המפיק ובעלי 'סינמה סיטי' ליאון אדרי נפטר

"פלאפל אטומי". ליאון אדרי, משה אדרי.

ליאון אדרי (מימין) עם אחיו, משה אדרי (יבדל לחיים ארוכים), בפרימיירת הסרט "פלאפל אטומי". צילום: רפי דלויה

המפיק ואיש העסקים הישראלי ליאון אדרי נפטר היום (ה') לאחר מאבק במחלה קשה, והוא בן 70. אדרי הקים ביחד עם אחיו, משה (יבדל לחיים ארוכים), את רשת בתי הקולנוע 'סינמה סיטי', כמו גם את חברת ההפצה 'יונייטד קינג', והשניים גם הפכו למפיקים החזקים ביותר בתעשיה המקומית.

אדרי נולד בטנג'יר שבמרוקו, ועלה לישראל עם משפחתו בשנת 1961. המשפחה השתקעה בדימונה, שם התגנב במרוצת הזמן עם אחיו משה להקרנות סרטים. בנעוריו עבד כעוזר מקרין בבית הקולנוע של דימונה, ואחרי שירותו הצבאי חזר לעבוד בבית הקולנוע כמפעיל המזנון. את הכסף שחסך השקיע בשותפות באותו בית קולנוע בדימונה, ואחרי כן שכר והפעיל בתי קולנוע באופקים, בירוחם ובנתיבות.

בשנות ה-1970 הקים עם משה את חברת הפצת הסרטים 'יונייטד קינג' שהלהיט הראשון שלה היה "סופרמן", והינה פעילה עד היום. החברה העבירה את פעילותם של האחים אדרי למרכז הארץ, וכך הצמד התרחב לרכישת בתי קולנוע כגון 'מקסים' ו'אופיר' בתל אביב. בהמשך נכנסה 'יונייטד קינג' גם לעסקי הוידאו ולימים גם לעסקי המוסיקה עם רכישת חברת התקליטים הישראלית NMC (ששמה שונה ל'אן-אמ-סי יונייטד'). החברה הרחיבה את ספרית הסרטים שבבעלותה, ורכשה זכויות למרבית הסרטים הישראלים מההווה ומהעבר (למשל רכשה את הזכויות לסרטיו של אפרים קישון). כיום נתח משמעותי מהסרטים הישראלים העלילתיים הנוצרים, נעשים או מופצים בתמיכתה של 'יונייטד קינג'. ב-2008 ניסו האחים למנף את עסקי הוידאו וביצעו רכישה כושלת ב'בלוקבאסטר ישראל'. בתו של ליאון, לירון אדרי, משמשת כמנהלת ההפצה של חברת 'יונייטד קינג'.

בתחילת שנות האלפיים הלכו האחים אדרי נגד כיוון התעשיה שסגרה עוד ועוד בתי קולנוע, והקימו קומפלקס קולנוע בשם 'סינמה סיטי' ששינה את הרגלי הפנאי בישראל. ההצלחה המסחררת הולידה הן חיקוים והן רשת קומפלקסי קולנוע שנוכחותה בירושלים, בראשון לציון ועוד.

ליאון הותיר אחריו אישה, סולנ'ז; ארבעה ילדים אבי, אייל, לירון, ושגית; ושבעה נכדים.

[…] יתקיים השנה בין ה-22 בספטמבר ל-1 באוקטובר, ויפתח באירוע לזכרו של המפיק ליאון אדרי. "סיפור אחר" יגיע לפסטיבל חיפה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?