השחקן והבמאי רוני פינקוביץ' הלך לעולמו

"חדר מלחמה". ליאור אשכנזי, רוני פינקוביץ'.

רוני פינקוביץ' מימין, עם ליאור אשכנזי יבדל לחיים ארוכים, מתוך "חדר מלחמה". צילום: יוני המנחם.

השחקן ובמאי התיאטרון רוני פינקוביץ' הלך לעולמו בגיל 56 באמצעים מלאכותיים בשוויץ, לאחר מאבק של כ-30 שנה במחלת הטרשת הנפוצה.

פינקוביץ' נולד ברמת גן ולמד בתיכון תלמה ילין. בצבא שירת בתיאטרון צה"ל, ולאחר מכן המשיך ללימודי משחק בניסן נתיב ובימוי באוניברסיטת מידלסקס שבלונדון, בריטניה. בשנות ה-1980 הופיע בסרטים "שתי אצבעות מצידון", "זעם ותהילה", "נועה בת 17" ו"בחינת בגרות", ובשנת 1990 הנחה את תוכנית הספרות לילדים "קריאת כיוון" של הטלויזיה החינוכית. מאז התוכנית, לקח הפסקה מן הטלויזיה והקולנוע והתמקד בתיאטרון, עד שחזר ב-2005 ל"חדר מלחמה" של יאיר לפיד.

בגיל 25, זמן קצר אחרי "קריאת כיוון" ועליית ההצגה הראשונה עם תיאטרון הבטון בגבעתיים שהקים, אובחן כחולה בטרשת נפוצה. הוא הסתיר את דבר המחלה במשך 15 שנה עד שהחל לצלוע, אך הדבר לא פגם בפעילותו בתיאטרון. הוא כיהן כבמאי הבית של תיאטרון הבימה, ניהל אמנותית את התיאטרון העירוני חיפה ואת תיאטרון המדיטק בחולון. בשנים האחרונות הוא נעזר בכיסא גלגלים, ובתחילת 2020 אף הופיע איתו בהצגה שכתב וביים בשם "קונטקט", על צעיר שמגלה כי הוא חולה. עוד, ביים בין היתר את "פילומנה", "מה עושים עם ג'ני?", "תנאים של חיבה", "הזוג המוזר: הגרסה הנשית", "קפה ערבה", "מותו של סוכן", "עוץ לי גוץ לי" (זוכת פרס התיאטרון הישראלי למחזמר הטוב ביותר לשנת 2003), "האבא" (זוכת פרס התיאטרון הישראלי להצגת השנה 2015) ועוד.

פינקוביץ' בחר ללכת לעולמו בהמתת חסד בשוויץ. הוא הותיר אחריו את אישתו, השחקנית תומי יואל, ושלוש בנות בינהן השחקנית איאן יואל פינקוביץ' שהופיעה לצידו ב"קונטקט".

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?