.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 8:00, מאת

"נעלמת" – ביקורת #1

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת". בן אפלק.

"נעלמת" הוא סרטו העשירי של הבמאי דיויד פינצ'ר, ובלעדיו זה היה יכול להיות סרט זניח לגמרי. "נעלמת" עשוי מעולה מכל בחינה – בימוי, צילום, משחק, עריכה ומוסיקה – אבל חייבים להבדיל בין סרט מעולה לסרט שעשוי מעולה. יש לסרט הזה את כל המרכיבים של מותחן לשעת לילה מאוחרת בטלויזיה אך הוא מגיע בחבילה יוצאת מן הכלל, עם כוכב קולנוע בתפקיד ראשי. לכל אורך הסרט הייתי סקרן לדעת מה יקרה – יותר "סקרן" מאשר "במתח".

המגע של פינצ'ר מתחיל, כמו תמיד, בכתוביות הפתיחה של הסרט. הן לא "מיוחדות" כמו בסרטים קודמים שלו*, אך כל שם ….נעלם כמעט ברגע שהוא מופיע, השם נמוג, הוא לא פשוט מתחלף. על המוסיקה אחראים, כמו בשני סרטיו הקודמים של פינצ'ר, טרנט רזנור ואטיקוס רוס (שזכו באוסקר על "הרשת החברתית"), והם חיברו פה פס-קול שלא שמעתי כמוהו בשום סרט, שונה ומשונה, וכולל צלילים ורעשים (כמו נקישות שלא רואים בסרט). גם פס-קול "קונבנציונלי" היה עובד פה, אך זה מוסיף ייחוד חיוני לסרט.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

13 באוקטובר 2014 בשעה 11:00, מאת

"מיתה טובה" בקולנוע ו-5 שנות תמיכה: ריאיון עם יורם הוניג, מנהל המיזם לקולנוע ולטלויזיה ירושלים

"מיתה טובה".

"מיתה טובה".

המיזם לקולנוע ולטלויזיה בירושלים חוגג 5 שנות תמיכה (6 שנות קיום ופעילות), עם כ-50 מיליון ש"ח שהושקעו ביצירה קולנועית וטלויזיונית שצולמה בבירת המדינה. בסוף השבוע האחרון עלה הסרט "מיתה טובה" לאקרנים בארץ וזוכה לביקורות חיוביות מאד, והוא מצטרף לשני סרטים אחרים שכבר עלו על המסכים הגדולים ברחבי הארץ: "שושנה חלוץ מרכזי" ו"זינוק בעליה". "מיתה טובה" מוקרן בימים אלו גם בפסטיבל חיפה (אחרי הקרנה מוצלחת גם בפסטיבל ונציה), לצד הסרט הנתמך "יונה" והאנתולוגיה "מכתב אהבה לקולנוע" שעל סרטיה הקצרים נמנים גם כאלה שהמיזם תמך בהם.

מאז הוקם המיזם לקולנוע ולטלויזיה ב-2008 כיוזמה של "קרן ירושלים" (קרן התמיכה בתרבות של העיר, כמו הסינמטק וסם שפיגל) ו"הרשות לפיתוח ירושלים" (גוף לפעילות תעשייתית), הוא הפך לקרן קולנוע בולטת מאד, שהתנאי שלה לצלם לפחות חצי מהסרט בעיר ירושלים גורם לתסריטאים לשנות את העלילות שלהם. כמות הסרטים שצולמו בבירה קפצה פי 4, עד כדי כך שעקפה ב-5 שנים את כל שישים ושתים השנים שקדמו, מקום המדינה. המיזם רשם השנה שתי הצלחות משמעותיות נוספות: נטלי פורטמן, ילידת העיר הפועלת בהוליווד, צילמה בירושלים את "סיפור על אהבה וחושך" שלה לפי ספרו של עמוס עוז, והסדרה האמריקאית "DIG" (על פי רעיון של הישראלי גידי רף), הגיעה לבירה כדי לצלם את העלילה על סוכן אף-בי-איי שחוקר שם רצח ארכיאולוגית צעירה. כשמבצע צוק איתן התארך, ההפקה החלה לחשוש ולבסוף עזבה לצלם במלטה.

לכבוד כל זאת, קיימתי ריאיון עם מנהל המיזם בכל שנותיו, יורם הוניג.

איך מתנהל הליך הבחירה בפרויקטים שיזכו לתמיכה מהמיזם?
יורם הוניג: השיטה שלנו, שמוצגת לכל מתעניין באתר המיזם, [מבוססת על] 3 קרטריונים ראשיים: מקומה של ירושלים בתסריט, איכות התסריט ויחודיות התסריט. כל קריטריון כזה מחולק לתתי סעיפים, על מנת לדייק את משוב הלקטורים ולהכריח אותם לבדוק לעומק ולנמק, ולתת ליוצרים הערות ענייניות ופרקטיות ולא רק "אוהב/לא אוהב".

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

12 באוקטובר 2014 בשעה 14:00, מאת

ריאיון עם במאי "טוביאנסקי", ריקי שלח: "האדרנלין נמצא בבימוי"

"טוביאנסקי". ריקי שלח, עוז זהבי.

על הסט של "טוביאנסקי". ריקי שלח עם עוז זהבי.

פסטיבל חיפה 2014 יקרין את הסרט הישראלי "טוביאנסקי", המספר את מקרה ההוצאה להורג הראשון והאחרון שבוצע על יהודי במדינת ישראל – מאיר טוביאנסקי. הזמן היה מלחמת העצמאות, ומספר מתקנים אסטרטגים ישראלים נפגעו במהלך הלחימה ובאופן מדויק, שעורר חשד כי מישהו הדליף את מיקומם. ראש מחלקת המודיעין (הראשון) בצה"ל, איסר בארי, שם לו מטרה לתפוס את את המדליף – וגילה קשר רופף לקצין בשם מאיר טוביאנסקי. בארי ארגן משפט שדה צבאי לטוביאנסקי במקום נטוש לא רחוק מקיבוץ הראל, ואף אסף כיתת יורים לבצע את גזר הדין. אחרי הוצאת בעלה להורג, שכנעה אישתו של טוביאנסקי את ראש הממשלה דוד בן גוריון לחקור את הנעשה. ועדת החקירה שמינה, מצאה כי טוביאנסקי חף מפשע, ובמשפט שנערך לאיסר בארי הוא נמצא אשם בהריגה ובחריגה מסמכות. עם זאת, בית המשפט השתכנע מטיעוניו לכוונות טובות, וגזר עליו רק יום אחד במאסר – שגם ממנו השתחרר בחנינת נשיא המדינה חיים ויצמן.

הפרשה המצערת הזו אינה מוכרת מספיק בתולדות המדינה, על אף חומרתה הרבה. נזכור כי רק שני אנשים הוצאו להורג במדינת ישראל, ומלבד טוביאנסקי – היחיד הוא אדולף אייכמן. אכן, לא פרשה מפוארת בתולדות המדינה הצעירה שלנו, שכנראה נבלעה בתחושת הניצחון האדירה של מלחמת העצמאות וקום המדינה המואץ. על ההדים שיצרה הפרשה נמנים סרט התיעודה "משפטו ומותו של מאיר טוביאנסקי" של יהודה קווה והשיר "אלמנת הבוגד" של נתן אלתרמן.

המפיק והבמאי הותיק ריקי שלח החליט לעסוק בנושא הנפיץ, ותכנן כבר שנים רבות ליצור סרט עלילתי על טוביאנסקי. זהו אינו סרטו הראשון של שלח על נושאים מטרידים בתולדות המדינה: הוא הפיק את "שתיקת הצופרים" על מלחמת יום הכיפורים, "עונת הדובדבנים" על מלחמת לבנון הראשונה, ו"אלטלנה" על הספינה שהציתה מאבק אחים בין ארגון האצ"ל לצה"ל. לסרט "טוביאנסקי" שהחליט גם לביים, ניסה לגייס כסף בשיטת "גיוס המונים" דרך גולשי האינטרנט, אבל לא נחל הצלחה – ובמקום, הסתפק במימון של קרן מקור וחברת יונייטד קינג כדי ליצור את סרטו, שיעלה כאמור על המסך הגדול בפסטיבל חיפה השנה.

למה לך להתעסק בנושא נפיץ כל כך?

ריקי שלח: נושאים נפיצים הם המעניינים ביותר, הניסיון להציג אותם בפרספקטיבה של זמן, מאד מאתגר.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 9:30, מאת

איילת זורר תופיע בסדרה "דרדוויל" של נטפליקס ומארוול

"סופרמן: איש הפלדה". איילת זורר.

"סופרמן: איש הפלדה". איילת זורר.

השחקנית הישראלית איילת זורר עוברת מתפקיד אימו של סופרמן אצל מותג הקומיקס DC, אל תפקיד בסדרה "דרדוויל" של המותג המתחרה "מארוול" (Marvel). הסדרה תשלב לראשונה כוחות בין מארוול ואולפני-האב של "דיסני", לבין שירות הזרמת הסרטים "נטפליקס".

בסדרה בה יככב צ'ארלי קוקס בתור גיבור העל העיוור (בסרט הקולנוע הנשכח גילם את התפקיד בן אפלק), תגלם זורר את מושא אהבתו של ווילסון פיסק, הוא הקינגפין הידוע לשמצה (בגילומו של וינסנט ד'אונופריו). בחו"ל מתלהבים בעיקר מחשיפת תפקידה של השחקנית רוזריו דוסון בסדרה, היא הדמות קלייר טמפל, שמטפלת בגיבור העל הפצוע. התפקיד מעניין כי טמפל היא מושא אהבתו של הדמות לוק קייג', אשר מתוכננת גם לה סדרה משותפת בין מארוול-ונטפליקס בכיכובו של טרי קרוס ("בלתי נשכחים 3"), מה שמלהיב את הצופים לקראת שיתופי פעולה והופעות אורח של דמויות משתי הסדרות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

10 באוקטובר 2014 בשעה 2:49, מאת

המתמודדים על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2015

"סיפורים פרועים".

"סיפורים פרועים". אריקה ריבס.

היום יצאה ההודעה הרשמית על מספר השיא של 83 סרטים מרחבי העולם המתמודדים לקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר של אוסקר 2015. לצד "גט" הישראלי של שלומי ורונית אלקבץ, שני סרטים הוקרנו כבר בבתי הקולנוע בארץ: הסרט הסיני "הזמיר" של פיליפ מוייל והסרט הבלגי "יומיים ולילה" של האחים דרדן. בחודשים הקרובים יצטרפו אליהם גם "שנת חורף" הטורקי של נורי בילז' סיילן, "סיפורים פרועים" הארגנטינאי, "אידה" הפולני ו"לוויתן" הרוסי.

קטגורית הסרט הזר ידעה שינויים רבים במשך השנים. במאה ה-20 היתה עדיפות ברורה לזוכים מאחת ממדינות אירופה (מתוך 44 סרטים זוכים רק 4 ייצגו סרטים מחוץ לאירופה). במאה ה-21 יש יותר מועמדים מיבשות אחרות, ו-8 מתוך 13 הזוכים ייצגו סרטים מחוץ לאירופה.

כשבועיים לפני הכרזת המועמדים לאוסקר ב-15.01.2015 תפורסם רשימת מצומצמת של 9 מתמודדים לקטגוריה. האם "גט" יהיה מועמד לאוסקר? הימור שלי: לא. ומי כן?

המועמדים המובילים

"סן לורן" (צרפת) סרט בן שעתיים וחצי בכיכובו של גספר אוליאל ("אירוסין ארוכים מאוד") על מעצב הבגדים הצרפתי; ואל תתבלבלו עם "איב סאן לורן" שהוקרן השנה בארץ.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 1:00, מאת

ריאיון עם יוצרות "מכתב אהבה לקולנוע", סתיו מרון ואלונה רפואה

"מכתב אהבה לקולנוע". נדב לפיד, סתיו מרון, אלונה רפואה.

מימין: הבמאי נדב לפיד עם היזמות והמפיקות אלונה רפואה וסתיו מרון, על הסט של "מכתב אהבה לקולנוע".

פרויקט מיוחד בשם "מכתב אהבה לקולנוע" יוקרן השנה בפסטיבל חיפה. מדובר באנתולוגיה של 10 סרטים קצרים בני 3-4 דקות על התשוקה לקולנוע, מכמה מהבמאים הבולטים כרגע בתעשיה, בינהם: אבי נשר, ערן ריקליס, תומר הימן, דרור שאולנדב לפידהגר בן-אשר ואחרים. אבל לא רק במאים נרתמו, אלא גם קרנות קולנוע, וגם אנשי צוות מוערכים כגון הצלמים שי גולדמן, עמית יסעור ואסף סודרי; המלחין עמית פוזננסקי; השחקנים גילה אלמגור, רותם קינן, משה איבגי, יבגניה דודינהמנשה נויקרן מוריובל שרף; ואנשי צוות אחרים. גם אסי דיין תרם תסריט שלו, ונכון לעכשיו מדובר באחרון שהועלה על הבד.

אולי המפליא בענין, הוא שאת הרעיון הגו וניווטו צמד סטודנטיות להפקה יוזמת בסם שפיגלסתיו מרון ואלונה רפואה. המסגרת היתה פרויקט הגמר שלהן ללימודים, וכך קרה שבמקום להפיק סרט אחד שבתקווה יתקבל לפסטיבל עולמי חשוב – הן הפיקו עשרה, החל משלב גיוס הכספים דרך הרכבת צוות ועד העבודה על סט צילומים.

איך כל זה קרה?

סתיו: כשאתה שואל את השאלה אנחנו מבינות כמה זה מטורף. הרעיון היה לעבור שלב שלב – לא תכננו את הכל מראש. פשוט התמודדנו עם כל אבן דרך ונלחמנו בכל שלב כדי להוציא את עשרת הסרטים לפועל. הדבר הכי מרגש והכי גדול עבורנו היה לראות איך חברינו מהלימודים התגייסו פעם אחר פעם אחר פעם לעשיית הסרטים שלנו. זה ברמת הנס שזה קרה. הסטודנטים מסם שפיגל היו פשוט גיבורים ולא ויתרו למרות שהתשנו אותם עם עשר הפקות בשנה אחת, הפקות לא פשוטות לכל הדעות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

2 באוקטובר 2014 בשעה 11:00, מאת

"השקר הטוב" – ביקורת

"השקר הטוב". ריס ווית'רספון.

"השקר הטוב". ריס ווית'רספון.

"השקר הטוב" הוא סרט טוב ומרגש, עם רגעים קשים, בעיקר בחלקו הראשון; מסוג הסרטים האלה שכמעט לא עושים יותר: סרט דרמה על נושא רציני עצוב ומורכב, ובתפקיד הראשי שחקנים לא מוכרים ממוצא סודאני. יש לשער שבזכות תפקיד המשנה של ריס וית'רספון הסרט מוקרן בבתי הקולנוע בארץ, ואולי השתתפותה אף עזרה להשיג מימון לסרט. הסרט נעשה בהשראת סיפורם האמיתי של אלפי פליטים סודאניים צעירים שהובאו לארצות הברית בתחילת המאה ה-21, בעקבות מלחמת האזרחים בסודאן.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »


  • iPad
  • iPhone
  • Android
  • קחו את המגזין של אידיבי איתכם לכל מקום - השתמשו באפליקציות שלנו.
חברים שיתפו
כרטיסים לסרטים

זמני הקרנת סרטים

לרשימת זמני ההקרנה בקולנוע קרוב אליכם בחרו עיר:

קולנועים מבוקשים: סינמה סיטי, יס פלנט קניון איילון, גלובוס מקס קריון, יס פלנט לב המפרץ