משה איבגי הורשע במעשה מגונה וזוכה משני אישומים נוספים מחמת הספק

"השוטר הטוב". משה איבגי.

משה איבגי מתוך "השוטר הטוב". צילום: אוהד רומנו

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ה') את השחקן משה איבגי באישום אחד של עבירת מעשה מגונה, וזוכה מחמת הספק משני אישומים נוספים של מעשים מגונים והטרדה מינית. האישום שבו הרשיע אותו השופט זיו אריאלי מתיחס לשני מקרים של מעשים מגונים באישה שעבדה איתו במהלך צילומי סרט בשנת 2012 ובצילומי הסדרה "הבורר", בעוד אישום אחר שממנו זוכה נוגע לספקות האם מגע שאירע בין איבגי לבין מתלוננת אחרת הינו בעל אופי מיני או מקרי, והאישום האחרון שגם ממנו זוכה נוגע לספקות האם השאלות הפולשניות שהפנה איבגי למתלוננת שלישית חצו את גבול גסות הרוח אל הטרדה מינית. איבגי הואשם במקור באישום רביעי, אך המתלוננת סירבה להתייצב בבית המשפט ולכן הפרקליטות נאלצה לחזור בה מהאישום.

הפרשה בנוגע לאיבגי נחשפה בשנת 2016, כאשר עובדת לשעבר בתיאטרון חיפה העידה כי שנתיים קודם לכן הוא שלח ידיים לעבר החזה שלה והעיר הערות מיניות פועגניות כלפיה. בתום בדיקה שהתפתחה לחקירה פלילית בת כשנתיים על מקרים בשנים 2012-2013, הוגש נגד איבגי כתב אישום, ולאחר שימוע נפתח משפטו ביוני 2018.

על פי הכרעת הדין, במהלך צילומי סרט באוגוסט 2012, איבגי ניגש אל המתלוננת א' מאחור, הכניס את ידו דרך מחשוף בחלקו האחורי של חולצתה, וליטף את גבה מהשכמות עד עצם הזנב. שהופעתה ושאלה המתלוננת א' למעשיו, איבגי השיב לה כי "הפירצה קוראת לגנב". במהלך אותה השנה בצילומי הסדרה "הבורר", צמד איבגי אל א', חיבק אותה בחוזקה ואמר באוזנה כי הוא רוצה "לזיין" אותה. בית המשפט קבע כי עדותה של המתלוננת א' מהימנה, ומצא תמיכה לעדותה בדברים שמסר הנאשם במהלך עימות בין השניים בתחנת המשטרה, וכן בעדותה של עדה נוספת שהעידה על אירוע דומה מלפני כ-20 שנה. על כן, הורשע איבגי באישום זה.

במקרה אחר שאירע ב-21 באוקטובר 2013, בעבודה על הצגה הגישה המתלוננת ג' לאיבגי כיסא לשבת, ולאחר שהתיישב והציע לה מספר פעמים לבקר אותה בביתה, הוא משך אותה אליו ודחף בכוח את ראשו לחזה שלה, תוך שהוא ממשש אותה. אלא שבמשפט עלה כי התיאורים שמסרה ג' לקרוביה על האירוע אינם אחידים וקיים קושי לקבוע מעבר לספק סביר מה בדיוק אירע. על אף שנמצא במשפט כי גרסתה מהימנה יותר מאשר עדותו של הנאשם, עדויות שתמכו בגרסתו הותירו ספק שמא המגע בינו לבין ג' התרחש באופן אחר ממה שתיארה – ואשר יכול להתיישב עם מגע מקרי שאינו מיני. על כן, זוכה איבגי מאישום זה מחמת הספק.

במקרה האחרון שבמשפט, שאירע בדצמבר 2013, פגש הנאשם בחנות פלאפל בתל אביב את המתלוננת ד', ללא היכרות מוקדמת. ד' סיפרה לאיבגי כי היא בדרכה לטיפול פסיכולוגי שהיא עוברת בעקבות פגיעה מינית שחוותה בילדותה. במהלך השיחה בינהם הוא הפנה אליה שאלות בוטות בנוגע לאופן בו נפגעה מינית, כגון "מה, הוא נתן לך למ*** לו?" בית המשפט קבע כי בניגוד לעדות הנאשם, עדותה של ד' מהימנה, על אף קשיים שעלו מעדותה, ולעדות יש תמיכה בראיות מהימנות אחרות. על אמירותיו נקבע כי "שמורה לאחרון גסי הרוח ויושבי הקרנות, ולא לאחד מבכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל," אך עם זאת בתחילתה היתה השיחה "נעימה וקולחת" ונושא הפגיעה המינית הועלה ביוזמתה של ד'. השאלות של הנאשם הינן חודרניות, חסרות רגישות וגסות רוח, אולם אין לראות בהן "הטרדה מינית" כפי שהיא מוגדרת בחוק. על כן, זוכה איבגי מאישום זה מחמת הספק.

סנגורו של אבגי, עו"ד מיכאל כרמל, מסר: "בית המשפט זיכה את מרשי משלושה אישומים חמורים והרשיע אותו לצערי באישום שאם לא היה מדובר במר אבגי ובדרך החקירה, לא היה מגיע כלל לבית המשפט. האישום שבו הוא הורשע לא הוכחש. הויכוח היה אם מדובר בעבירת מין או חוש הומור, והשופט לא קיבל את טענתנו. העובדות לא הוכחשו, אלא הכוונה המינית שיוחסה למרשי."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?