תחזית לזוכים באוסקר 2022

"כוחו של הכלב". בנדיקט קמברבאץ'.

"כוחו של הכלב". בנדיקט קמברבאץ'.

ביום ראשון יתקיים טקס הענקת פרסי האוסקר 2022 בהנחיית איימי שומר, וונדה סייקס ורג'ינה הול. פרסים יחולקו ב-23 קטגוריות (כמה מהן נראה בשידור חי? הויכוח עוד ער אז נחיה ונראה); לרוב יש 12-11 סרטים זוכים (ועוד 4 סרטים זוכים בקטגוריות של סרט תעודה, סרט תעודה קצר, סרט קצר וסרט אנימציה קצר, שנדיר שמועמדים בקטגוריות נוספות).
על פי מספר המועמדויות, אהבו את "כוחו של הכלב" ואת "חולית" (שלא מועמד אמנם לבימוי) עם 12 ו-10 מועמדויות (בהתאמה). השאלה היא כמה האהבה הזאת חזקה ותתבטא גם בזכיות. לא נראה ששני הסרטים האלה יצאו בידיים ריקות כמו הסרטים המפסידים ביותר בהיסטוריה: "נקודת מפנה" ו"צבע הארגמן" (עם 11 מועמדויות), "כנופיות ניו יורק", "חלום אמריקאי", "אומץ אמיתי" ו"האירי" (עם 10) שלא זכו באף פרס, אך מסתמן שהם לא יגרפו יותר מארבעה פרסים כל אחד.

הנה התחזית לזוכים-

סרט: כוחו של הכלב, בלפסט, סיפור הפרברים, ליקריץ פיצה, הנהגת של מר יוסוקה, חולית, אל תסתכלו למעלה, משפחה מנצחת, קודה, סמטת הסיוטים.
בימוי: ג'יין קמפיון (כוחו של הכלב), קנת' בראנה (בלפסט), סטיבן ספילברג (סיפור הפרברים), פול תומאס אנדרסון (ליקריץ פיצה), ריוסוקה הימג'וצי (הנהגת של מר יוסוקה).
זו תהיה הפתעה אם "כוחו של הכלב" לא יזכה בפרס הסרט בהתחשב בהיסטוריה. השניים היחידים שמאיימים עליו הם "בלפסט" שלא מועמד לעריכה (או לצילום), וזה לא סימן טוב בשבילו, והוא לא זכה בשום פרס מקדים (איגוד המפיקים, איגוד השחקנים, איגוד הבמאים, גלובוס הזהב) ושום סרט לא זכה באוסקר בלי לזכות לפחות באחד מהם. "קודה" הולך וצובר פרסים ותאוצה, אבל הוא מועמד לשלושה פרסים בלבד, ויותר מ-70 שנה לא זכה סרט שהיה מועמד לכל כך מעט פרסים, ובתקופה הזאת גם לא זכה סרט שלא היה מועמד לבימוי או לעריכה.
כך או כך, פרס הבימוי ילך לג'יין קמפיון. מקווה שהיא תכתוב נאום (היא צפויה לזכות גם על התסריט) כי היא לא נואמת טובה בשליפה מהשרוול (שתשלוף משם דף עם שורות כתובות).

שחקן ראשי: בנדיקט קאמברבאץ', כוחו של הכלב; ויל סמית', משפחה מנצחת; חוויאר ברדם, הזוג ריקרדו; אנדרו גרפילד, טיק… טיק… בום!; דנזל וושינגטון, הטרגדיה של מקבת.
ויל סמית' יזכה באוסקר הראשון והיחיד שלו, יהיו לו דמעות בעיניים והוא יזרוק בנאום הלצה שתצחיק את עצמו. זאת הפעם השלישית שהוא מועמד על גילום אדם חי (אחרי "מוחמד עלי" ו"המרדף לאושר"), והם אוהבים לתת פרסים על סיפורים אמיתיים, זה קרה ב-10 מתוך 17 השנים האחרונות בקטגוריה הזאת.

"משפחה מנצחת". וויל סמית'.

"משפחה מנצחת". ויל סמית'.

שחקנית ראשית: ג'סיקה צ'סטיין, העיניים של תמי פיי; ניקול קידמן, הזוג ריקרדו; קריסטין סטוארט, ספנסר; אוליביה קולמן, הבת האפלה; פנלופה קרוז, אמהות מקבילות.
כשהוכרזו המועמדויות לא חשבתי שצ'סטיין תזכה על הסרט הזה, שמעט אנשים ראו (היא טובה, הסרט פחות), אבל נראה שתורה הגיע בהיעדר מועמדת בולטת אחרת. המועמדות היחידה של "ספנסר" לא בישרה טובות לסיכוייה של סטוארט, ושלוש האחרות זכו בעבר וגם סרטיהן לא זכו למועמדויות רבות (אף אחד מהסרטים שלהן לא מועמדים לסרט הטוב ביותר, למשל).

שחקן משנה: קודי מקפי-סמית, ג'סי פלימונס, כוחו של הכלב; קיריאן הנדס, בלפסט; טרוי קוצר, קודה; ג'יי-קיי סימונס, הזוג ריקרדו.
כדאי שטרוי קוצר החירש יכין נאום טוב כי קשה לראות מישהו אחר זוכה פה.

שחקנית משנה: קריסטין דנסט, כוחו של הכלב; ג'ודי דנץ', בלפסט; אריאנה דבוס, סיפור הפרברים; אנג'נו אליס, משפחה מנצחת; ג'סי באקלי, הבת האפלה.
למרות ארבע המועמדויות למשחק, "כוחו של הכלב" זוכה בכל מיני פרסים כמעט על כל דבר אחר מלבד משחק. אריאנה תזכה על אותו תפקיד בדיוק שזיכה את ריטה מורנו באוסקר שלה לפני 60 שנה. תפקידים זהים שזיכו שחקנים שונים באוסקר: דון קורליאונה ב"הסנדק" (מרלון ברנדו) וב"הסנדק 2" (רוברט דה נירו כשחקן משנה), הג'וקר ב"האביר האפל" וב"ג'וקר" (הית' לדג'ר כשחקן משנה, ואקין פיניקס).

"סיפור הפרברים". אריאנה דה בוסה.

"סיפור הפרברים". אריאנה דה בוסה.

תסריט מקורי: בלפסט, ליקריץ פיצה, אל תסתכלו למעלה, משפחה מנצחת, הבן אדם הגרוע בתבל.
קנת' בראנה יזכה על בלפסט. הזכייה הראשונה שלו באוסקר, והיחידה של הסרט.

תסריט מעובד: כוחו של הכלב, הנהגת של מר יוסוקה, חולית, קודה, הבת האפלה.
ג'יין קמפיון תזכה על "כוחו של הכלב". היא זכתה על תסריט מקורי על "הפסנתר" (1993), שעולה על "כוחו של הכלב" ויש הרבה קווי דמיון ביניהם.

עריכה: כוחו של הכלב, אל תסתכלו למעלה, חולית, משפחה מנצחת, טיק… טיק… בום!.
כנראה ש"משפחה מנצחת" יזכה. האהבה-הערכה ל"כוחו של הכלב" אינה גורפת—
צילום: כוחו של הכלב, סיפור הפרברים, חולית, סמטת הסיוטים, הטרגדיה של מקבת.
—לכן גם "חולית" יזכה כאן ופרס הצילום לא ילך ל"כוחו של הכלב", על אף שישמחו לעשות היסטוריה עם זכייה ראשונה של אישה בקטגוריה הזאת; אולי בעתיד הקרוב.

"סמטת הסיוטים". בראדלי קופר, רוני מארה.

"סמטת הסיוטים". בראדלי קופר, רוני מארה.

עיצוב אמנותי: כוחו של הכלב, סיפור הפרברים, סמטת הסיוטים, חולית, הטרגדיה של מקבת.
"חולית" המועמד המוביל, על אף ש"סמטת הסיוטים" עשוי להפתיע.

תלבושות: סמטת הסיוטים, סיפור הפרברים, חולית, קרואלה, סיראנו.
אמה תומפסון מגלמת מעצבת אופנה ב"קרואלה", שצפוי לזכות. (הפתיע אותי ש"כוחו של הכלב" לא היה מועמד, אך היו הרבה מתמודדים ראויים בקטגוריה הזאת השנה.)

צליל: כוחו של הכלב, בלפסט, סיפור הפרברים, חולית, לא זמן למות.
"חולית" אמור לזכות.

"אנקאנטו".

"אנקאנטו".

פסקול: כוחו של הכלב, חולית, אל תסתכלו למעלה, אנקאנטו, אמהות מקבילות.
שוב, השאלה כמה גורפת תהיה האהבה ל"כוחו של הכלב", האם יזכה בפרס הסרט, הבימוי והתסריט "בלבד"? כמה חזקה האהבה שלהם ל"חולית" שיזכה במספר קטגוריות אחרות. ואולי הפרס ילך ל"אנקאנטו" המצויר של דיסני, הפעם בלי פרס לשיר, פעם ראשונה שזה קורה מאז "דמבו" (1941). אהמר על דיסני.

שיר מקורי: מתוך בלפסט, משפחה מנצחת, לא זמן למות, אנקאנטו, ארבעה ימים טובים.
ביונסה (משפחה מנצחת) אמורה לגבור על בילי אייליש (לא זמן למות) ולין מנואל מירנדה (אנקנטו) במקרה הזה.

אפקטים חזותיים: חולית, ספיידרמן: אין דרך הביתה, שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות, לא זמן למות, לשחרר את גיא.
אחד ההימורים הבטוחים ביותר של הערב: הפרס ילך ל"חולית".

"חולית". טימותי שאלאמה, ג'וש ברולין.

"חולית". טימותי שאלאמה, ג'וש ברולין.

איפור ושיער: חולית, העיניים של תמי פיי, בית גוצ'י, קרואלה, מגלה את אמריקה 2.
כמו במקרים של "אדית פיאף- החיים בוורוד" (שהיה מועמד גם לתלבושות), "אשת הברזל" (שזכה בשתי הקטגוריות שהיה מועמד בהן), סרט יזכה על שחקנית ראשית והאיפור שלה כדי שתיראה כמו האישה האמיתית והמפורסמת שהיא מגלמת.

סרט אנימציה: אנקאנטו, ריה והדרקון האחרון, לוקה, משפחת מיצ'ל נגד המכונות, לברוח.
אני לא חושב ש"משפחת מיצ'ל" יגבר על סרט מדובר יותר של דיסני בקטגוריה הזאת. ו"לברוח" הדני צריך לקוות שמוכנים להצביע לסרט מצויר בקטגוריית הסרט התיעודי שבה הוא גם מועמד, כי הסיכויים שלו אפסיים ב-
סרט זר ("בין-לאומי"): הנהגת של מר יוסוקה (יפן), לברוח (דנמרק),
כל הסרטים שהיו מועמדים באותה שנה לסרט הטוב ביותר ולסרט זר זכו בפרס הסרט הזר: פרזיטים, רומא, אהבה, נמר דרקון, החיים יפים, זד- זה חי, ואין סיבה שהסרט היפני (שמחוזק גם במועמדויות לבימוי ולתסריט) לא יזכה כאן.

מסקרן אם "לברוח", הסרט הראשון שמועמד לסרט זר, סרט אנימציה וסרט תיעודי, יצא בידיים ריקות, אבל אני לא אנסה לחזות מי יזכה בקטגוריות עם מועמדים שאני לא מכיר ולא אראה בסרט קצר, סרט תעודה, סרט תיעודי קצר וסרט אנימציה קצר.

סרט: כוחו של הכלב
בימוי: ג'יין קמפיון, כוחו של הכלב
שחקן ראשי: ויל סמית', משפחה מנצחת
שחקנית ראשית: ג'סיקה צ'סטיין, העיניים של תמי פיי
שחקן משנה: טרוי קוצר, קודה
שחקנית משנה: אריאנה דבוס, סיפור הפרברים
תסריט מקורי: בלפסט
תסריט מעובד: כוחו של הכלב
עריכה: משפחה מנצחת
צילום: חולית
עיצוב אמנותי: חולית
תלבושות: קרואלה
צליל: חולית
פס-קול: אנקאנטו
אפקטים חזותיים: חולית
שיר מקורי: משפחה מנצחת
איפור ועיצוב שיער: העיניים של תמי פיי
סרט אנימציה: אנקאנטו
סרט זר: הנהגת של מר יוסוקה (יפן)

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?