עברו של במאי "לידתה של אומה", נייט פרקר, באונס רדף אותו אל כישלון בקופות

"לידתה של אומה".

"לידתה של אומה". נייט פרקר במרכז.

על אף הביקורות המשבחות, ההקרנות המוצלחות בפסטיבלים והציפיות לאוסקר, הסרט "לידתה של אומה" של נייט פרקר כשל לעמוד בציפיות הקופתיות, והכניס בצפון אמריקה רק כ-7 מיליון דולרים. לקראת סוף שבוע הבכורה של הסרט, עודכנו התחזיות להכנסות בגובה 8 מיליון דולרים לפחות, שאף גובו בליל פתיחה מוצלח-יחסית של 2.6 מיליון דולרים (על פי הערכות), אך בסופו של דבר הסרט הכניס פחות משצפו לו כאמור.

לא ניתן להניח את האצבע על הסיבה המדויקת שבגינה הסרט כשל לעמוד בציפיות. החשד המובהק ביותר הוא מעורבותו לכאורה של במאי הסרט באונס בשנת 1999. פרקר וחברו (שאף חולק איתו קרדיט בכתיבת "לידתה של אומה") הואשמו באונס של חברתם ללימודים באוניברסיטת פנסילבניה. פרקר זוכה, ואילו חברו הורשע עם עונש מאסר, אך במשפט חוזר התהפכה ההחלטה וגם הוא זוכה.

על אף הזיכוים, ואפילו טענות על גזענות (הנאנסת היתה לבנה בעוד שני הנאשמים היו שחורים), צעקה גדולה קמה בעקבות פרסומו של הסרט. "לידתה של אומה" אף מכיל תיאור גרפי ואלים מאד של אונס בעצמו. פרקר חזר על הודאתו כחף מפשע, אך מסר לכלי תקשורת מסוים בארה"ב כי כעת בגיל 36 הוא רואה בעייתיות מוסרית במעשיו דאז. הטענות נגדו נמשכו עד הגעתו של הסרט לאקרנים בארה"ב, ויתכן שהרחיקו קהל מהקולנוע.

"לידתה של אומה".

"לידתה של אומה".

עוד סיבות אפשריות לחוסר ההצלחה בקופות הן העימות הטלויזיוני בין שני המועמדים לנשיאות וסופת ההוריקן מתיו שהיכתה בארה"ב.

כדאי לציין ש-7 מיליון דולרים נחשבים סכום מרשים עבור סרט עצמאי, ואפילו בהפצה הנרחבת לה זכה (2,105 בתי קולנוע). גם הנושא של הסרט – עבדות השחורים באמריקה של לפני מלחמת האזרחים – אינו מוקד משיכה לקהל עצום. לשם השוואה, הסרט "12 שנים של עבדות" שגם כן עוסק בעבדות השחורים באמריקה, זכה באוסקר ואף נהנה משמות כמו בראד פיט ומייקל פסבנדר, הכניס בסוף השבוע הגדול ביותר שלו רק 6.7 מיליון דולרים (אך מעולם לא הוקרן בלמעלה מ-1,500 בתי קולנוע בצפון אמריקה).

למרות ההשוואה, הבעיה של "לידתה של אומה" היא הציפיות, שאף טופחו בידי סכום רכישת זכויות ההפצה המדהים של 17.5 מיליון דולרים (שיא לפסטיבל סאנדנס, שבו נרכשו הזכויות) לו התחייבו אולפני פוקס סרצ'לייט. אם לקח ל-"12 שנים של עבדות" 29 שבועות לצבור 56.7 מיליון דולרים בקופות בצפון אמריקה (גם הוא בהפצת פוקס סרצ'לייט), קשה לראות את "לידתה" לא מחזיר את ההשקעה בו, אך ללא ספק ביצועיו יהיו נמוכים יותר בעקבות הפתיחה הבעייתית שעושה לו יחסי ציבור רעים גם כן, ואף סיכויו לאוסקר נראים גם כן רחוקים יותר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?