פסטיבל דוקאביב 2012: המלצות צפיה

דוקאביב 2012

דוקאביב 2012

פסטיבל דוקאביב 2012 (ה-14 במספר) יתקיים השנה בין ה-3 ועד ה-12 במאי, ויציג שלל סרטים בנושאי אמנות, מוסיקה, אופנה, המשבר הכלכלי ומחאות בעולם. לפניכם פרושה רשימה של סרטים שעניינו אותי בתוכניה של הפסטיבל – סרטים שמגיעים עם באזז מהעולם, או סרטים שהנושא שלהם נשמע מענין ויוצא דופן. בגזרת הקולנוע הישראלי, תראו כאן מעט – אם בכלל – המלצות על סרטים בנושאים השגרתיים שלו (צבא, הסכסוך הפלשתיני וכו').

סרטי מוסיקה

"מארלי"קוין מקדונלד

הבמאי זוכה האוסקר קוין מקדונלד ("יום אחד בספטמבר", "החיים ביום אחד") יצר דיוקן מקיף (יש האומרים שגובל בפולחני) למוסיקאי האגדי בוב מארלי, באמצעות ריאיונות עם חברים קרובים ובני משפחתו (שגם תמכו כספית בסרט): נשותיו וחלק מתריסר ילדיו. הסרט יצא ממש זה עתה בבתי הקולנוע בארה"ב (20 באפריל).

"U2 – מהשמיים ומטה", דיויס גוגנהיים

במאי זוכה אוסקר אחר, דיויס גוגנהיים ("אמת מטרידה"), יצר גם הוא דיוקן מקיף מתחום המוסיקה – הפעם על להקת U2, לרגל חגיגות 20 השנים ליציאת אלבומם החלוצי 'אכטונג בייבי' (Achtung Baby). הכיוון המוסיקלי החדש שנקטו חברי הלהקה באלבום זה, כמעט גרם לפירוקם – וגוגנהיים מאגד את חבריה – בונו, אדג', לארי מאלן ואדם קלייטון – לספר עליו הכל בברלין, שם הוקלט האלבום במקביל לנפילת החומה.

הקרנות מיוחדות

"בריונות", לי הירש

בארץ הסרט הישראלי "השוטר" מינף את הגבלת גילאי הצפיה בו לפרסום חינמי לקראת יציאתו לקולנוע, ובארה"ב המפיצים האחים ווינשטין עשו תרגיל יחסי ציבור דומה עם "בריונות". הסרט עלה לאקרנים בארה"ב רק לפני שלושה שבועות (13 באפריל), ומצליח למדי בקופות. הוא סובב סביב סוג האלימות הנפוץ ביותר ממנו סובלים קטינים בארה"ב: בריונות; שאף גרמה לילדים מסוימים להתאבד.

הקרנות ישראליות

"בגרות לוחמים"סילבינה לנדסמן

סרטה של סילבינה לנדסמן מגיע לפסטיבל דוקאביב עם יוקרת ההשתתפות בפסטיבל ברלין האחרון. הסרט מציץ אל ניסיונם של חיילים קרביים שאין בידם תעודת בגרות, להשלים את לימודיהם במסגרת פרויקט בעל שם שעל פיו נקרא הסרט.

"לשוב בחזרה"אבידע ליבני

אבידע ליבני עלה לתודעה מוקדם יותר השנה עם פרויקט "האלבומים" המוצלח שלו בערוץ 8. אחרי שסקר בין היתר את אהוד בנאי ("חייב לזוז: אהוד בנאי והפליטים") ויהודה ברקן ("אבא גנוב גרסת המציאות"), הוא פונה לסקור את חייה של הזמרת רבקה זהר. בליוויו של ליבני, זהר חוזרת לניו יורק שבילתה בה כנרקומנית, על מנת להופיע ואולי גם לפגוש את בתה, ממנה נפרדה כשהיתה בת 11 ומאז לא התראו שוב.

"רפי בוקאי, אבא שלי", מיקה אדלר

הסרט מתאר את מסע ההיכרות של גיא בוקאי עם אביו, הקולנוען המוערך רפי בוקאי ("אוונטי פופולו"), שנפטר כשהיה גיא רק בן שנתיים. בין פיסות המידע שאוסף גיא על אביו, משובצות סצינות דרמטיות שבוימו בלעדית עבור הסרט בידי אסי דיין וגידי דר.

התחרות הישראלית

"ימי הזהר"זהר וגנר

זהר וגנר פורשת את כנפיה על תחומים רבים: במקור מבקרת קולנוע, לאחר מכן קולנוענית ואז גם מוסיקאית. וגנר (כבת 40) ובן זוגה מגלים יום אחד בביתם קלטות וידאו שצולמו לפני שנים, בניו יורק. תוכן הקלטות מערער את אמונו של בן הזוג באישה, וזו יוצאת לחפש את השותפים לחויה המסעירה ומבינה כיצד מנגנון ההדחקה שלה הוליך אותה שולל.

"כביסה מלוכלכת", יעל שרר

במאית הסרט, יעל, מחליטה שלא לגלם עוד את תפקיד הקורבן השתקן והמבויש, ומגישה תביעה אזרחית תקדימית כנגד אביה שהורשע ונכלא באשמת התעללות מינית. חייה של יעל על רקע המאבק המשפטי מתועדים ביומני וידאו על פני ארבע שנים.

התחרות הבינלאומית

"דטרופיה", היידי איווינגרייצ'ל גריידי

העיר דטרויט בארה"ב, היתה פעם מרכז תעשית הרכב באמריקה, וסיפקה מקומות עבודה רבים כמו גם הרחיבה את שטחה להיות העיר העשירית בגודלה בארה"ב. אך מאז הועתקו משרות התעשיה למדינות כמו מקסיקו וסין, ואוכלוסיתה של העיר הצטמצמה במספרים אך לא בתפוסת המרחב, מה שגורר את העיר להיות מופסדת בצורה קיצונית ולהסתכן בפשיטת רגל. הבמאיות מצלמות שנתיים בחייה של העיר (ביקורת תתפרסם בהקדם כאן באידיבי).

"כוכב השבלול", ייאי סונג'ון

זוכה פסטיבל IDFA האחרון, מתבונן על חייהם המשותפים של החירש והעיוור יאנג-צ'אן, והמתורגמנית-אישה שלו, סון הו.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?