ארכיונו האישי של אסי דיין הועבר לספריה הלאומית ויונגש לציבור באינטרנט

"חגיגה לעיניים - סיפורו של הקולנוע הישראלי". אסי דיין.

"חגיגה לעיניים – סיפורו של הקולנוע הישראלי". אסי דיין. צילום: מתוך התכנית, באדיבות ההפקה

ארכיונו האישי של הקולנוען והשחקן המוערך אסי דיין, נמסר לאחרונה לספריה הלאומית בירושלים. בתום תהליך קליטת הארכיון, הוא יונגש באתר האינטרנט של הספריה וחלקו יעמוד כבר בחודשים הקרובים לרשות הציבור, לצד מאות אוספים וארכיונים של אנשי רוח והגות כגון ש"י עגנון ונעמי שמר.

דיין, שנפטר לפני למעלה משלוש שנים בגיל 68, החל את דרכו הקולנועית כשחקן והמשיך גם לכתיבה, הפקה ובימוי, וחתום על סרטי פולחן רבים כגון "גבעת חלפון אינה עונה" (1976), "שלאגר" (1975) ו"החיים על פי אגפא" (1992) חביב המבקרים. הוא חתן פרס אופיר למפעל חיים (2009) בין פרסיו הרבים.

בארכיון שלו שנמסר לספריה הלאומית ניתן למצוא תסריטים לסרטיו הממומשים כמו גם תסריטים לסרטים ולסדרות שלא הבשילו, לצד רעיונות לסרטי המשך, תיאורי דמויות וחלוקת תפקידים, הערות, מסמכים, תעודות, מכתבים ואיורים הקשורים לסרטיו. עוד, כולל הארכיון תצלומים משנות ילדותו, התבגרותו ועם בני משפחתו, מכתבים שכתב להוריו, לילדיו ולנשים בחייו וכן מכתבים רבים שכתב לאישים ודמויות ידועות בישראל ובחו"ל.

ארכיונו האישי של אסי דיין מאפשר לעקוב אחר שלבי עשייתו ופועלו, מתחילת דרכו כשחקן באמצע שנות השישים, המשך ביצירתו הפורה במגוון רב במיוחד של תחומי אומנות, וכלה בעשור האחרון לחייו בו התרופף מצבו הבריאותי, דבר שבא לידי ביטוי בשירים, מכתבים וגם ביצירותיו האחרונות כשחקן, במאי ומפיק. "הכמות הגדולה והאיכותית של החומרים והפריטים בארכיון אסי דיין יאפשרו לחוקרים, לסטודנטים ולכלל הציבור ללמוד ולהכיר את יצירתו", אמר מנהל הספריה הלאומית אורן וינברג.

מכתב של אסי דיין לבנו ליאור (אוסף אסי דיין, הספריה הלאומית).

מכתב של אסי דיין לבנו ליאור (אוסף אסי דיין, הספריה הלאומית).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?