האחים וורנר לא נלהבים מהתסריט ל"המכבים" של גיבסון; התסריטאי מאשים אותו באנטישמיות

"חופשה קטלנית". מל גיבסון.

מל גיבסון.

אולפני האחים וורנר לא התלהבו מהתסריט של ג'ו אסזטרהס לסרט "המכבים" על יהודה המכבי שמל גיבסון רוצה להפיק (ולביים ולככב בו) כדי להתחבב שוב על היהודים אחרי שלל הערותיו האנטישמיות במרוצת השנים האחרונות; ובתמורה, התסריטאי השתלח בגיבסון ולפתע נזכר בכל ההערות האנטישמיות שהבמאי לכאורה העיר. עוד מאשים התסריטאי את גיבסון באיום לרצוח את חברתו לשעבר ואם בתו, אוקסנה גריגורייבה; ובהצדקת רציחתו של ג'ון לנון.

מאד מאד משונה שאסזטרהס ("אינסטינקט בסיסי") נזכר רק אחרי הדחיה מהוורנרים, כדי להתלונן על המלל של גיבסון – זאת אחרי שהם עבדו יחד כחצי שנה על הפרויקט. במכתב בן 9 עמודים שכתב, אסזטרהס כותב בין היתר לגיבסון: "קראת ליהודים באופן שוטף 'היביס' [מהמילה 'עברים', א.ש.], 'חמקני-תנורים' [תנורי השריפה בשואה, א.ש.] ו'ג'ו-בוי' [ילדים יהודים, א.ש.]. נראה שברוב הפעמים שדיברנו על מישהו, שאלתי 'הוא היבי, נכון?' אמרת שרוב אנשי הסף בחברות האמריקאיות היו 'היביס' ש'שלטו בבוסים שלהם'. […] אמרת שהשואה היתה 'ברובה המון זיבולי שכל'. אמרת שהתורה מתיחסת לקרבן של תינוקות ופעוטות נוצרים. כשאמרתי לך שאתה מתבלבל בין התורה לבין הפרוטוקולים של זקני ציון […] התעקשת ש'זו התורה – וזה שם'! (זה לא)."

על פי אסזטרהס, הסיבה היחידה שגיבסון רצה לעשות את "המכבים" היא כדי "להסב יהודים לנצרות."; על אם בתו, גריגורייבה, אמר גיבסון "אני אדאג שיהרגו אותה! אני אדאג שיהרגו אותה!" וש"אמרת שהתחברת לשני סוכני FBI (או סוכנים לשעבר) והם עמדו לעזור לך להרוג אותה"; ועל ג'ון לנון: "אני שמח שהוא מת. הגיע לו לקבל יריה. הוא היה משיחי מזורגג. תאזין לשירים שלו! 'דמיינו'. היה לי את השיר המזורגג הזה. אני שמח שהוא מת."

במקרה הזה, קל להאמין לתגובתו של מל גיבסון: "אני אומר שהרוב המוחלט של העובדות ושל ההצהרות ושל הפעולות המיוחסות אלי במכתב שלך הן בדיה מלאה." מה יעלה כעת בגורלו של "המכבים"? לא ברור. העובדה שאף אולפנים לא ממש רוצים לעבוד עם גיבסון היא לא חדשה, אבל כאשר אולפני האחים וורנר כן הסכימו לעבוד איתו על "המכבים" בספטמבר, זה הרים הרבה גבות, וככל הנראה מאז הוונרים התעשתו אך כבר לא היה להם מפלט. כעת נראה שהגאולה שלהם הגיעה בזכות התסריט (גם גיבסון טוען שהתסריט גרוע), ונאלץ לראות אם הם ינצלו את ההזדמנות. לגיבסון יש מספיק כסף כדי להפיק את הסרט בעצמו, אך ללא הפצה רחבה של אולפן גדול, יהיה לו קשה להשיג את המטרה שלטענת רבים הציב לעצמו בהתחבבות חזרה על היהודים. למשל, הסרט "חופשה קטלנית" שהפיק, כתב וכיכב בו – נכנס ישירות ל-VOD בארה"ב, ולא על המסך הגדול.

יהודה המכבי כזכור, הנהיג עם ארבעת אחיו ואביו מתיתיהו את מרד החשמונאים כנגד גזירותיו הדתיות של אנטיוכוס הרביעי. מרד המעטים נגד הרבים לבסוף גרם להצלתו של בית המקדש (כיבושו וטיהורו), גרר את נס פך השמן, ולכבודו נקבע חג החנוכה.

שיוכים: חדשות סרטים
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?