הוכרזו הסרטים הישראלים בפסטיבל דרום 2016: "אבינו" של מני יעיש יפתח

"אבינו". אלון דהן.

"אבינו".

פסטיבל קולנוע דרום 2016 (ה-15 במספר) יפתח השנה עם הסרט "אבינו" של מני יעיש ("המשגיחים") וינעל עם "מעבר להרים ולגבעות" של ערן קולירין ("ביקור התזמורת"), שמוקרן בימים אלה בפסטיבל קאן. כמו כן, רפאל נדג'ארי יגיע עם סרטו החדש "נייט סונג", והפסטיבל יערוך מסגרת 'פוקוס' עליו, עם סרטיו הקודמים כגון "אבנים". הפסטיבל גם יערוך מחווה מיוחדת לשחקנית והבמאית רונית אלקבץ שהלכה לאחרונה לעולמה, והקרינה את סרטיה האחרונים בשנים הקודמות של הפסטיבל.

פסטיבל קולנוע דרום יתקיים השנה בין ה-5 ביוני ועד ה-10 ביוני, בסינמטק שדרות וגם באופקים, רהט, נתיבות ועלה נגב – נחלת ערן. כל האירועים והקרנות הסרטים הינם ללא תשלום.

רשימת הסרטים הישראלים בפסטיבל קולנוע דרום 2016:

סרטים עלילתיים
"במדינת הגמדים", יניב ברמן
"חדרי הבית", איתן גרין
"הלומים", ארז מזרחי וסהר שביט
"נייט סונג" (Night Song), רפאל נדג'ארי

סרט פתיחה
"אבינו", מני יעיש

סרט נעילה
"מעבר להרים ולגבעות", ערן קולירין

סרטים תיעודיים
"החולמים מבבילון", רומן שמונוב
"חלום ירושלים", מני אליאס
"מחוץ לפריים"
"פואטיקה של המוח", נורית אביב
"עניינים שבלב", גד אייזן

"אבינו", סרטו החדש של מני יעיש ("המשגיחים"), יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום ה–15 שייפתח ב–5 ביוני; כך הודיעה היום הנהלת הפסטיבל. כן יוקרנו בפסטיבל בטרום בכורה "חדרי הבית", סרטו החדש של איתן גרין ("זולגות הדמעות מעצמן"), ו"מעבר להרים ולגבעות", סרטו החדש של ערן קולירין ("ביקור התזמורת") שהוקרן אתמול בבכורה עולמית בפסטיבל קאן. הפסטיבל, שבית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר מקיים זו השנה ה-15 במתחם סינמטק שדרות, יימשך חמישה ימים, יקדיש אירוע מיוחד לזכרה של השחקנית והבמאית המנוחה רונית אלקבץ, וגם יערוך פוקוס על סרטיו של הבמאי רפאל נדג'ארי.

ארבע שנים לאחר צאת סרטו הראשון המוצלח והמצליח של יעיש, "המשגיחים", סרטו החדש "אבינו" עוסק בסצנת המועדונים ומשפחות הפשע הדרומיות ומציב במרכז עולמו מאבטח המנסה לגייס כסף למימון טיפולי הפוריות של אשתו ונגרר שלא בטובתו אל עולם הפשע. את התפקידים הראשיים בסרט מגלמים מוריס כהן, רותם זיסמן כהן, חיים זינאתי ואלון דהן. איתן גרין ממשיך בסרטו "חדרי הבית" את הבחינה של מוסד המשפחה הישראלית, ונוגע גם בפגעי הכלכלה הישראלית, ואילו "מעבר להרים ולגבעות" של ערן קולירין, שינעל את הפסטיבל הדרומי, מספר על משפחה הנקלעת בעל כורחה לסבך הכוחות האפלים והפתלתלים המושלים בחיים בישראל.

עוד יוקרן בפסטיבל בהקרנת טרום בכורה "במדינת הגמדים", סרטו של יניב ברמן, שבמרכזו ילדים המקימים מחנה בשטח צבאי נטוש, ומחליטים להילחם בחיילים עריקים המנסים להשתלט על המקום. כך גם "הלומים", סרטם של ארז מזרחי וסהר שביט (בוגרי מכללת ספיר), המטפל בפוסט טראומה ובהלם הקרב בימי מלחמת ההתשה, כאשר החברה הישראלית עדיין לא הכירה את המושגים הללו.

קולנוע חן, הממוקם בלב העיר שדרות, ייחנך בפסטיבל ויופעל לראשונה זה 25 שנה. לצד סרטי הפסטיבל יוצגו בו גם סרטים שהיו להיטים בשדרות של שנות ה–80, וייערך בו אירוע מיוחד לזכרה של הקולנוענית רונית אלקבץ, שיחד עם אחיה שלומי בחרה להקרין בפסטיבל דרום בבכורה את סרטיהם "גט" ו"שבעה" (גם "עדות" ששלומי ביים ורונית שיחקה בו, הוקרן בבכורה בפסטיבל זה). באירוע יוקרן סרטם האחרון של האחים אלקבץ, "גט". "רונית מסמלת עבורנו את הרוח שאליה אנחנו שואפים להידמות כשאנחנו מדמיינים את בית הספר לקולנוע של ספיר ואת פסטיבל קולנוע דרום", מסר פרופ' אבנר פיינגלרנט, יוזם ומייסד הפסטיבל וראש בית הספר. "המפגשים של רונית עם סטודנטים מספיר היו השראה לכוח, לאומץ ולחוסר הפחד לחצוב את בטן האדמה ממעמקים, ולהביא את האוצר החבוי".

את ה"פוקוס" שלו יקדיש הפסטיבל לסרטיו של הבמאי הישראלי־צרפתי רפאל נדג'ארי ("תהלים", "אבנים"). בפסטיבל יוקרן בהקרנת טרום בכורה סרטו החדש "Night Song", המגולל מערכת יחסים בין זוג מוזיקאים יהודי ממוצא צרפתי המתגורר בקנדה ומנהל מקהלה השרה מוזיקה יהודית. השניים מנסים לאתר טקסים יהודיים ישנים בטרם ייעלמו מהעולם. לצד סרטו החדש יוקרנו גם סרטיו הקודמים, ובהם "אבנים" שבו נטלו חלק אסי לוי ואורי גבריאל, "תהילים" עם שמואל וילוז'ני ומיכאל מושונוב, ו"מעל הגבעה" עם מוני מושונוב ואורי פפר.

האורח המרכזי של הפסטיבל יהיה הבמאי יליד סרי לנקה וימוקטי ג'יאוסנדרה, זוכה פרס "מצלמת הזהב" בפסטיבל קאן על סרטו "ארץ נטושה". עוד יתארחו הבמאי הארגנטיני בנחמין ניישטאט ("היסטוריה של פחד"), הבמאי הטאיוואני מידי זי ("רעל מקרח") והבמאית הארגנטינית סלינה מורגה ("הצד השלישי של הנהר").

בתוכנית התיעודית של הפסטיבל יוקרנו "חלום ירושלים" שביים מני אליאס על עליית יהודי אתיופיה, "החולמים מבבילון" של רומן שמונוב העוקב אחר קבוצת צעירים עולים שרוצה לפרוץ לעולם הברייקדאנס (הסרט שיפתח מחר את פסטיבל דוקאביב בתל אביב), ו"מחוץ לפריים" העוסק בעולמם של צלמי העיתונות ונכונותם לוותר על חיים אישיים למען התמכרות לנדודים. שני סרטים נוספים שיגיעו לשדרות אחרי בכורה בדוקאביב הם "פואטיקה של המוח" של נורית אביב המחבר בין זיכרונותיה לעולם מדעי המוח, ו"עניינים שבלב" של גד אייזן העוסק במנתח לב בכיר המשלם מחיר כלכלי על החלטתו להתנדב בשדרות.

הכניסה לכל ההקרנות וההופעות בפסטיבל קולנוע דרום היא ללא תשלום. חלק מאירועי הקולנוע של הפסטיבל יתקיימו גם באופקים, רהט, נתיבות ועלה נגב – נחלת ערן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?