הימורים לזוכים באוסקר 2012: "הארטיסט" לסרט הטוב ביותר; "הוגו" עם 4 זכיות

"הארטיסט". ז'אן דוז'ארדין.

"הארטיסט" יהיה הסרט הטוב ביותר, ומתוכו ז'אן דוז'ארדין לפרס השחקן הראשי.

איזה כיף שביום ראשון יתקיים טקס האוסקר 2012 (בלילה בין ראשון ה-24.2, לשני על פי שעוננו). איזה כיף שהשנה לא ברור לגמרי מי יזכה בכל הקטגוריות. האם "הוגו" ילך בעקבות "כנופיות ניו יורק" של סקורסיזה, שהיה מועמד ל-10 פרסים ויצא בידיים ריקות, או "הטייס" של סקורסיזה שהיה מועמד ל-13 פרסים וזכה בחמישה (כולל לעריכה, צילום, עיצוב אמנותי ותלבושות – הסרט היחיד בהיסטוריה שזכה בכל ארבעת הפרסים האלה מבלי לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר)? "הארטיסט" יזכה, אמנם, בסרט הטוב ביותר, אך כנראה שלא יגבר על "הוגו" בכל הקטגוריות.

האם יזכו את במאי "הארטיסט" בשלושה פרסים – על בימוי, תסריט ועריכה? קשה להאמין אך לא בלתי אפשרי. האם תהיה הפתעה באחת מקטגוריות המשחק?

הסרט הטוב ביותר

השנה, לראשונה, יש תשעה סרטים מועמדים לסרט הטוב ביותר. "הארטיסט" יזכה בפרס. אל תאמינו לאנשים שינסו להסביר למה יכולה להיות הפתעה. לא בגלל שמדובר בסרט הטוב ביותר של השנה (מה הקשר?), אלא מכיוון שמדובר בסרט אילם, שמצדיע לקולנוע (האמריקאי), ומסופר בו על שני שחקנים.

במאי

כשהוכרזו המועמדים חשבתי שמישל הזנוויציוס, במאי "הארטיסט" שיזכה בפרס הסרט, לא בהכרח יזכה בעצמו בפרס. הוא יזכה. מרטין סקורסיזה זכה בפרס הבימוי על "השתולים" ולא נראה שיזכה באוסקר השני שלו על "הוגו" על אף שבמאים שזכו באוסקר שני עשו זאת לרוב שנים ספורות אחרי הזכייה הראשונה שלהם. וודי אלן, שלא יגיע לטקס, זכה באוסקר על בימוי "הרומן שלי עם אנני" (שעליו זכה גם בפרס התסריט, וכמו כן זכה על התסריט של "חנה ואחיותיה").

פיטר ג'קסון זכה על בימוי, עריכה ותסריט על "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003). האחים כהן זכו בשלושה פרסים על "ארץ קשוחה" כמפיקים, במאים ותסריטאים (אך הפסידו את פרס העריכה בגלל שהיה מדובר בהם – לו היה במקומם עורך אחר, סיכוי טוב שהוא היה זוכה בפרס). בשני המקרים מדובר בתסריט מעובד, ולא מקורי כמו "הארטיסט".

שחקן ראשי

ז'אן דז'ורדין ("הארטיסט") יהיה הצרפתי הראשון שזוכה בפרס השחקן הטוב ביותר. ג'ורג' קלוני, שכבר זכה על "סוריאנה" (2005) וברד פיט -שטרם זכה- יזכו בוודאי להזדמנויות נוספות בקרוב.

"העזרה". ויולה דיויס.

ויולה דיויס לפרס השחקנית הראשית, מתוך "העזרה".

שחקנית ראשית

ויולה דיויס צפויה לזכות על "העזרה" (לא אציין פה את מספר השחקנים והשחקניות השחורים שזכו בפרס לפניה- מספיק, שחקנים שחורים זכו בארבע הקטגוריות במשך השנים). לזכותה גם העובדה שהיא המועמדת היחידה מסרט שמועמד לסרט הטוב ביותר. וזאת אחת הסיבות שמריל סטריפ צברה כל כך הרבה מועמדויות -והפסדים, היא שיחקה מצוין בסרטים לא כל-כך טובים או מוערכים. היא זכתה כשחקנית משנה על "קרמר נגד קרמר" (1979) ועל "בחירתה של סופי" (1982) וזו המועמדות ה-17 שלה. מוזר שזכייה של מריל תיחשב להפתעה – הפתעה נעימה ומוצדקת. אם תזכה היא תישא נאום יפה, ומה שהכי מסקרן אותי: כמה זמן יעמדו וימחאו לה כפיים? ואם תשחק אותה לא מאוכזבת ושמחה בשביל חברתה ויולה דיויס (הן שיחקו יחד ב"ספק"), המועמדות הבאה של מריל מעבר לפינה ("אוגוסט: מחוז אוסייג'" ב-2013?).

שחקן משנה

כריסטופר פלאמר (Beginners), על אף שזו המועמדות היחידה של הסרט- זה קרה רק ארבע פעמים לפני כן: וולטר ברנן על "קנטקי" (1938), ואן הפלין על "ג'וני איגר" (1942), פיטר יוסטינוב על "טופקאפי" (1964) וג'ק פאלאנס על "תעצרו את העיר אני רוצה לרדת" (1991)- האחרון היה בן 73 כשהוא זכה. ביל 82, פלאמר יהיה הזוכה המבוגר ביותר אי פעם.

שחקנית משנה

אוקטביה ספנסר. סגור, נעול, התרגשות, דמעות. מקווה שתכין נאום. ארבע פעמים אחרונות ששתי השחקניות הזוכות היו מאותו סרט: "שייקספיר מאוהב" (1998), "הפסנתר" (1993), "מוכת ירח" (1988) ו"רשת שידור" (1976).

תסריט מקורי

"הארטיסט", או שירצו לתת פרס כלשהו ל"חצות בפריז", שמועמד לסרט הטוב ביותר ולבימוי. אם יזכה, זאת תהיה הזכייה השלישית של וודי אלן לתסריט אחרי "הרומן שלי עם אנני" ו"חנה ואחיותיה", שני הסרטים היחידים הקודמים שלו שהיו מועמדים לסרט הטוב ביותר ("אנני" גם זכה, וזיכה את אלן גם באוסקר לבימוי).

תסריט מעובד

בכל קטגוריה (מלבד תלבושות, אולי) יש יותר סיכויים לסרט שמועמד לסרט הטוב ביותר. בחמישים שנה האחרונות רק שני סרטים זכו בתסריט מעובד מבלי להיות מועמדים לסרט הטוב ביותר ("סלינג בלייד" הפתיע וגבר על "הפצוע האנגלי", זוכה הסרט הטוב ביותר ב-1996; "אלים ומפלצות" גבר על "הקו האדום" ב-1998). התסריטאים של שני המתמודדים המובילים, "היורשים" ו"מאניבול", זכו כבר בפרס: במאי הסרט "היורשים" אלכסנדר פיין (המועמד עם עוד שניים) זכה על "דרכים צדדיות" (2004), סטיבן זייליאן ("רשימת שינדלר") ואהרון סורקין ("הרשת החברתית" משנה שעברה) המועמדים עם אדם נוסף. נראה של"מאניבול" יש יתרון קטן על "היורשים" בגלל שהוא יותר מורכב, ובכל הקטגוריות הם אוהבים שמהממים אותם על פני עבודה עדינה או מעודנת. אם יזכה שנה שנייה ברציפות, יצטרף סורקין לשניים שעשו זאת לפניו: ג'וזף אל. מנקוויץ שזכה על תסריט (ובימוי!) של All Three Wives מ-1949 ו"הכל אודות חווה" (1950) שזכה לסרט הטוב ביותר; ורוברט בולט שזכה על "ד"ר ז'יוואגו" (1965) ו"אדם לכל עת" (1966) שזכה לסרט הטוב ביותר.

"עץ החיים". ג'סיקה צ'סטיין.

"עץ החיים" לפרס הצילום, ומתוכו ג'סיקה צ'סטיין.

צילום

כשהיו חמישה מועמדים לסרט הטוב ביותר (והפעם נחשיב את אלו שמועמדים גם לבימוי כ"חמישה"), בדרך כלל סרט אחד היה יוצא ללא פרס. הצילום הוא המקום היחיד ש"עץ החיים" יכול לזכות בו, וגם מי שלא אהב את הסרט לא יכול להתעלם מהצילום המדהים; זו המועמדות החמישית לאוסקר של עמנואל לובזקי, שטרם זכה באוסקר. הקטגוריה היחידה שבה "הוגו" ו"הארטיסט" יפסידו לסרט שלישי, ככל הנראה, אך זו תמיד קטגוריה קשה לחיזוי. לשניהם יש עדיין סיכוי.

סרט זר

לעתים דעתי האישית מתערבת בניסיון החיזוי שלי. במקרה הזה אני מהמר ש"פרידה" האיראני יפסיד בגלל שראיתי אותו: הוא אינו מסוג הסרטים שזוכים בקטגוריה הזאת בשנים האחרונות. אמנם גם "פרידות" היפני היה אטי, אך כל הסגנון של "פרידה" אינו מהסוג שמדבר למצביעים כאן. ב"חיים של אחרים" הגרמני וב"הסוד שבעיניים" הארגנטינאי היה משהו הוליוודי, שדיבר אל המצביעים. ל"באפלה" הפולני (שטרם ראיתי) יש גם יתרון שביימה אותו אגנישה הולנד, שהיתה מועמדת לאוסקר על תסריט "אירופה אירופה" ועובדת בטלוויזיה האמריקאית (בדומה לבמאי "הסוד שבעיניים"). זו תהיה הזכייה הראשונה של פולין.

"הוגו". אסא באטרפילד.

אסא באטרפילד מתוך "הוגו" שיקטוף 4 פרסים.

סיכום ההימורים עבור אוסקר 2012:

סרט– "הארטיסט"

במאימישל הזנוויצוס, "הארטיסט"

שחקן ראשיז'אן דוז'רדין, "הארטיסט"

שחקנית ראשיתויולה דיויס, "העזרה"

שחקן משנהכריסטופר פלאמר, "בגינרס"

שחקנית משנהאוקטביה ספנסר, "העזרה"

תסריט מקורי– "חצות בפריז" (מי יודה לאקדמיה ויקבל את הפסלון בשם וודי אלן שלא יגיע לטקס?)

תסריט מעובד– "מאניבול" (או: "היורשים")

עריכה- "הארטיסט"

צילום– "עץ החיים" (ל"הארטיסט" ו"הוגו" סיכוי לא קטן; אני רוצה ש"עץ החיים" יזכה)

עיצוב אמנותי– "הוגו"

תלבושות– "הוגו"

פס-קול– "הארטיסט"

אפקטים חזותיים– "כוכב הקופים: המרד"

איפור– "אשת הברזל"

שיר מקורי– "ריו" [השיר ה"לא-נכון" מהחבובות מועמד; זה יהיה סרט "החבובות" הרביעי שמועמד לאוסקר ויוצא בידיים ריקות]

סרט זר– "באפלה" (פולין)

ערבול צליל– "הוגו"

עריכת צליל– "הוגו"

סרט אנימציה– "רנגו"

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?