60 מיליון ש"ח לעידוד הפקות זרות בישראל

"רמבו 3". סילבסטר סטאלונה.

סילבסטר סטאלונה מתוך "רמבו 3". צולם בישראל. צילום: יוני המנחם.

משרדי האוצר והתעשיה, המסחר והתעסוקה, ישקיעו 60 מיליון ש"ח במטרה לעודד הפקות זרות שיצולמו בישראל, בתחום הקולנוע והטלויזיה. סכום הכסף שיפרש על פני שלוש שנים, סוכם בין נציגי איגוד המפיקים חיים מקלברג ומרק רוזנבאום, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ראובן כוגן, ונציגי משרד התמ"ת שרון קדמי (מנכ"ל המשרד) ויונתן לוי.

עידוד ההפקות הזרות יוצע באמצעות החזר של 20-25 אחוזים מגובה ההוצאות של המפיקים הזרים בארץ, אם יחליטו לצלם בישראל ויעמדו בתנאי סף מסוימים שטרם הוחלטו סופית. ריבוי הפקות גם מחוץ, יוסיף כמובן מקומות עבודה בתעשיה וישלשל כספים גם לקופת המדינה.

היוזמה להשקעה בעידוד ההפקות הזרות נבעה מהסרט "מלחמת העולם Z" בכיכובו של בראד פיט. עלילת הסרט חובקת בין היתר את העיר תל אביב, וגם שחקנים ישראלים רבים הצטלמו לסרט – אבל כל אותם צילומים נערכו במדינה אחרת, ולא בישראל. נזכיר כי בעבר, היו מספר סרטים הוליוודים שהצטלמו בישראל (ולא הכוונה לסרטים שהפיק מנחם גולן), בינהם "רמבו 3", "אקסודוס" ו"נשר הברזל". עם זאת, בערוץ 10 החליטו לתקוף את היוזמה, משום שהיו חפצים בעצמם לזכות בכספי התמיכה על מנת להמשיך ולקיים את הערוץ המפסיד.

ממשרד האוצר נמסר: "הממשלה רואה חשיבות רבה בקידום תעשית הקולנוע הישראלית ועידוד הפקות זרות לבוא ולצלם בישראל. בימים אלו החלו בהליך לגיבוש התנאים והתמריצים שינתנו להפקות זרות שתגענה לישראל. ההליך צפוי להסתיים בחודשים הקרובים."

ממשרד התמ"ת נמסר: "תעשית הקולנוע מהווה תעשיה לכל דבר ועניין ולה תרומה ממשית לכלכלה ולתעסוקה במשק, לצד יתרונות נוספים כגון חיזוק התיירות והצגת ישראל מזוית שונה וחיובית יותר מהתמונה הנשקפת במהדורות החדשות בעולם. כמה הפקות זרות כבר פנו אל המטה לקידום השקעות במשרד התמ"ת בעת האחרונה, מתוך כוונה לבחון את האפשרות לביצוע צילומים בישראל."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?