ריאיון עם יוצרי "יותר איטי מלב": "כמו זוג נשוי, יש רגעים מאד קשים"

"יותר איטי מלב". גיא לואל, רוני הדר.

מתוך הסרט "יותר איטי מלב". רוני הדר עם גיא לואל.

אידיבי למען הקולנוע הישראלי – בסוף השבוע האחרון עלה הסרט הישראלי "יותר איטי מלב" להקרנות סדירות בסינמטק תל אביב. את הסרט יצרו הצמד מאחורי "אלנבי רומאנס", יוני זיכהולץ וינאי גוז, והוא מספר על הסופרת לילי (רוני הדר, "מה שנחוץ לרווק") שמתקשה לכתוב את הרומן הבא שלה, אחרי ההצלחה המסחרית של הקודם. היא פוגשת אמן רחוב ומציצן בשם נינו (גיא לואל) ומחליטה להפוך אותו לגיבור הספר הבא, מבלי ידיעתו. בלי להתכוון, ככל שלילי מתקרבת אל נינו ולומדת אותו בשביל עלילת הספר שלה, היא גם מתאהבת בו והוא מתאהב בה. אך אי-ידיעתו של נינו בדבר מניעיה היא רק ענין זמני.

"אלנבי רומאנס" של הצמד זיכהולץ-גוז היה קולנוע עצמאי לפני שעשו ענין מקולנוע עצמאי בארץ ופתחו מסגרות מיוחדות בפסטיבלים ובפרסי אופיר. הילי ילון ודני גבע המצוין תמיד כיכבו בסרט, והוא עלה לאקרנים ב-2005. בין "אלנבי" ל"יותר איטי", יוני העלה מחזה בתיאטרון הקאמרי "ע'17"  שכתב עם העיתונאי שי להב (הצמד עתיד להעלות בתיאטרון גם אופרת רוק חדשה בשם "שרול") ופיתח סדרות לטלויזיה, בעוד ינאי עבד במשך שלוש שנים כמנהל פיתוח בחברת הפקה בלוס אנג'לס.

איך נולד הסיפור?
ינאי: "נקודת המוצא שלנו היתה קשורה ב'אלנבי רומאנס'. לקחנו את הרעיון שהוביל את הסרט הקודם, בחור ובחורה שמעבירים לילה רומנטי בתל אביב ונחשפים לכל הדמויות הליליות של העיר, אלא שהפעם רצינו שהדמויות הראשיות שלנו יהיו בעצמן הדמויות הליליות האלה. מישהי אמרה לי אחרי אחת ההקרנות שבשוט האחרון של "אלנבי רומאנס" הזוג שוקע אל תוך הים ובשוט הראשון של "יותר איטי מלב" הזוג יוצא מהים. לא שמתי לב לזה, אבל זה נראה לי מתאים, סוג של מירוץ שליחים בין סרטים."

היה רעיון להפוך את "יותר איטי" לסרט המשך של "אלנבי"?
ינאי: "לא סרט המשך, אבל בהחלט סרט שמתקיים באותו עולם של 'אלנבי רומאנס' – העולם של הלילה התל אביבי כמו שאנחנו מדמיינים אותו. יש הבדל אחד והוא שאם 'אלנבי רומאנס' התרחש ברובו בשדרות הראשיות ובלוקיישנים המוכרים של העיר, 'יותר איטי מלב' מתרחש בחצרות האחוריות של העיר ובלוקיישנים הפחות מוכרים שלה."

חרף הפרויקטים האחרים שנטלתם בהם חלק, חלף זמן מה בין כתיבת התסריט של "אלנבי" ל"יותר איטי מלב". האם כמו לילי בסרט, גם אתם התקשתם למצוא את הנושא הבא?
יוני: "לא התקשנו למצוא רעיון לתסריט הבא, ודווקא בתקופה הזאת כתבנו עוד שני פיצ'רים אחרים, פשוט הרעיון של הסרט ישב לנו והתבשל תקופה ארוכה בגלל שלהבדיל מ'אלנבי רומאנס' הוא מורכב יותר ושכבות הדרמה רבות יותר. לכן לקח לא מעט זמן לזכך את הציר המרכזי של הסיפור, להעיף את השומן ולהשאיר את הבשר. ובנוסף, אתה יודע כמה קשה לגייס כספים לסרט חדש בארץ."

מימין: ינאי גוז ויוני זיכהולץ. צילום: אלי שגב

במאי "יותר איטי מלב". מימין: ינאי גוז ויוני זיכהולץ. צילום: אלי שגב

האם הרגשתם שהסרט המשותף הקודם פותח לכם דלתות לקבלת מימון עבור החדש?
ינאי: "בארץ קשה להשיג תמיכה ולא חשוב איזה מספר סרט זה, מהסיבה הפשוטה שיש מעט מאד כסף ומסתובבים די הרבה תסריטים מוצלחים. 'אלנבי רומאנס', אם כבר, עזר לנו לקבל את ההשקעה הראשונית של כסף פרטי מחברת פרקסיס, שזה בלי קשר לקרנות, והם באמת השקיעו אותו כי אהבו את התסריט ואת הסרט הקודם."

אתם מרגישים שעם תקציב גדול יותר, הייתם עושים דברים מסוימים אחרת ב"יותר איטי מלב"?
יוני: "אם היתה תמיכה כספית גדולה יותר העבודה על הפרויקט היתה מעט קלה יותר ופחות ארוכה ולחוצה. לגבי התוצאה הסופית אין לי ספק שהיא היתה זהה באכותה – כי איכות וכישרון לא קשורים לכסף."

"הפרובוקציה נעלמת ונשארת האנושיות"

סיפור האהבה הנרקם בין נינו לבין לילי רווי תשוקה וחושניות, ומתעצם כאשר לילי מעלה את חוויותיה על הכתב ואילו נינו מציץ לה ולאחרים. מוסיף לכך גם חברו הטוב של נינו, פרדי (פיני טבגר), שהינו חרדי נשוי ביום וקרוס-דרסר חובב-הצצות בלילה שאינו שומר נגיעה, שר לצד אישה (בקולו האמיתי של טבגר) ושוכב עם גברים. על תפקידו זה, זכה טבגר בפרס מיוחד על משחק, מטעם פסטיבל הקולנוע הגאה TLVFest 2012.

"יותר איטי מלב". רוני הדר, פיני טבגר, גיא לואל. צילום: שי פלג.

"יותר איטי מלב". מימין: רוני הדר, גיא לואל ופיני טבגר. צילום: שי פלג.

מדוע היה חשוב לכם להכניס לסרט דמות מיוחדת כמו של פרדי?
ינאי: "היה חשוב לי להכניס את פרדי בסרט בגלל שהוא עובר את אותה דילמה שכל הדמויות האחרות בסרט עוברות, רק באופן יותר מוחצן, ולכן הוא משמש מראה מוצלחת לשאר הדמויות."

הוא מבוסס על מישהו שאתם מכירים?
ינאי:  "אין דמות שאנחנו מכירים שביססנו את פרדי עליה. רציתי לנסות את הרעיון התסריטאי שלמדתי מהקולנוע היפני, להציג דמות שבמבט ראשון נדמית קיצונית ופרובוקטיבית ורבת סתירות, אלא שברגע שכותבים אותה כאדם אמיתי שפשוט חי חיים קיצוניים, הפרובוקציה נעלמת ונשארת האנושיות."

ומדוע בחרתם בפיני טבגר לתפקיד?
יוני: "פיני הוא חבר ותיק ושחקן מעולה שאני שמח על כל הזדמנות לעבוד איתו. הוא גם הופיע בהצגה 'ע'17' שכתבתי עם שי להב ושעלתה בקאמרי."

כיצד נכנסו הדמויות לאווירת התשוקה והחושניות שאופפת את הסרט?
יוני: "עם המון עבודה אישית איתי ועבודה משותפת ואינטנסיבית ביניהם. דאגתי להניח את הטקסט בצד ברוב זמן החזרות ולתת להם להיקשר אחד לשני בעזרת צבעים, מוסיקה וחפצים שעזרו להם להבין מי זאת לילי או מי זה נינו ובאיזה עולם הם מנסים להתקיים ולשרוד."

"יותר איטי מלב". רוני הדר וגיא לואל. צילום: שי פלג.

"יותר איטי מלב". רוני הדר וגיא לואל. צילום: שי פלג.

שרה סיני מלווה את הסרט מוסיקלית ואף מופיעה בו. כיצד נרקם ביניכם הקשר?
יוני: "הקשר עם שרה סיני המדהימה נרקם דרך חברה משותפת ויוצרת מדהימה בפני עצמה, הילי ילון, כוכבת סרטנו הראשון. באחת ההופעות של הילי פגשנו את שרה, הגענו לשמוע את המוסיקה ונדרנו נדר שבסרט הבא אנחנו משתפים אותה ואת המוסיקה המדהימה שלה, וכך קרה."

איך זה לעבוד כבר פעמיים יחד?
יוני: "העבודה המשותפת היא לא מעט פעמים מתישה וטומנת בחובה המון מתחים ואמוציות, אבל היתרון האדיר הזה של כפל כישרון באותו חדר ובמיוחד של שני כשרונות שמגיעים ממקומות כל כך שונים עולה על הכל. כמו כל זוג נשוי, יש רגעים מאד קשים וכמעט רוצים לשבור את הכלים לפעמים, אבל האהבה והמטרה מנצחים את הכל."

ומה מצפה לנו בפעם השלישית?
ינאי: "יש לנו עכשיו 5 תסריטים מוכנים לחמשת הפרויקטים הבאים והשאלה האמיתית היא מאיפה יבוא הכסף לפרויקט הבא. אבל כבר למדנו שאסור לחכות לאף אחד וכדאי למצוא את הפרויקט שאפשר להרים לבד ולהתחיל לרוץ איתו. אני כרגע מתכנן לעשות פרויקט קטן, שחוזר ללואו-פיי של הסרט הקודם, שישלב כמה עלילות שמתרחשות באותו לוקיישן ובאותו זמן, כשכל עלילה תבויים על ידי במאי או במאית אחרים. תהיה שם הרבה מוסיקה והרבה בלאגן."

יותר איטי מלב
ישראל, 2012
הפצה: החל מה-04.07.2012 בסינמטק תל אביב. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים.
הקרנות קרובות בסינמטק תל אביב:
רביעי (11.7.12) בשעה 22:00
שישי (13.7.12) בשעה 22:00
שבת (14.7.12) בשעה 20:00

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?