אוסקר 2013: סקירת הסרטים הזרים

"אהבה" (אוסטריה)

עכשיו כשהוכרזו כל הסרטים הזרים המתמודדים על האוסקר, אפשר לערוך סקירה שלמה על הקטגוריה של הסרט הזר.

בארבע מתוך חמש השנים האחרונות היה מועמד סרט ישראלי לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. הם הצטרפו לשישה סרטים קודמים שהיו מועמדים לפרס ולא זכו. האם "למלא את החלל", הנציג שלנו השנה, יוכרז כמועמד ב-10 בינואר 2013? השנה יש מספר שיא של סרטים מ-71 מדינות ובין המתמודדים השנה, כולל הנציגות הראשונה אי פעם של קניה, יש מתחרים חזקים מאוד. (כשבועיים לפני ההכרזה צפויה הודעה על הרשימה המצומצמת של 9 סרטים, שמתוכם ייבחרו חמשת המועמדים.) האם שנה אחרי ש"הארטיסט" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, יזכה סרט אילם בפרס הסרט הזר? אלו הם המתמודדים העיקריים על הפרס:

"אהבה" (אוסטריה) סרטו דובר הצרפתית של מיכאל הנקה ("מחבואים") זכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, על בעל ואישה בני שמונים. הנקה היה מועמד לפני 3 שנים על סרטו "סרט לבן".

"סיפור מלכותי" (דנמרק) זכה בפסטיבל ברלין בפרסים על תסריט ומשחק (מדס מיקלסון, שסרט גם בסרטים באנגלית, כולל "קזינו רויאל"). סרט שעשוי להיות מועמד גם בקטגוריית התלבושות (מועמדויות בקטגוריות נוספות לא מבטיחות זכייה בפרס הסרט – אלא אם הסרט מועמד לסרט הטוב ביותר כמו במקרה של "החיים יפים" ו"נמר דרקון").

"מחוברים לחיים" (צרפת) הסרט הזר המצליח ביותר בעולם אי פעם! קומדיה היא לא הז'אנר המועדף על האוסקר בכלל ובקטגוריית הסרט הזר בכלל, אך האם יוכלו להתעלם מההצלחה הגדולה? (אני משער שכן: שהסרט לא יהיה מועמד.)

"מחוברים לחיים".

"מחוברים לחיים" (צרפת)

שלגיה (ספרד) שימו לב: סרט על שלגיה (למקרה שלא הספיקו לכם "מראה מראה" עם ג'וליה רוברטס ו"שלגיה והצייד" עם שרליז ת'רון) ועוד יותר שימו לב: מדובר בסרט אילם בשחור-לבן שמתרחש בסביליה בשנות ה-20 של המאה ה-20. במאי: פבלו ברגר ("טרמולינוס").

 רחמים (קוריאה) מעולם לא היה מועמד סרט קוריאני לאוסקר. את הסרט ביים קים קי-דוק ("אביב, קיץ, סתיו, חורף ו… אביב", "להישאר בבית"), שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה.

מעבר לגבעות (רומניה) מעולם לא היה היה מועמד סרט רומני לאוסקר. את הסרט ביים כריסטיאן מונג'ו ("ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים"). הסרט בן שעתיים וחצי ומתרחש במנזר.

עוד ראויים לציון:

יוליוס קיסר חייב למות (איטליה; Caesar Must Die) סרטם של האחים טביאני ("קאוס", "פיורלה") שזכה בפרס הראשון בפסטיבל ברלין. אורכו 76 דקות בלבד, והוא מספר על אסירים שמעלים את "יוליוס קיסר" של שייקספיר.

Barbara (גרמניה) על רופאה במזרח גרמניה בשנות ה-80. סרטים בגרמנית זוכים להצלחה בקטגוריה הזאת בעשור האחרון.

Lore (אוסטרליה) סרט דובר גרמנית, על מסעם של צעירים גרמניים בגרמניה עם נפילת הרייך השלישי ב-1945. *קשה לי להאמין שיהיו מועמדים שלושה סרטים דוברי גרמנית בשנה אחת.

Our Children (בלגיה) בסרט מופיעים טהיר רחים ונילס ארסטרופ ששיחקו יחד ב"נביא" (שהיה מועמד מטעם צרפת לפני 3 שנים).

"המהפנט".

"המהפנט" (שוודיה)

"המהפנט" (שוודיה) מותחן שביים לאסה הלסטרום, שהיה מועמד לאוסקר פעמיים כבמאי ("תקנות בית השיכר" שהיה מועמד לסרט הטוב ביותר ולסרט השוודי "סיפורים שסיפרתי לאמא", שעליו היה מועמד גם כתסריטאי). בסרט משתתפת אשתו לנה אולין ("שונאים- סיפור אהבה", "שוקולד" שהלסטרום ביים). המותחן מבוסס על ספר -שיצא גם בעברית ושיש לו ספר המשך- שכתבו בעל ואישה תחת שם העט לארס קפלר (והצטרף לפריחה של ספרות המתח הסקנדינבית בעקבות טרילוגיית "נערה עם קעקוע דרקון").

שאר הרשימה: Just the Wind (הונגריה), Kon-Tiki (נורווגיה), Sneakers (בלגיה), Kauwnoy (הולנד), מתוך הצללים (צ'כיה), Made in Ash (סלובקיה), A Trip (סלובניה), White Tiger (רוסיה), Children of Sarajevo (בוסניה), Blood of My Blood (פורטוגל), Unfair World (יוון), Cannibal Vegetarian (קרואטיה), When Day Breaks (סרביה), The Third Half (מקדוניה), 80 מיליון (פולין), Purge (פינלנד), Sister (שוויץ), Pharmakon (אלבניה), The Firecrosser (אוקראינה), Keep Smiling (גאורגיה), Mushrooming (אסטוניה), Ramin (ליטא), Gulf Stream Under the Iceberg (לטביה), If Only Everyone (ארמניה), Inuk (גרינלנד), The Deep (איסלנד; בבימוי בלתזר קורמקור, במאי "המבריח" עם מארק וולברג), Buta (אזרבייג'ן; סרט בשחור-לבן), The Empty Home (קירגיזסטן), Where the Fire Burns (טורקיה), Lost Loves (קמבודיה), Bwakaw (הפיליפינים), !Barfi (הודו), Pleasure Boy Komola (בנגלדש), Touch of the Light (טייוואן), Our Homeland (יפן), Life Without Principle (הונג קונג), Caught in the Web (סין), Myn Bala: Warriors of the Steppe (קזחסטן), Bunohan (מלזיה), אבן הסבלנות (אפגניסטן), Already Famous (סינגפור), Head Shot (תאילנד), The Scent of Burning Grass (וייטנאם), The Dancer (אינדונזיה), Death for Sale (מרוקו), Little One (דרום אפריקה), !Zabana (אלג'יריה), Nairobi Half Life (קניה), When I Saw You (פלסטין; עם סאלח בכרי מ"ביקור התזמורת"), אבן נייר ומספריים (ונצואלה),  Clandestine Childhood (ארגנטינה), The Clown (ברזיל), No (צ'ילה), The Snitch Cartel (קולומביה), The Delay (אורוגוואי), The Bad Intentions (פרו), Check Mate (הרפובליקה הדומיניקנית), After Lucia (מכסיקו), War Witch (קנדה; סרט בצרפתית שמתרחש באפריקה).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?