מגזין סרטים

18 באוקטובר 2018 בשעה 16:30, מאת גיא ברמן מכליס

"האדם הראשון" – ביקורת #2

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

בבסיס הסרט "האדם הראשון" עומד רעיון יפה מאוד, מקורי ואף נועז, אבל הצפייה בו מוכיחה כי רעיון טוב הוא לא בהכרח ערובה לסרט טוב.

סרטו החדש של הבמאי דמיאן שאזל מטעה. לכאורה ניתן היה לחשוב כי הוא עוסק באופן ההרואי בה התרחשה הטיסה המאויישת הראשונה לירח. למעשה, מדובר בדרמה אישית, קטנה ומינורית על ניל ארמסטרונג, האדם הראשון שדרך על הירח, כשהדרך לשם נמצאת רק ברקע. שלא תבינו אותי לא נכון, חלקים גדולים מהסרט מתרחשים בחלל, ואנו שותפים למירוץ החלל של נאס"א, אבל מרכז ליבו של הסרט אינו קשור בכלל לחלל, אלא לליבו השבור של ארמסטרונג ובדרך אותה הוא עובר לריפוי עצמי. זאת כנראה הסיבה שקוראים לסרט "האדם הראשון", שכן הוא, ולא הנחיתה על הירח, במרכז הסרט.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 9:00, מאת

"האדם הראשון" – ביקורת #1

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

"האדם הראשון". ריאן גוסלינג.

"האדם הראשון" הוא ניל ארמסטרונג, שאותו מגלם ריאן גוסלינג. את הסרט ביים דמיאן שאזל, ששני סרטיו האחרונים – "לה לה לנד" ו"ויפלאש" – זכו להצלחה ולהערכה רבה. הנושא ההיסטורי, השחקן המפורסם והבמאי הפכו את "האדם הראשון" למעורר סקרנות ואף למתמודד צפוי (עוד לפני שמישהו ראה אותו) בטקסי הפרסים שעומדים להמטיר עלינו, ברם הסרט פחות טוב מ"לה לה לנד" ומ"ויפלאש". מעבר לשחזור המאורעות הגדולים לא עובר פה הסיפור ששאזל התכוון להעביר.

כשסרט הוא טוב, לא בעוכריו הידיעה של סוף הסיפור. אנחנו יודעים שג'יימס בונד או הריסון פורד יינצלו ואנחנו עדיין במתח ורוצים לראות איך זה יקרה. במקרה הזה יש משימה אחת בחלל שבה מסקרן לדעת "איך הם יצאו מזה" וגוסלינג מעניין בתפקיד של אדם שהפך לאיש שכל העולם הכיר ביולי 1969, אך יש בסרט יותר מדי חסרונות.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

16 באוקטובר 2018 בשעה 9:30, מאת

סרטי הקולנוע של וודי אלן: 22- "בעלים ונשים" (1992)

"בעלים ונשים". מיה פארו, וודי אלן, ג'ודי דייויס.

"בעלים ונשים". מיה פארו, וודי אלן, ג'ודי דיויס

"בעלים ונשים" היא דרמה עם דיאלוגים חדים, מלאי תובנות, על זוגיות, נישואים, התאהבות וההבדל ביחס לגברים ולנשים מזדקנים. זהו הסרט האחרון של וודי אלן עם מיה פארו שלקראת סוף צילומיו גילתה בצורה מזעזעת שאלן, בן זוגה מעל לעשור, בוגד בה עם הבת המאומצת שלה.

"בעלים ונשים" המעולה כולל אלמנטים שראינו בסרטים קודמים של אלן: זוג משוחח בזמן עלטה והמסך חשוך, זוג שבורח מהגשם שמפתיע אותם, גבר שמנהל רומן עם צעירה, פרופסור עם תלמידה שלו ועוסק בהבדלי גרסאות של אנשים לקריאת אותה מציאות. והרבה דברים חדשים שלא ראינו אצל אלן לפני כן. קודם כל במראה של הסרט, בצילום ובעריכה.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

15 באוקטובר 2018 בשעה 7:00, מאת

קופות: בכורות סבירות ל"האדם הראשון" ול"צמרמורת 2"; אכזבה ל"זמנים קשוחים באל רויאל"

"האדם הראשון".

"האדם הראשון".

שלא במפתיע, המנצחים של השבוע שעבר – "ונום" ו"כוכב נולד" – המשיכו להוביל גם את טבלת שוברי הקופות של סוף השבוע האחרון בצפון אמריקה, אבל שתי הבכורות הטריות של "האדם הראשון" ו"צמרמורת 2" הכניסו סכומים סבירים בהחלט והתברגו מיד אחריהם. עם זאת, הבכורה של "זמנים קשוחים באל רויאל" נדחקה החוצה מהחמישיה העליונה בטבלה, אל המקום השביעי והפחות מכובד.

נתחיל דווקא מהבכורות: סרט הביוגרפיה-היסטוריה "האדם הראשון" עם הבמאי והכוכב של "לה לה לנד", הכניס בבכורה 16.5 מיליון דולרים בקרב 3,640 בתי קולנוע. הסכום הזה מיקם אותו שלישי בטבלה, וצמוד אליו במקום הרביעי נמצאת קומדית האימה המשפחתית "צמרמורת 2" שהכניסה בבכורה 16.2 מיליון דולרים בקרב 3,521 בתי קולנוע. "צמרמורת 2" הגיע לקופות בצפון אמריקה עם מותג ותיק אך ללא כוכב מוכר (ג'ק בלאק שכיכב בסרט הקודם מופיע מעט מאד בסרט הזה ועל כן גם לא בלט בפרסומים לסרט; וגם ככה יש לו סרט אחר עכשיו באקרנים עם דמות דומה מאד – "הבית עם השעון המסתורי"). מתוף כך, הכנסות הסרט בהחלט סבירות והמשך זרימתן בשבועות הבאים עשוי להחזיר את ההשקעה בת 35 מיליון הדולרים בו. "האדם הראשון" עלה הרבה יותר (59 מ"ד), אך גם הוא עשוי להחזיר את ההשקעה בו, על אף שגם הוא וגם "צמרמורת 2" הכניסו סכום כמעט זהה. הסיבה היא שצפויה ל"אדם" ריצה ארוכה מאד באקרנים, במהלכה עונת הפרסים תשאיר אותו במודעות של הקהל.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

13 באוקטובר 2018 בשעה 17:30, מאת גל סדלינסקי

"זמנים קשוחים באל רויאל" – ביקורת #2

"זמנים קשוחים באל רויאל". ג'ף ברידג'ס.

"זמנים קשוחים באל רויאל". ג'ף ברידג'ס.

"זמנים קשוחים באל רויאל" הוא סרט פשע ומסתורין שמתאמץ מאוד להיות מגניב, שנון, מתוחכם ומסוגנן, אבל הוא בעיקר נמתח, ארוך וחסר פואנטה – זיעת המאמץ ניכרת. זה לא סימן טוב כשסרט גורם לתהות במהלכו מתי הוא יסתיים. בסרט שאורך שעתיים ועשרים דקות, היו לי לא מעט תהיות כאלה. אני יכול להניח שבני נוער יוכלו למצוא בו איזשהו חן, בשל האלימות, ה"תחכום" ואיפיון הדמויות המובהק. צופים ותיקים יותר ראו סרטים הכוללים סיפורי דמויות משתלבים שנעשו באופן מהודק יותר.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 10:30, מאת

סרטי הקולנוע של וודי אלן: 21- "צללים וערפל" (1992)

"צללים וערפל". מיה פארו, וודי אלן.

"צללים וערפל". מיה פארו, וודי אלן.

"צללים וערפל", הסרט הרביעי של וודי אלן בשחור-לבן (מתוך חמישה), מתחיל בערפל וברצח ברחוב. רוצח סדרתי, שזהותו ידועה לקהל, פועל בלילות ערפל ומטיל מורא על עיר בלי שם. הוא חונק את קורבנותיו עם מיתר של פסנתר.

מקס קליינמן (וודי אלן), קוסם חובב, הוא עורך דין שמועמד לקידום בעבודה. קוראים לו בשם המשפחה שלו, שמתחיל בק' כמו הדמויות הראשיות ב"המשפט" וב"הטירה" של קפקא. בעלת הבית השכנה שלו רוצה שיתחתן אִתה על אף שהיא יודעת שהוא מאורס לאיב (קייט נליגן, "נסיך הגאות והשפל"). שומעים את המחשבות שלו והוא מדבר אל עצמו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

11 באוקטובר 2018 בשעה 17:00, מאת

"זמנים קשוחים באל רויאל" – ביקורת #1

"זמנים קשוחים באל רויאל". כריס המסוורת'.

"זמנים קשוחים באל רויאל". כריס המסוורת'.

"זמנים קשוחים באל רויאל" מתרחש במהלך לילה אחד בסוף שנות ה-60 במלון קטן על גבול קליפורניה-נבאדה (ממש על קו הגבול, וזו אחת ההברקות היחידות בסרט). כל הקטעים ארוכים מדי, הכול סובל מדרמטיות יתר עד שזה הופך לפומפוזי, והחלוקה לפרקים לא תורמת דבר מלבד רק עוד ניסיון יומרני להדר. סביר להניח שצמד המילים "קווינטין טרנטינו" יופיע בכל ביקורת על הסרט כי הוא אלים, מסוגנן (או רוצה להיות כזה בכל היבט), יש משחק עם זמני העלילה ונקודות מבט שונות (שלא באמת משנות דבר או גורמות לנו לראות אחרת מה שכבר ראינו), יש ניסיונות להומור מקאברי והסרט שופע שירים, כולל מפורסמים מאוד שבוודאי עלה לא מעט לרכוש את הזכויות להשמעתם.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

9 באוקטובר 2018 בשעה 9:30, מאת

סרטי הקולנוע של וודי אלן: 20- "אליס" (1990)

"אליס". מיה פארו.

"אליס". מיה פארו

"אליס" היא דרמה בת 106 דקות עם אלמנטים של פנטזיה שמתרחשת במנהטן (כמובן). זהו הסרט האחרון של וודי אלן שבו כיכבה מיה פארו. הוא לא משחק ב"אליס" ובשני סרטיה הבאים והאחרונים יש לה תפקיד משני יותר (לצדו).

הסרט מעניין אך לוקח זמן עד שדברים קורים והסוף מקסים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

8 באוקטובר 2018 בשעה 20:01, מאת

הסרטים הזרים המתמודדים על אוסקר 2019

שלושה מבין המתחרים על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2019: "האופה מברלין", "Sunset" ו-"Werk ohne Autor".

שלושה מבין המתחרים על פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2019: "האופה מברלין" הישראלי, "Sunset" ההונגרי ו-"Werk ohne Autor" הגרמני.

"האופה מברלין" הישראלי יתמודד מול סרטים מ-86 מדינות כדי להיות בין חמשת המועמדים לסרט הזר הטוב ביותר. כולם, ככל הנראה, יפסידו לסרט המכסיקני "רומה" של אלפונסו קוארון. לפני הכרזת המועמדויות תצומצם הרשימה הארוכה הזאת לתשעה סרטים.

"רומה" צפוי להיות מועמד לסרט הטוב ביותר, ובארבעת המקרים שסרט היה מועמד בשתי הקטגוריות הם תמיד זכו בפרס בקטגוריית הסרט הזר: Z (אלג'יר, 1969), "החיים יפים" (איטליה, 1998), "נמר דרקון" (טייוואן, 2000) ו"אהבה" (גרמניה, 2012).

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

בשעה 7:53, מאת

קופות: שיא אוקטובר ל"ונום" ובכורה מצוינת גם ל"כוכב נולד"

"ונום". טום הארדי.

"ונום". טום הארדי.

בכורת סרט הקומיקס "ונום" בצפון אמריקה הפתיעה בכמה וכמה מובנים, אבל עוד לפני כן צריך לומר את השורה התחתונה: הסרט הכניס בבכורתו 80 מיליון דולרים בקרב 4,250 בתי קולנוע. זהו שיא לחודש אוקטובר בפער של למעלה מ-20 מיליון דולרים ממחזיק השיא עד כה ("כוח משיכה", 55.7 מ"ד), וגם הרבה מעל הציפיות האופטימיות שחזו לסרט פחות מ-70 מיליון דולרים.

זה מפתיע מכמה סיבות: בשלבי יצירתו המוקדמים, הסרט היה אמור להיות אפל ומוגבל למבוגרים ברמה כזו או אחרת, ברם לבסוף הפך בשלבי העריכה לסרט שמתאים לגילאי 13 ומעלה. אולפני סוני האחראים עליו, לקחו בכך הימור גדול, שלא התבטא טוב עם האנשים שלקחו חלק פעיל ביצירתו. ספציפית הכוכב טום הארדי טען כי נחתכו מהסרט דקות ארוכות של הסצינה שהוא הכי אהב. זו לא שורת הקידום הכי מוצלחת שיכולה להיות, והיא עברה היטב גם למבקרים האמריקאים, שפחות או יותר קטלו את הסרט. עם זאת, נראה שההימור של סוני אכן השתלם, כי הסרט הכניס סכום גבוה במיוחד (תיכף השוואות לסרטים אחרים) ואחוז הצופים שהינם מתחת לגיל 25 הוא 64%. זה נתון שגבוה בעשרה אחוזים מהרבה סרטי קומיקס אחרים.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

6 באוקטובר 2018 בשעה 9:30, מאת

סרטי הקולנוע של וודי אלן: 19- "פשעים ועבירות קלות" (1989)

"פשעים ועבירות קלות". וודי אלן, מרטין לנדאו.

"פשעים ועבירות קלות". וודי אלן, מרטין לנדאו

"פשעים ועבירות קלות" היא דרמה עם שם טוב מאוד (באותה מידה הסרט היה יכול להיקרא "אחים"), שממנו אפשר להבין שוודי אלן חוזר לעסוק בנושא שהוא אוהב. בניגוד למקובל בסרטים ובסדרות אמריקאיים, אולי מתוך האמונה הנוצרית ו"החטא ועונשו" (שבמקור נקרא "הפשע והעונש"), שבהם האמת יוצאת לאור והפושע לא יכול להתחמק מההשלכות של מעשיו, אלן נמשך לרצח ויכולתו של מישהו לצאת נשכר ממנו, להרוויח ולא לשלם מחיר שלילי על מעשיו. (רשימה מלאה של פושעים ועבריינים בסקירה על "דני רוז האיש מברודווי".)

לחצו לקריאת הפוסט המלא »

5 באוקטובר 2018 בשעה 17:30, מאת גיא ברמן מכליס

"כוכב נולד" (2018) – ביקורת #2

"כוכב נולד". בראדלי קופר, ליידי גאגא.

"כוכב נולד". בראדלי קופר, ליידי גאגא.

איך שלא מסתכלים על זה, "כוכב נולד" הוא אכזבה גדולה, במיוחד לאור הפוטנציאל הטמון בו.

לקראת סופו של הסרט אומרת הדמות שמשחק סם אליוט הנפלא כי המוזיקה כולה היא 12 תווים. אלה אותם תווים שוב ושוב, אותו סיפור, אותו שיר. ההבדל הוא במי שמשתמש ב-12 התווים האלה ומה הוא עושה איתם. אני מניח שבראדלי קופר, כבמאי וכאחד התסריטאים, היה מודע לכך שהוא מדבר למעשה על הסרט שלו. לצערי, השימוש שעשה ב-12 התווים שעמדו לרשותו הוא פחות טוב בהרבה מאלו שעשו זאת לפניו.

לחצו לקריאת הפוסט המלא »


כרטיסים לסרטים

לרשימת זמני ההקרנה בקולנוע קרוב אליכם בחרו עיר:

סינמה סיטי, יס פלאנט, קולנוע לב, רב חן, גלובוס מקס, סינמטק תל אביב