הוכרזו המועמדים לאוסקר 2013: שני סרטים ישראלים מועמדים בקטגוריית סרט התעודה- "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות"

"לינקולן". דניאל דיי-לואיס, סאלי פילד.

"לינקולן". דניאל דיי-לואיס, סאלי פילד.

זה עתה הוכרזו המועמדים לפרסי האוסקר 2013 (ה-85 במספר) של האקדמיה האמריקאית. הטקס בהנחיית סת' מקפרלן (יוצר ומדבב "טד") יתקיים ב-24.2 (פורים) בלוס אנג'לס. מקפרלן מועמד לאוסקר השנה על השיר שכתב לסרטו "טד".

מעולם לא היו כה מעט שחקנים שזו המועמדות הראשונה שלהם לאוסקר, ובכלל- השנה בולט מספרם של אנשים שכבר היו מועמדים בעבר לאוסקר.

הסרט הטוב ביותר
1. "לינקולן" (סה"כ מועמדויות: 12)
2. "חיי פיי" (11)
3. "אופטימיות היא שם המשחק" (8)
4. "חיות הדרום הפראי" (4)
5. "אהבה" (4)
6. "ג'נגו ללא מעצורים" (5)
7. "ארגו" (7)
8. "עלובי החיים" (8)
9. "כוננות עם שחר" (5)

* לינקולן הוא סרטו ה-9 של ספילברג שמועמד לסרט הטוב ביותר, אחרי "מלתעות", "שודדי התיבה האבודה", "אי-טי", "צבע הארגמן", "רשימת שינדלר" (היחיד שזכה), "להציל את טוראי ראיין", "מינכן" ו"סוס מלחמה". ג'נגו ללא מעצורים הוא סרטו ה-3 של קווינטין טרנטינו שמועמד לסרט הטוב ביותר, אחרי "ספרות זולה" ו"ממזרים חסרי כבוד". חיי פיי הוא סרטו ה-4 של אנג לי שמועמד, אחרי "על תבונה ורגישות", "נמר דרקון" ו"הר ברוקבק". אופטימיות היא שם המשחק הוא סרטו ה-2 של דיויד או. ראסל שמועמד, אחרי סרטו הקודם "פייטר". כוננות עם שחר הוא סרטה השני של קת'רין ביגלו שמועמד, סרטה הקודם "מטען הכאב" זכה בפרס. עלובי החיים הוא סרטו השני של טום הופר שמועמד, לפני שנתיים זכה סרטו הקודם "נאום המלך". חיות הדרום הפראי זכה בפסטיבל סאנדאנס שהתקיים בינואר 2012. ארגו הוא סרטו השני כבמאי של בן אפלק.
* הסיכוי של סרט לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר ללא מועמדות לבימוי קטן מאוד, ועוד יותר קלוש כאשר יש יותר מחמישה סרטים מועמדים. אהבה מועמד לסרט הטוב ביותר ולסרט הזר הטוב ביותר, מה שמבטיח את זכייתו בפרס הסרט הזר, כמו במקרים של "החיים יפים", "נמר דרקון" ו-"Z".
* מאז 1981 לא זכה סרט שלא היה מועמד בקטגוריית העריכה. מתישהו אולי המסורת הזאת תישבר, אך נראה שללא מועמדויות לבימוי ולעריכה – אין לסרט סיכוי לזכות. כך שהרשימה מצטמצמת לשלושה: "לינקולן", "חיי פיי" ו"אופטימיות היא שם המשחק", שגם מובילים במספר המועמדויות.

בימוי
סטיבן ספילברג, "לינקולן"
בן זייטלין, "חיות הדרום הפראי"
דיויד או. ראסל, "אופטימיות היא שם המשחק"
מיכאל הנקה, "אהבה"
אנג לי, "חיי פיי"

* המועמדות ה-7 של סטיבן ספילברג לבימוי, הוא זכה כבר פעמיים ("רשימת שינדלר", "להציל את טוראי ראיין"). הבמאי ג'ון פורד זכה 4 פעמים על בימוי, פרנק קפרה וויליאם ויילר זכו 3 פעמים על בימוי. דיויד או. ראסל היה מועמד בעבר על בימוי "פייטר". אנג לי היה מועמד לבימוי "נמר דרקון" וזכה על "הר ברוקבק". מועמדות ראשונה לבן זייטלין (סרטו הראשון) ולמיכאל הנקה הגרמני.

שחקן ראשי
דניאל דיי לואיס, "לינקולן"
ואקין פינקס, "המאסטר"
יו ג'קמן, "עלובי החיים"
בראדלי קופר, "אופטימיות היא שם המשחק"
דנזל וושינגטון, "הטיסה"

* זו המועמדות הראשונה של יו ג'קמן ושל בראדלי קופר. דניאל דיי-לואיס זכה פעמיים כשחקן ראשי (על "כף רגלי השמאלית" ו"זה ייגמר בדם") ומעולם לא זכה שחקן שלוש פעמים בקטגוריה זאת (ג'ק ניקולסון זכה פעמיים כשחקן ראשי ופעם כשחקן משנה). גם דנזל וושינגטון זכה פעמיים בפרס (כשחקן משנה על "גלורי" וכשחקן ראשי על "יום אימונים מסוכן"). ואקין פינקס היה מועמד פעמיים בעבר: שחקן משנה ("גלדיאטור") ושחקן ראשי ("הולך בדרכי").

שחקנית ראשית
קווזנה ווליס, "חיות הדרום הפראי"
עמנואלה ריבה, "אהבה"
ג'ניפר לורנס, "אופטימיות היא שם המשחק"
ג'סיקה צ'סטיין, "כוננות עם שחר"
נעמי ווטס, "הבלתי אפשרי"

קווזנה ווליס בת ה-9 היא המועמדת הצעירה ביותר לאוסקר אי פעם. היא היתה בת 6 כשצילמו את הסרט. שתי השחקניות הצעירות ביותר שהיו מועמדות לשחקנית ראשית הן קישה קאסל-יוז בת ה-13 (שהיה לה תפקיד משנה בעצם ב"לרכוב על לוויתן") ומרלי מטלין בת ה-21, שזכתה על "ילדים חורגים לאלוהים". עמנואל ריבה היא המועמדת המבוגרת ביותר אי פעם והיא מגלמת אישה בשנות ה-80 לחייה שעברה שבץ בסרט דובר הצרפתית. ג'ניפר לורנס היתה מועמדת כשחקנית ראשית על "קרה עד העצם". ג'סיקה צ'סטיין היתה מועמדת בשנה שעברה כשחקנית משנה ב"העזרה". זוהי המועמדות השנייה של נעמי ווטס שהיתה מועמדת כשחקנית ראשית על "21 גרם".

שחקן משנה
טומי לי ג'ונס, "לינקולן"
פיליפ סימור הופמן, "המאסטר"
אלן ארקין, "ארגו"
רוברט דה-נירו, "אופטימיות היא שם המשחק"
כריסטוף וולץ, "ג'נגו ללא מעצורים"

* חמשת המועמדים המבוגרים זכו כבר באוסקר: טומי לי ג'ונס זכה כשחקן משנה על "הנמלט" (1993), פיליפ סימור הופמן זכה כשחקן ראשי על "קפוטה" (2005), אלן ארקין זכה כשחקן משנה על "מיס סאנשיין הקטנה" (2006), רוברט דה-נירו זכה כשחקן משנה על "הסנדק 2" (1974) וכשחקן ראשי על "השור הזועם" (1980) וזוהי המועמדות ה-7 שלו לאוסקר, כשהקודמת היתה ב-1991. זו המועמדות השנייה של כריסטוף וולץ שזכה על סרטו הקודם של טרנטינו, "ממזרים חסרי כבוד" (2009).

מעולם לא זכה שחקן על סרט של סטיבן ספילברג (9 היו מועמדים על 6 סרטים שלו), האם טומי לי ג'ונס יצליח להיות הראשון שעושה זאת?

שחקנית משנה
סאלי פילד, "לינקולן"
איימי אדמס, "המאסטר"
אן האת'ווי, "עלובי החיים"
הלן הנט, מפגשים"
ג'קי ויבר, "אופטימיות היא שם המשחק"

* כל החמש היו מועמדות בעבר. "אופטימיות היא שם המשחק" הוא הסרט הראשון מאז "אדומים" (1981) שמועמד לארבעת קטגוריות המשחק. כמו קת'רין זיטה-ג'ונס שזכתה באוסקר על הסרט המוסיקלי "שיקגו" ורנה זלוויגר שזכתה על "קולד מאוטן", אשמח אם הזכייה תעלים את האת'ווי מחיינו. אן האת'ווי היתה מועמדת כשחקנית ראשית על "רייצ'ל מתחתנת". סאלי פילד זכתה כשחקנית ראשית בפעמיים שהיתה מועמדת לפני כן (על "נורמה ריי" ו"מקום שבלב"). ג'קי ויבר האוסטרלית היתה מועמדת כשחקנית משנה על "ממלכת החיות". איימי אדמס מועמדת בפעם הרביעית כשחקנית משנה! בעתיד הקרוב סביר להניח שתזכה באוסקר. הלן הנט זכתה על תפקידה הראשי ב"הכי טוב שיש" (1997).

תסריט מקורי
"ג'נגו ללא מעצורים"
"כוננות עם שחר"
"אהבה"
"ממלכת אור הירח"
"הטיסה"

תסריט מעובד
"לינקולן"
"חיות הדרום הפראי"
"ארגו"
"אופטימיות היא שם המשחק"
"חיי פיי"

סרט אנימציה
"אמיצה"
"ראלף ההורס"
"פרנקנוויני"
"הפיראטים!"
"פראנורמן"

* לראשונה מאז השנה הראשונה שהקטגוריה הזאת קיימת (2001), תהיה תחרות אמיתית בקטגוריה והזוכה לא צפוי לגמרי. הסרטים היחידים של פיקסר שהפסידו בקטגוריה הזאת: "מפלצות בע"מ" ו"מכוניות". מספר הסרטים של דיסני שזכו בפרס: 0. אולי "ראלף ההורס" יהיה הראשון.

 סרט זר
"אהבה" (אוסטריה)
"מכשפת מלחמה" (קנדה)
"סיפור מלכותי" (דנמרק)
"לא" (צ'ילה)
"קונטיקי" (נורווגיה)
* סרטו של מיכאל הנקה, שמייצג את אוסטריה, מועמד גם על תסריט מקורי ושחקנית ראשית, דבר שמגדיל את סיכוייו (הטובים גם כך) לזכייה. אוסטריה זכתה פעם אחת (מתוך 3 מועמדויות), דנמרק שלוש פעמים (מתוך 8).

סרט תעודה

"שומרי הסף"
"חמש מצלמות שבורות"
How to Survive a Plague
Searching for Sugar Man
The Invisible Man

עריכה

"לינקולן"
"ארגו"
"כוננות עם שחר"
"חיי פיי"
"אופטימיות היא שם המשחק"

צילום
יאנוש קמינסקי, "לינקולן"
קלואדיו מירנדה, "חיי פיי"
רוברט ריצ'רדסון, "ג'נגו ללא מעצורים"
רוג'ר דיקנס, "סקייפול"
שיימוס מקגרייבי, "אנה קרנינה"

רוברט ריצ'רדסון האמריקאי מועמד בפעם ה-8 והוא זכה כבר שלוש פעמים, כולל בשנה שעברה על "הוגו". יאנוש קמינסקי הפולני מועמד בפעם ה-6, הוא זכה פעמיים – על שני הסרטים שספילברג זכה עליהם לבימוי: "רשימת שינלדר" ו"להציל את טוראי ראיין". לשאר המועמדים (מלבד רוברט ריצ'רדסון) זה יהיה האוסקר הראשון שלהם. מועמדות שנייה לקלואדיו מירנדה הצ'יליאני שהיה מועמד על "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן", ומועמדות שנייה גם לשיימוס מקגרייבי הבריטי שהיה מועמד על "כפרה". רוג'ר דיקנס האנגלי מועמד בפעם ה-10 והוא טרם זכה על אף מעמדו כאחד הצלמים המובילים, שגם משמש כיועץ לסרטי אנימציה רבים.
* "סקייפול", סרט ג'יימס בונד הכי מצליח אי פעם, הוא הבונד הראשון שמועמד לאוסקר מאז 1981! הסרט מועמד ל-5(!) פרסים: צילום, עריכת צליל, ערבול צליל, פס-קול ושיר מקורי (מספר סרטי ג'יימס בונד שהיו מועמדים לאוסקר: 3, מספר סרטי ג'יימס בונד שזכה באוסקר: 0).
פעמיים בשלוש השנים האחרונות זכה בפרס סרט בתלת-מימד, מה שאולי מבשר טובות למועמד של השנה, "חיי פיי".

עיצוב אמנותי
"לינקולן"
"עלובי החיים"
"אנה קרנינה"
"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"חיי פיי"

תלבושות
"לינקולן"
"עלובי החיים"
"אנה קרנינה"
"שלגיה והצייד"
"מראה מראה: הסיפור האמיתי"

ערבול צליל
"לינקולן"
"חיי פיי"
"ארגו"
"עלובי החיים"
"סקייפול"

עריכת צליל
"ארגו"
"ג'נגו ללא מעצורים"
"חיי פיי"
"סקייפול"
"כוננות עם שחר"

פס-קול
ג'ון ויליאמס, "לינקולן"
אלכסדר דספלה, "ארגו"
תומס ניומן, "סקייפול"
דאריו מרינלי, "אנה קרנינה"
מייקל דאנה, "חיי פיי"
* זוהי המועמדות ה-48 לאוסקר(!) של ג'ון ויליאמס, שזכה 5 פעמים. זוהי המועמדות ה-5 ב-7 שנים של המלחין הפורה אלכסנדר דספלה, שבעתיד הקרוב יזכה. דאריו מרינלי בפעם השלישית על סרט של ג'ו רייט (עם קירה נייטלי), הוא זכה על "כפרה". מועמדות עשירית לפס-קול של תומס ניומן שטרם זכה באוסקר.

שיר מקורי

Suddenly מתוך "עלובי החיים"
Skyfall מתוך "סקייפול"
Everybody Needs a Best Friend מתוך "טד"
Pi's Lullaby מתוך "חיי פיי"
Before My Time מתוך Chasing Ice

אפקטים חזותיים

"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"חיי פיי"
"שלגיה והצייד"
"פרומתיאוס"
"הנוקמים"
* הפרס היחיד שבו זכו שלושת סרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון היה אפקטים חזותיים (וגם "קינג קונג" שלו זכה בקטגוריה זו).

איפור ועיצוב שיער (השנה הוסיפו לשם הקטגוריה את "עיצוב השיער")
"עלובי החיים"
"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"היצ'קוק"

[…] נאומים מרגשים ושלוש שעות מוצלחות. לא מזמן פרסמתי את רשימת המועמדים לאוסקר 2013 ופירוט לגביהם, וכעת הגיע הזמן להמר מי יזכו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?