"הנוקמים: מלחמת האינסוף" – ניתוח עם ספויילרים ומחשבות על "הנוקמים 4"

מאת רותם יפעת
"הנוקמים 3: מלחמת האינסוף".

"הנוקמים: מלחמת האינסוף".

הפעם האחרונה שראיתי סרט חדש פעמיים תוך שבוע או פחות היה "התחלה" של כריסטופר נולאן. לפני זה היה "האביר האפל", גם כן של נולאן. "הנוקמים: מלחמת האינסוף" הצליח להגיע למעמד של כריסטופר נולאן אצלי. מרשים. כפי שכבר כתבתי בביקורת זה לא בהכרח הסרט הכי טוב של היקום הקולנוע של מארוול אבל הוא הכי אינטנסיבי ומרגש. בגלל החשש לספויילרים, לא יכולתי להרחיב על הסיבות לזה בביקורת הראשונה. אבל עכשיו אני רוצה לדבר על מה יקרה הלאה, וזה קצת קשה בלי לחשוף את מה שהיה. אז אם טרם ראיתם, זה הזמן לעצור את הקריאה ולחזור אחרי שצפיתם.

כפי ששותפי לפודקאסט על סרטי מארוול, אברי, קרא לסרט "שואה של קווין פייגי". נכון רק שעתיים וחצי, אבל יש לנו עוד סרט (נטול כותרת כרגע) להתמודד עם מה שקרה בסרט. לפני שאכנס להשלכות של מה שקרה, כמה מילים על איך ת'אנוס הצליח במשימה שלו. הסיבה מאד פשוטה וזה לא כי הוא היצור הכי חזק בגלקסיה, לראיה ראינו שת'ור עם מולניר 2.0 – סטורמברייקר – כמעט הצליח לחסל אותו. הסיבה היא שת'אנוס בניגוד לכל הנוקמים היה מוכן להקריב משהו עבור הניצחון.

"הנוקמים 3: מלחמת האינסוף".

"הנוקמים: מלחמת האינסוף".

מי שמגיע לסרט הזה בלי רקע, יחשוב שזה הגיוני שת'אנוס שמצטייר כאדם מאמין,  הוא נחוש יותר ומוכן להקריב ולסבול עבור המטרה שלו מאשר אנשים לא חדורי מטרה. אלא שאנחנו ראינו 18 סרטים בהם כל הדמויות הללו עשו בדיוק ההפך: הקפטן שהטיס את המטוס בסוף "קפטן אמריקה: הנוקם הראשון", ת'ור בסרט הראשון שלו כשהקריב את חייו מול ה"משמיד", טוני בסוף "הנוקמים" כשנשא את הטיל הגרעיני אל חור התולעת ועוד. בנוסף לכך, טוני היה מוכן להקריב את היחסים שלו עם שאר החבורה ולהתמודד עם ההשלכות של זה כשיצר את אולטרון ב"הנוקמים:עידן אולטרון". בכך הוא דומה לת'אנוס: הוא יודע (או חושב שהוא יודע) מה נכון ולא איכפת לו איך הוא מצטייר בעיני אחרים ואיך זה פוגע בו. זה יכול להיות הסבר לכך שהיה נראה שיש לת'אנוס סימפטיה אליו. יותר מאשר ההקרבה שהנוקמים לא היו מוכנים לקחת, חלקם הונעו מנקמה (ת'ור וסטאר לורד) ואם למדנו משהו מ"מלחמת הכוכבים" – זה אף פעם לא רעיון טוב.

אחרי שהבנו איך ת'אנוס ניצח, נשאלת השאלה מה הלאה? כמובן שכל מה שאכתוב מכאן הוא רק השערות וכידוע הנבואה ניתנה לשוטים. בסוף כותרות הסיום במקום הכיתוב "הנוקמים ישובו בסרט הבא", היה כתוב "ת'אנוס ישוב" – רק מחזק את העובדה שהוא גיבור הסרט. וכפי שתהה בפניו סטריינג' – האם אתה גם נביא? ת'אנוס יגלה שלא רק שהיקום מודה לו על מעשיו (לדעתי לזה הוא לא מצפה) הוא גם יגלה שכלום לא ישתנה, וזה אפילו יתאים למה שהוא אומר בסרט: In time, you will know what it’s like to lose – to feel so desperately that you’re right, yet to fail,”. מאחר ואנשים הם משאבים, הרגת חצי מהם אז הרגת חצי מהאנשים שיכולים לקיים את היקום. אז חוץ מלהיות בדיכאון (קורה לכולנו אחרי שמשהו שחיכינו לו הרבה זמן הגיע לכדי סיום) הוא כנראה לא יעשה כלום. השאלה היא איך הנוקמים יגיבו?

אלוהי הסטטיסטיקה התערב ובאופן פלאי ממש, כל החבורה המקורית נשארה בחיים. אם כי אנחנו לא יודעים מה קורה עם הוקאיי, אבל זה די נכון מהרגע הראשון שהוא הופיע ב"ת'ור". טוני סטארק תקוע על טיטאן עם נבולה בעוד שת'ור, ברוס באנר, נטשה רומנוף, סטיב רוג'רס וג'יימס רודס נמצאים בווקנדה יחד עם רוקט. מאחר ואנחנו מתעסקים בעניינים קוסמיים ת'ור ונבולה יובילו כי הם מכירים את העולם הזה הכי טוב. טוני והקפטן בוודאי יצטרפו אבל נראה לי שמשהו אחד שכולם למדו זה איך להסתדר ביחד וזה יהיה עם פחות חילוקי דעות ויותר שיתופי פעולה. אבל הדבר השני שהם למדו מחדש זה את הצורך להקריב. לא כמו שת'אנוס הקריב את גאמורה אלא פשוט לסכן את עצמם כדי להצליח במשימה. צריך להסתכל מחוץ לסרט כדי להבין למי יש סיכוי לחזור ולמי יש סיכוי למות באמת: אין בתכנון סרטי ת'ור, קפטן אמריקה או איירון מן. לעומת זאת שומרי הגלקסיה וספיידרמן כן. קצת בעייתי לעשות סרט המשך בלי הדמויות הרלוונטיות.

"הנוקמים 3: מלחמת האינסוף".

"הנוקמים: מלחמת האינסוף".

הסוף שאחרי הקרדיטים ב"הנוקמים: מלחמת האינסוף"

מאחר ולא קראתי את הקומיקסים אין לי שמץ של מושג איך הם יעשו זאת. האם אבן הזמן היא בהכרח הדרך היחידה לשלוט בזמן? מה עושה אבן הנשמה, האם היא מחזירה אנשים לחיים? והאם הם בכלל מתים או שמא הם עברו למימד אחר בו הם מתקיימים? יש לי הרגשה ששתי דמויות שלא הופיעו בסרט יעזרו להם: קפטן מארוול ואנט-מן. קפטן מארוול היא האדם אליו ניק פיורי שולח מסר בסוף "מלחמת האינסוף". הסרט שלה יתרחש בשנות התשעים ומעניין להבין איפה היא הייתה כל הזמן הזה. למה פיורי המשיך במנהגו והסתיר דברים? ככל הידוע לי אין לה כוחות קוסמיים שיכולים לחבר אותה למימדים אחרים (זמן או מקום) אבל את זה רק נגלה במרץ כשייצא הסרט שלה. את אנט מן נפגוש שוב ביולי הקרוב. אנחנו יודעים שהוא התעסק עם המימד הקוונטי בסרט הראשון וזה יכול להיות מקום למצוא פתרונות מחוץ לקופסה. אלא שנכון לעכשיו, פול ראד שמגלם את אנט מן לא מופיע בעמוד קרדיטים של סרט הנוקמים הבא בימד"ב. אם כי גם מארק רופאלו לא, אז לא ברור כמה זה אמין טרם יציאת הסרט. יכול להיות מעניין לעקוב ולראות התפתחויות בו.

אם יש משהו אחד שהסרט הזה לימד אותנו הוא לא להמר מי יחיה ומי ימות בסרטי מארוול. אבל אני די בטוח שכל מי שמת טרם נקישת האצבע: הימדייל, לוקי, גאמורה וויז'ן לא יחזרו. בכל מקרה אני רוצה להציע תיאוריה חלופית: למעשה המתים הם החיים והחיים הם המתים. כל הסרט הבא יהיה מין "החוש השישי". אבל אל תתפסו אותי במילה. עוד 369 ימים נגלה. אבל מי סופר.

הביקורת של רותם יפעת על "הנוקמים: מלחמת האינסוף"

כל הפרטים על "הנוקמים: מלחמת האינסוף"

נורבוקס

תנוח דעתך…פול ראד מופיע בכמה סט פוטוז מהסרט החדש לצד טוני וקאפ.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?