הוכרזו הזוכים בפרסי אופיר 2017: "פוקסטרוט" הסרט הטוב ביותר

"פוקסטרוט" זוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. צילום: רפי דלויה

"פוקסטרוט" זוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. צילום: רפי דלויה

האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה הכריזה על הזוכים בפרסי אופיר 2017 (ה-28 במספר), ובראשם זכה "פוקסטרוט" בפרס הסרט הטוב ביותר, וסך הכל ב-8 פרסים, בינהם הבימוי והשחקן הראשי. פרס הסרט כרגיל ישלח את "פוקסטרוט" להתחרות על פרס האוסקר. "לא פה, לא שם" ו"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה" הנחיתו ליוצרים שני פרסי אופיר, ו"געגוע", כמעט באופן טבעי, הנחית לשבי גביזון את פרס התסריט.

כנראה שמעולם פרסי אופיר לא היו בפרופיל תקשורתי גבוה כל כך, ואת הכל חייבים באקדמיה לשרת התרבות מירי רגב. השרה הצטלמה בנאום ששודר בפייסבוק, ובו אמרה: "באתי לכבד אתכם הערב. באתי לחגוג עמכם את הישגיו של הקולנוע הישראלי בשנה האחרונה. באתי למחוא כפיים לשמוליק מעוז, הבמאי של 'פוקסטרוט' עטור הפרסים, ולרקוד לצלילי השירה המרטיטה, של גדולי המשוררים הפלסטינים, מחמוד דרוויש ודארין טאטור. הנאום הזה הוא כנראה החלום הורוד, ש-מוש דנון, יו"ר האקדמיה לקולנוע, רצה להכתיב לי… זה אולי מה שכינה מוש בתקשורת 'הצעת השלום שלו', שהיא כמובן הסכם כניעה. זה היה כנראה מבחן הקבלה שלי, למועדון הפלורליסטי של סותמי הפיות, אלו שמוכנים להקשיב. אבל, רק לעצמם ולדומיהם. אז כמו שאתם רואים, ויתרתי על התענוג. אני גאה בקולנוע הישראלי, מחזקת ומעודדת אותו אבל לא בכל מחיר. הנה לדוגמא, סרט ישראלי, מקבל חיבוק חם מהתעשיה הבינלאומית [מתיחסת לזכיה בפסטיבל ונציה, א.ש.] ואני מקלקלת להם את החגיגה. מה אתם חושבים? שלא היה לי נוח יותר לשתוק ולהתקבל בחום ואהבה על ידי כל כוכבי התעשיה? אבל מה אעשה, והמסיבה שבחרו יוצרי הסרט 'פוקסטרוט' להחריב, היא החגיגה הכי גדולה של המאה ה-20 וקוראים לה – מדינת ישראל. אתם מכירים את צה"ל. כמה מוסריים החיילים שלנו. איזה גן עדן הקמנו במזרח התיכון המסוכסך והחשוך הזה. ואתם מעיזים להציג את חיילי צה"ל הורגים במחסום ערבים וקוברים את גופותיהם? עם הרכב? אתם מעיזים לקרוא לשקר המזוויע הזה, לעלילת הדם האיומה הזו – 'מטאפורה'?! אז מה אומרים לנו? שזו לא באמת סצנה שמתארת את חיילנו הורגים ומטייחים? אם רק נהיה קצת יותר אינטליגנטים, רומז לנו ליאור אשכנזי. נבין שזו רק 'מטאפורה'. מטאפורה? נו באמת, מה זו ההיתממות הזו? אם יש יוצרים מוכשרים, שבוחרים לממש את הכישרון שלהם לטובת ארגוני ה-BDS, שלא יצפו ממני למחוא להם כפיים. הביקורת שלי על 'פוקסטרוט' אינה נגד חופש הביטוי אלא נגד החופש לסלף ולעוות את דמותו של צבא הגנה לישראל ועוד לעשות זאת במימון הציבור הישראלי."

בנאומו בטקס, אמר יו"ר האקדמיה מוש דנון: "אני אזרח שומר חוק אשר משרת את ארצו ככל שנדרש גם במילואים, משתדל לשרת את הקהילות, אוהב את המקום הזה בו אני חי ככל יכולתי. אני גאה ומחובר לתרבות הישראלית. גאה להיות חלק מקהילת הקולנוע מזה 38 שנה. כולנו שייכים למקום הזה לא פחות מאף אחד אחר. אכפת לנו מהמקום הזה. אנחנו מספרי סיפורים, אנחנו לא בוגדים כולנו כאן מספרים את הסיפור הישראלי. נכון, אין לאף אחד מאיתנו מנדט על האמת וגם לא לאף אחד אחר. לכל אחד במדינה הזאת מותר להעביר ביקורת, ביקורת על העוולות שנעשו כאן עשרות שנים. מותר גם להעביר ביקורת על התנהלות כלכלית וחברתית. נא השתמשו במיקרופון מתוך אחדות וכבוד. לא להעליב את מי שאינו נמצא כאן או את מי שנמצא כאן. אין אנו מרוויחים כלום מהטחת עלבונות."

לאחר זכייתו בפרס הסרט הטוב, אמר מעוז: "יצירה לא משקפת מציאות, אלא מקצינה אותה, מעוותת אותה כדי לעורר דיון ודיאלוג. לא נולדתי במאי. פעם גם הייתי חייל, שרדתי תופת וזוועות, ולמדתי על בשרי מהי חמלה. עשיתי את הסרט מתוך אהבה – אהבה למקום, לאנשים שחיים בו, ולקולנוע כמובן. ושום שקר והסתה לא יוכלו להכתים את האהבה הזו. זאת אהבת אמת, והאמת מצטלמת ומי שילך לראות את פוקסטרוט יראה אותה."

על הזכיה, הגיבה רגב: "הבחירה הצפויה בשמוליק מעוז, ליאור אשכנזי ובסרט פוקסטרוט לא מפתיעה אותי. אני כשרה בממשלת ישראל וכאמא לילדים ששרתו בצה"ל מתביישת שהאקדמיה לקולנוע בישראל מעמידה כפאר היצירה, וכמועמד שלנו לפרס האוסקר – סרט שבחר להעליל שקר על צבא הגנה לישראל. מאלפי התגובות שקבלתי רק בשעתיים האחרונות אני יכולה לומר בוודאות שאם ההצבעה הייתה מתקיימת בקרב הציבור הרחב ולא במועדון הסגור של האקדמיה לקולנוע התוצאה הייתה אחרת לגמרי. הסרט הזה מייצג רק את אלו שבחרו בו ולא את החברה הישראלית או את מדינת ישראל. לא נותר לי אלא להתנצל בפני חיילי צהל ובני משפחותיהם. זה לא מגיע להם. וכפי שאמרתי היום חלוקת תקציב הממשלתי בתחום הקולנוע תשתנה."

רשימת הסרטים הזוכים בפרסי אופיר 2017:

הסרט העלילתי הטוב ביותר
"פוקסטרוט"

הבימוי הטוב ביותר
שמוליק מעוז, "פוקסטרוט"

התסריט הטוב ביותר
שבי גביזון, "געגוע"

השחקן הראשי הטוב ביותר
ליאור אשכנזי, "פוקסטרוט"

השחקנית הראשית הטובה ביותר
שאדן קנבורה, "לא פה, לא שם"

שחקן המשנה הטוב ביותר
עמי סמולרצ'יק, "פיגומים"

שחקנית המשנה הטובה ביותר
מונא חווה, "לא פה, לא שם"

הצילום הטוב ביותר
גיורא ביח, "פוקסטרוט"

העריכה הטובה ביותר
גיא נמש, אריק להב ליבוביץ', "פוקסטרוט"

הליהוק הטוב ביותר
אורית אזולאי, "מוטלים בספק"

העיצוב האמנותי הטוב ביותר
ערד שאואט, "פוקסטרוט"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר
מאיה לבוביץ', "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"

האיפור הטוב ביותר
שירי שמשה, "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"

המוסיקה המקורית הטובה ביותר
אופיר ליבוביץ', עמית פוזננסקי, "פוקסטרוט"

הפסקול הטוב ביותר
אלכס קלוד, "פוקסטרוט"

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר (עד 60 דק')
"מקווה שאני בפריים"

הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר (מעל 60 דק')
"בן גוריון, אפילוג"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר (עד 40 דק')
"נפילות"

פרס מפעל חיים בקולנוע
נסים דיין

[…] "פוקסטרוט" קטף את פרס השופטים בפסטיבל ונציה ושמונה פרסי אופיר, כולל הסרט הטוב ביותר, משמע יתמודד על פרסי […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?