22 סרטים ישראלים שאולי תוכלו לראות בקולנוע במהלך 2016

הסרטים הישראלים שאולי נראה בשנת 2016.

הסרטים הישראלים שאולי נראה בשנת 2016.

נתחיל בהסבר לכותרת: בכל שנה נעשים בארץ מעל 30 סרטים עלילתיים. רובם הגדול זוכה לתמיכה של קרנות הקולנוע השונות (במסגרת חוק הקולנוע, מכספי המסים של כולנו), מפעל הפיס משקיע לפעמים ורק בגלל שהם מחויבים גם ערוצי הטלוויזיה השונים משקיעים בסרטים (קשת, רשת, ערוץ 10, הוט ויס). רוב הסרטים האלה מפסידים כסף; רק חלק מהם אפשר לראות באופן מסחרי בבתי הקולנוע; חלקם הופכים ל"מיני סדרה", כמו "התאבדות" ששודרה השנה בערוץ 10.

בהמשך רשימה של 17 סרטים שכבר צולמו ואמורים להיות מופצים בשנה הקרובה. בסוף הרשימה גם 5 סרטים שהוקרנו במסגרת הקרנות האקדמיה באמצע 2015 וטרם הגיעו לקולנוע. ברשימה בולטים נגנים, נשים שמתקשות להיכנס להיריון, דתיים מגוונים שונים (לפעמים שלושתם בסרט אחד) וירושלים (בשל הרצון של היוצרים לקבל תמיכה כספית מקרן ירושלים). איזה מהסרטים מעניין אתכם? יש משהו שנראה לכם ממש מעניין?
במאמר מוסגר: מתישהו מישהו יערוך מחקר על שמות שנותנים היוצרים לסרטיהם. לסרטה החדש של רמה ברשטין, שעשתה את "למלא את החלל", קוראים "לעבור את הקיר". הגר בן-אשר, שביימה את "הנותנת", מספקת השנה את "הפורצת". ונדב לפיד ביים שני סרטים עד כה: "השוטר" ו"הגננת".

את התקצירים סיפקו היוצרים של כל סרט (אני רק עשיתי להם הגהה נחוצה). ואם שכחתי, פספסתי או טעיתי במשהו – אתם מוזמנים לכתוב לנו.

"החטאיםשתי אחיות שגדלו בבית ניצולי שואה, ובשנת 1977 – שנת המהפך הפוליטי הגדול – נלכדות בסערת מהפך פרטי, מרעיש ומטלטל משלהן, אשר ישנה את חייהן לעד.
* סרטו החדש של אבי נשר, עם נלי תגר ("אפס ביחסי אנוש"), תום אבני, דורון תבורי ויבגניה דודינה.

"אבינו". מוריס כהן.

"אבינו". מוריס כהן.

"אבינו" עובדיה (מוריס כהן), המתקשה להביא עם אשתו (רותם זיסמן-כהן) ילד לעולם, עובד כמאבטח במועדון לילה ומסתבך עם המאפיה.
* כהן וזיסמן-כהן הם זוג נשוי במציאות. את הסרט כתב וביים מני יעיש ("המשגיחים" עם רועי אסף וזיסמן-כהן).

"עיר מקלט". אושרי כהן, רותם זיסמן-כהן, לנה אטינגר, נבו קמחי.

"עיר מקלט". אושרי כהן, רותם זיסמן-כהן, לנה אטינגר, נבו קמחי.

"עיר מקלט" על רקע מלחמת לבנון השנייה מתארחים מוטי וקרן, זוג צעיר שומרי מסורת מקרית שמונה, בדירה הבורגנית של בועז ויעלי בתל אביב. מהרגע הראשון עולים חיכוכים ומתחים שנובעים מפערים תרבותיים ומהעולמות השונים שמהם הם באים. בנוסף, העובדה שקרן נמצאת בהיריון מתקדם היא תזכורת מכאיבה לחיים שלעולם לא יהיו יעלי ובועז. הדירה, שלפתע מרגישה צפופה ורווית מתחים, מתפקדת כמעין מטפורה לחברה הישראלית, ודרך הקונפליקטים ומערכות היחסים שנרקמות בין הדמויות, בוחנת את הסיפור של החברה הישראלית על המתחים והפערים שקיימים בה.
* עם רותם זיסמן-כהן, אושרי כהן, נבו קמחי ולנה אטינגר.

"לעבור את הקיר" צעירה חרדית, שארוסה עוזב אותה חודש לפני החתונה, מסתבכת בסיפור אהבה עם זמר חילוני חתיך.
* סרטה של רמה בורשטין ("למלא את החלל"). עם נועה קולר, עוז זהבי, עמוס תמם, עודד לאופולד ואודי פרסי.

"סיפור אהבה ארץ-ישראלי". אביב אלוש, עדי בילסקי.

"סיפור אהבה ארץ-ישראלי". אביב אלוש, עדי בילסקי.

"סיפור אהבה ארץ-ישראלי" ערב הקמת המדינה, סיפורו האמיתי של הרומן בין פנינה דרומי, בת נהלל, ועלי, בנם של רחל ינאית ויצחק בן צבי – שנקטע ערב חתונתם, כשעלי נפל במארב ליד קיבוץ בית קשת.
* במאי: דן וולמן ("גיא אוני"). עם עדי בילסקי ואביב אלוש. מועמד בטוח לפרסי אופיר על עיצוב תלבושות.

"לב שקט".

"לב שקט".

"לב שקט" נעמי, פסנתרנית תל אביבית שברירית, עוברת לגור בקרית יובל המתחרדת. שמחה, ילד חרדי המחונן בכישרון מוסיקלי נדיר, מאמץ לעצמו את נעמי כמורה לפסנתר, ובכך מפיג את המתח הראשוני בינה לבין שכניה החדשים, אבל מפגש מקרי עם פבריציו (ג'ורג'ו לופאנו), נגן עוגב בכנסייה בעין כרם, מסבך את נעמי ושמחה עם קבוצה של קיצוניים.
* כתב וביים: איתן ענר. עם אניה בוקשטיין, אורי גוטליב, רונה-לי שמעון, גילת אנקורי וג'יורג'יו לופאנו.

"הפורצת". סנדי בר.

"הפורצת". סנדי בר.

"הפורצת" נערה המועסקת במכון טיפולי לבעלי מחלות עור באחד מחופי ים המלח, נאלצת לקבל עליה גם את עבודתה של אמה שנעלמה, כמנקה בגן חיות מדברי.
* סרטה של הגר בן-אשר ("הנותנת").

"הרמוניה" נגנית קרן יער צעירה מתקבלת לתזמורת הפילהרמונית של ירושלים בראשותו של המנצח האגדי אברהם ירושלמי. היא נקשרת לאשתו חשוכת הילדים של אברהם, שהיא גם נגנית הנבל בתזמורת. בין השתיים נרקם קשר עמוק שמוביל את נגנית הקרן להציע לזוג להיות להם לאם פונדקאית. [יש המשך לתקציר של הסרט, שמופיע גם באתר הזה.]
* במאי: אורי סיון. עם אלון אבוטבול, טלי שרון ויאנה יוסף. (אבוטבול ושרון כיכבו ב"ההיא שחוזרת הביתה".)

"שרה שטיין". הולי פינק, גילה אלמגור, אלי גורנשטיין.

"שרה שטיין". הולי פינק, גילה אלמגור, אלי גורנשטיין.

"שרה שטיין" צעירה ישראלית נרצחת בגרמניה והחוקרת המקומית שרה שטיין חושדת שיש במקרה יותר מאשר נראה לעין והחקירה לוקחת אותה לכיוונים פוליטיים עד תל אביב.
* עם איתי טיראן וישי גולן. הבמאי הוא הגרמני מתיאס טיפנבאכר ובתפקיד הראשי השחקנית הגרמנייה קתרינה לורנז.

"זוג יונים" אסף גולדשטיין וטל טלמון כזוג במלון. מצאתי שני תקצירים שונים: (1) איש משפחה למופת, תמים וישר, שמקדיש את חייו למען אשתו וילדיו, נקלע בטעות לחדרה של שפחת מין חסרת עכבות הבנויה לתלפיות. הוא משתמש בכל תחבולה מעשית או הגיונית בכדי לדכא את יצר הכיבוש שלו וכדי לחמוק ממנה. האישה מתסיסה ומרתיחה את דמו ומטריפה את חושיו. בעל כוחו הוא נסחף אחריה להרפתקה מינית מסוכנת המאיימת לעקור מלבו את התקווה. (2) זוג נשוי בבית מלון חוגג בפנטזיה מינית את יום הנישואין העשירי שלו. אבל הפנטזיה הופכת קשה וכואבת יותר ויותר ככל שנחשפים השניים למאהבים סודיים, לכאבים, לסודות, לבגידות ולתשוקות חבויות אחד של השנייה. הקשר בין הדמויות מתעתע ומשתנה בין סצינה לסצינה, והסרט מבקש לבצע, בין היתר, בחינה מחודשת של מוסד חיי הנישואין ושל יחסי הכוחות בין גברים ונשים.
* כתב וביים: דובר קוסשווילי. סרט שמתרחש רובו ככולו בחדר מלון ומבטיח, כצפוי מקוסשווילי, חשיפה אינטימית רבה של השחקן והשחקנית בתפקידים הראשיים.

"שבוע ויום". שי אביבי, תומר קפון.

"שבוע ויום". שי אביבי, תומר קפון.

"שבוע ויום" אחרי שבנו נפטר יוצא אב מבוגר (שי אביבי) למרד נעורים מאוחר בעזרת השכן שלו (תומר קפון). עם יבגניה דודינה.

"מי את" אווה היא נערה יהודייה שהתייתמה במלחמת העולם השנייה, וגודלה על ידי איכרה גויה באוקראינה הקומוניסטית של תחילת שנות החמישים. יום אחד מגיעה אישה המציגה עצמה כאמה האמיתית של אווה ומראה מסמכים המאמתים זאת. היא רוצה לקחת את הנערה אתה ולעלות לארץ ישראל. הנערה נקרעת בין אמה המאמצת לאמה הביולוגית, אולם התנהגותה המוזרה של האם הביולוגית לכאורה, כמו גם רמזים שאווה מוצאת, גורמים לה לתהות האם היא באמת אמה? ואם לא, אז מי היא? וחשוב מכך – למה היא רוצה לקחה אותה?
* כתב וביים: אריאל כהן (על פי ספרו של אהרון מרגלית). עם לוסי דובינצ'ק ובתה שני בתפקידים הראשיים.

"ההר". שני קליין.

"ההר". שני קליין.

"ההראגדה מודרנית המתרחשת בבית הקברות היהודי שבהר הזיתים על אישה מאמינה (שני קליין, "אפס ביחסי אנוש") שמחפשת משמעות בין המצבות העתיקות.
* עם אבשלום פולק שמזמן לא שיחק בסרט.

"אמאל" כאשר הבן החוזר בשאלה של משפחה דתית נפצע קשה ומאושפז בבית חולים, המשפחה המפוררת מנסה לתפקד. חברתו הערבייה של הבן מצליחה להיכנס ללבה של אמו, בלי שזו תדע מי היא באמת.

"סופת חול". למיס עמאר.

"סופת חול". למיס עמאר.

"סופת חול" חלילה ובנותיה, שחיו כל חייהן בכפר בדואי על פי עקרונות של מסורת ונאמנות מעל הכל, מתחבטות בין המחויבות לחוקים לבין המחויבות לעצמן כאשר אב המשפחה מתחתן עם אישה צעירה ועובר לגור בבית הצמוד.
* למרות שהתקבל לתחרות הרשמית של פסטיבל סאנדאנס יש סיכוי שלא תוכלו לראות את הסרט בקולנוע.

"מייק" סרט על מייק ברנט, הזמר הישראלי שהצליח בשנות ה-70 עם הלהיט "לס מוי ט'מה".
* במאי: איתן פוקס, עם עומר דרור בתפקיד הראשי.

"1973" הלום קרב (עמום תמם) ממלחמת ששת הימים בשבוע שלפני פרוץ מלחמת יום כיפור.
* עם שמיל בן ארי ואדוה בולה.

הוקרנו לחברי האקדמיה באמצע 2015 (הפעם התקצירים שלי כי ראיתי את הסרטים):
"ציפורי חול". דבורה קידר, עודד תאומי, מרים זוהר.

"ציפורי חול". דבורה קידר, עודד תאומי, מרים זוהר.

"ציפורי חול" חקירת משטרה סביב זקן שנמשה מנחל הירקון מובילה למספר ניצולי שואה.
* עם עודד תאומי, אמנון וולף, גילה אלגמור, מלי לוי ומרים זוהר. הסרט היה מועמד ל-10 פרסי אופיר, אך לא לסרט הטוב ביותר, ודבורה קידר זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר.

"ארץ פצועה". רועי אסף.

"ארץ פצועה". רועי אסף.

"ארץ פצועה" שוטר צעיר (רועי אסף) מגלה שחיתות במשטרה שקשור אליה הפטרון שלו (דביר בנדק לפני הניתוח לקיצור הקיבה) ואז יש פיגוע בחיפה, והסרט מתמקד בבית החולים ומתח בין הורי הפצועים המתקבצים, הרופאים שמטפלים גם במחבל שלא נהרג והשוטרים שמוצבים שם, יחד עם דאגה של שני השוטרים לגורל ילדיהם שלהם.
* הסרט היה מועמד ל-11 פרסי אופיר, כולל לסרט הטוב ביותר, וזכה על בימוי (ארז תדמור), משחק (רועי אסף) ואיפור. נשמע כמו הרבה עלילות לסרט אחד? הסרט בן 80 דקות בלבד וזה בולט במיוחד לעומת רוב הסרטים הישראלים שנוטים להיות ארוכים מדי, אך בשל הנושא הכבד והעיסוק ב"מצב" ופיגועים הסרט היה יכול למצוא קהל גדול יותר בטלוויזיה, ובשל כל הדברים שרצו להכניס לתוכו הפורמט של מיני סדרה היה מתאים לו יותר.

"ירח בבית 12". גל תורן, יובל שרף.

"ירח בבית 12". גל תורן, יובל שרף.

"ירח בבית 12" דרמה על תל אביבית בליינית (יובל שרף) נוסעת למושב שבו אחותה הצעירה (יערה לייפציג) מטפלת באביהן המבוגר ונוהגת לשחות בבריכה מלאה עלים.
* הסרט היה מועמד ל-6 פרסי אופיר.

"עמק".

"עמק".

"עמק" (שלא ראיתי) שלושה בני נוער ממגדל העמק מתמודדים עם אלימות: בבית ובבית הספר. עם נוה צור, מאור שוויצר, רועי ניק, ג'וי ריגר, רותם אבוהב ורונית יודקביץ'.
* צור היה מועמד לפרס אופיר לשחקן הטוב ביותר.

עוד היה מועמד לפרסי אופיר (ואף זכה על שחקן משנה) וגם לא ראיתי והסיכוי שתראו אותו בקולנוע אינו גדול: "מלחמת 90 הדקות" של אייל חלפון.

איך למען ה' מוצאים את הסרטים האלה לצפייה ישירה ?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?