השחקן והזמר אריק איינשטיין הלך לעולמו

"עיניים גדולות". אריק איינשטיין.

אריק איינשטיין מתוך הסרט "עיניים גדולות".

השחקן והזמר אריק איינשטיין הלך הלילה (ג') לעולמו, והוא בן 74. בשעות הערב הוא אושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב בעקבות מפרצת באבי העורקים, אך כאמור לא הצליח לגבור על המצב הקשה. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

איינשטיין נולד ב-1939, בן לשחקן תיאטרון האהל יעקב איינשטיין. בצה"ל שירת בלהקת הנח"ל, ועם שחרורו הופיע על במות תיאטרון האהל והצטרף ללהקת "בצל ירוק" עם אורי זוהר, יהורם גאון, חיים טופול, זהרירה חריפאי ואחרים.

"סלאח שבתי". גאולה נוני, אריק איינשטיין.

"סלאח שבתי". גאולה נוני עם אריק איינשטיין.

ב-1963 כיכב בסרט הקולנוע הראשון שלו "ניני", ובשנה העוקבת כבר הופיע בשלושה סרטים: "דליה והמלחים", "אולי תרדו משם" ו"סלאח שבתי". עוד ב-1964 הצטרף איינשטיין ללהקת גשר הירקון עם בני אמדורסקי ויהורם גאון (וישראל גוריון בהמשך), והמשיך בה עד קריירת הסולו בה פצח ב-1966 עם האלבום "שר בשבילך". זו גם השנה בה הצטרף ללהקת "החלונות הגבוהים" עם שמוליק קראוס וג'וזי כץ, שהפכה לאחת הלהקות הזכורות ביותר בהיסטוריה הישראלית (על אף שהוציאה רק אלבום אחד), שעל להיטיה נמנים: "יחזקאל", "אינך יכולה", "עייפה בובה זהבה", "כל השבוע לך", "זמר נוגה" ועוד. באותה תקופה הכיר גם את המוסיקאי שלום חנוך, והחל לשתף עמו פעולה בשירים כגון "הגר" ו"שבת המלכה". הם הוציאו יחד את האלבום "מזל גדי" בו בין היתר הלהיטים "מכופף הבננות", "לילה" ו"מה שהיה היה".

בהמשך, הצטרף איינשטיין ללהקת הצ'רצ'ילים והקליט את האלבום "פוזי" ממנו הלהיטים "כמה חם", "כשאת בוכה את לא יפה" ו"פראג". ב-1970 הופיע בסרט "שבלול" עם חבריו אורי זוהרצבי שיסלג'וזי כץ ושלום חנוך, איתו גם הקליט בהמשך אלבום באותו השם שהפך לאבן דרך ברוק הישראלי עם שירים כגון "קח לך אישה", "אבשלום", "אל תוותרי עלי", "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" ו"למה לי לקחת ללב".

ב-1971 הוציא איינשטיין את האלבום "בדשא של אביגדור" עם מיקי גבריאלוב, מתוכו נמנים הלהיטים: "צא מזה", "אני אוהב לישון", "קפה טורקי", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" ועוד. בשנה העוקבת הופיע בסרט הפולחן "מציצים" שהפך לנכס צאן ברזל בקולנוע הישראלי, והוציא את האלבום "יסמין" עם הלהיטים "כמה טוב שבאת הביתה", "אמא אדמה" ו"שיר של אחרי מלחמה". לאחר מכן הוציא את האלבום "ארץ ישראל הישנה והטובה" וב-1974 הופיע בסרט נוסף של אורי זוהר: "עיניים גדולות", והוציא את האלבום "סע לאט" עם שיר הנושא המפורסם של האלבום, כמו גם "ילדים של החיים". בהמשך הוציא את האלבומים "האהבה פנים רבות לה" עם יוני רכטר, ואלבום הילדים שנקרא בפשטות "ילדים" עם שם טוב לוי. ב-1978 הקליט את הפסקול לסרט "סוסעץ".

"עיניים גדולות". אורי זוהר, אריק איינשטיין.

"עיניים גדולות". איינשטיין עם אורי זוהר (משמאל).

בשנת 1980 הוציא אלבום נוסף עם מיקי גבריאלוב, "חמוש במשקפיים", שכלל לחנים לשירי משוררים דוגמת נתן אלתרמן, חיים נחמן ביאליק ולאה גולדברג. לאחר סיבוב ההופעות של אלבום זה, החליט להפסיק להופיע על הבמות והסתפק בהקלטות אולפן ובקולנוע, עם הסרט "כבלים" (1992). אלבומיו הבאים היו "אוהב להיות בבית" ב-1986, שהכיל את הלהיט "אחכה"; האלבום "על גבול האור" (1987) עם הלהיטים "עוף גוזל" ו"שיר השיירה"; אלבום מחווה לשחקן אברהם חלפי (1988) עם הביצוע המחודש והמפורסם של "עטור מצחך"; אלבום הילדים "הייתי פעם ילד" (1989) עם השירים "אדון שוקו", "גברת עם סלים" ואחרים.

מאז שנות התשעים ועד מותו, שחרר איינשטיין שירים בקצב דל יותר והתקשה לשמור על הפופולריות של שיריו המוקדמים. הוא מיעט להתראיין לתקשורת וכאמור הפסיק לחלוטין להופיע מול קהל. עם זאת, יום לפני מותו, הכריז עיתון מעריב כי איינשטיין יכתוב עבורו טור קבוע למוסף סוף השבוע.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?