הבמאי סידני לומט הלך לעולמו בגיל 86

סידני לומטהבמאי סידני לומט הלך אמש (שבת) לעולמו בביתו שבניו יורק, עקב מחלת הלימפומה, והוא בן 86. לומט הותיר אחריו שתי בנות שלו ועוד בן ובת חורגים. בנותיו שלו עם גייל ג'ונס (נישואיו השלישיים אחרי השחקנית ריטה גם ואחרי גלוריה ונדרבילט) הן עורכת קול איימי לומט והשחקנית-תסריטאית ג'ני לומט (שזיכתה את אן האת'וואי במועמדות לפרס האוסקר עם הסרט המשעמם "רייצ'ל מתחתנת"). ילדיו החורגים הם מנישואיו למרי גימבל.

לומט נולד ב-1924 בפילדלפיה לברוך לומט, שחקן יהודי-פולני  וכבר בגיל 4 הצטרף לאביו על הבמה. בגיל 11 כבר שיחק בברודוויי. בשנת 1950 עבר לביים לטלויזיה, ועיבד אליה בעיקר מחזות דרמה. ב-1957 עבר לקולנוע, וביים את "12 המושבעים" שזיכה אותו במועמדות לפרס האוסקר. ב-1975 ביים את אל פאצ'ינו ב"אחר צהריים של פורענות" במועמדות הראשונה השלישית שלו לפרס האוסקר כשחקן ראשי (ורביעית בסך הכל, אחרי תפקיד משנה ב"הסנדק"). שנה מאוחר יותר, היה מועמד שוב לפרס האוסקר עם "רשת שידור", ולמרות שהסרט גרף ארבעה פרסים, פרס הבמאי לא הוענק ללומט. ב-1982 היה מועמד לפרס התסריט על "נסיך העיר", ושנה מאוחר יותר היה שוב מועמד כבמאי על "פסק דין". בסופו של דבר, אמנם לא קטף אף פרס קודם לכן, אך ב-2005 העניקה לו האקדמיה האמריקאית פרס מפעל חיים.

לומט נחשב במאי העסוק הרבה בעיר ניו יורק, ובין סרטיו נמצאים אבני דרך בקולנוע האמריקאי. ב-2007 יצא סרטו האחרון, "לפני שהשטן ידע…", בו הוא נתן לכוכב פיליפ סימור הופמן לבחור את התפקיד אותו ירצה לגלם.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?