מהיום: שביתת איגודי היוצרים בישראל

לפני חודש איימו איגודי היוצרים הישראלים בשביתה באם לא יענו דרישותיהם לחזרתן למסלול של כל ההפקות שהעבודה עליהן החלה והוקפאה; הגשת תוכניות ממשיות מידי הזכייניות לשנתיים הקרובות, כולל חוזים חתומים עם מפיקים; והשגת מתווה שבו יוחזרו 200 מיליון ש"ח שלטענתם, הזכייניות לא השקיעו בתוכן כנדרש מהן, מאז 2004.

חודש עבר, והתאריך לו נקבעה השביתה בת שלושת הימים הגיע. היום (24.2), מחר ומחרתיים (26.2) יקיימו איגודי היוצרים שביתה בה לא יקחו חלק בהרמת משדרים לטלויזיה. הנפגעים העיקריים (ואולי היחידים) מהדבר יהיו תוכניות הבוקר לדעתי, שהפקתן מתרחשת בשידור חי או יום-יומיים לפני השידור.

ברוח הקליפ הויראלי שהופק לכבוד הבחירות בארה"ב, הכינו גם איגודי היוצרים קליפ ויראלי משלהם על אותו המשקל:

אלא שהקליפ של היוצרים הוא לא פחות מגרוע ומפספס את כל ההגיון שעמד מאחורי הקליפ הויראלי לבחירות בארה"ב. הקליפ האמריקאי נפתח באירוניה, ואז לאט לאט הפך את דעתו תוך כדי שהוא משכנע את הצופים בחשיבות המסר המועבר – להצביע. הקליפ של היוצרים נפתח גם הוא באירוניה, באומרו ש"זה לא מענין", אבל… רגע. מתי מגיע ה'אבל'?! אז זהו, שהוא לא מופיע, והיוצרים מעדיפים להתמקד בקמפיין שלילי שלא משפיע יותר מדי על הצופים בו, במקום למקד את דעת הקהל לטובתם.

אם קרן מור היתה מופיעה בקליפ הזה, הדבר היחיד שהיתה צריכה לומר בסוף הוא "כל מה שאני שומעת זה אוי-אוי-אוי". יוצרים בסכנת אבטלה, מפיקים פושטים רגל, הזכייניות משקרות ועוברות על החוק. הדבר היחיד שאני יכול להשיב הוא, יש כבר המון מובטלים בגלל המיתון הכלכלי, הרבה חברות יצור ותעשיה פשטו כבר רגל, אפילו נבחרי הציבור שלנו בכנסת משקרים, ויש מספיק פשע במדינה עד שהשוטרים בארץ לא מצליחים לרוב להתמודד איתה. איך השביתה שלכם היוצרים משפיעה עלי??? למה אני צריך לתמוך בכם?

ההבדל המהותי בין הקליפ האמריקאי לבחירות לבין הקליפ של היוצרים הישראלים טמון במעבר הפאזה באמצע. התנעת גלגלי המוח אצל הצופה, שיוצר הקליפ האמריקאי. אל תצביעו… אבל בעצם, אם אתם רוצים את זה ואת זה ואת זה… אז אולי כן תצביעו… ואולי אתם חייבים להצביע.

הקליפ של היוצרים הישראלים מפיל על צופיו מכות בזו אחר זו (גם אם באמצע יש קצת 'דאחקות'), שלא נוגעות במיוחד לצופיו. הקליפ מסתכם למעשה לקמפין שלילי שלא פונה ללבם של מי שעשוים היו לגבות אותו ולתמוך בו. במקום, היו צריכים היוצרים ללכת על הפשוט ולבוא עם מסר ברור אחד: הזכייניות לא מפיקות יצירה ישראלית, והדבר משפיע ישירות לרעה עליכם הצופים. אנחנו היוצרים יוצאים במאבק למען איכות התוכן שאתם צורכים בערוצי הברודקאסט (שלא בתשלום), לכן עליכם לתמוך בנו ולחזק את ידנו. לא מסר שלילי: מסר חיובי. עושים למענכם, אז תמכו בנו.

ומה דעתכם על הקליפ של היוצרים הישראלים?

הקליפ דרך יאיר רוה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?