נחתם הסכם שיתוף פעולה בתחום הקולנוע בין איחוד האמירויות לישראל

"המוסד". אפרת דור.

אפרת דור במרכז, מתוך הסרט הישראלי "המוסד". צילום: עדו ברלד.

הסכם הבנות ליצירת שיתופי פעולה בתחום הקולנוע נחתם היום (ב') בין נציבות הקולנוע של אבו דאבי (ADFC) לבין קרן הקולנוע הישראלי ובית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים. ההסכם התקדימי התאפשר בזכות הסכם הנורמליזציה-שלום שנחתם בשבוע שעבר בין ישראל לבין איחוד האמירויות. ההסכם לא מתיחס באופן ישיר לקו-פרודוקציות, ומכוון ליצירת מפגשי היכרות מקצועיים להחלפת רעיונות ותכנים שמהם אולי יצמחו קו-פרודוקציות, כמו גם להקמת סמינרים וירטואלים וסדנאות עבודה בתחומי הקולנוע משתי המדינות, להקמת תוכניות הכשרה עבור יוצרים משתי המדינות. גולת הכותרת של ההסכם היא הקמת פסטיבל קולנוע אזורי, שעשוי לשמש כקרקע הפורחת לכל התוכניות הללו.

בתחום הסטודנטיאלי, מתוכננת הקמת תוכנית שהות (רזידנסי) של סטודנטים מאיחוד האמירויות בסם שפיגל, וגם יבוא של במאי מאיחוד האמירויות לשפוט בתחרות השנתית של חממת סם שפיגל הבינלאומית כבר ב-2021. דנה בלנקשטיין כהן, מנכ"לית ביה"ס סם שפיגל, מסרה: אנחנו נרגשים משיתוף הפעולה התרבותי-היסטורי הזה בין שתי המדינות. אנו מאמינים בכוחו של החינוך לעודד ולטפח שיתופי פעולה ולבנות גשרים לדור העתיד של יוצרים בתחומי הקולנוע והטלוויזיה באזורנו."

האנס פרייקין, מנהל נציבות הקולנוע באבו דאבי, מסר כי "אנחנו מאושרים מהסכם השותפות החדש עם קרן הקולנוע הישראלי ועם סם שפיגל – ביה"ס ליצירה קולנועית. השותפות החדשה בין איחוד האמירויות וישראל, היא בעלת ערך רב עבור קהילת הקולנוע והטלוויזיה של איחוד האמירויות."

מנכ"לית קרן הקולנוע הישראלי ליסה שילוח-עוזרד, מסרה כי "אמנות הקולנוע היא שפה אוניברסלית המחברת בין תרבויות ובני אדם. אני משוכנעת שזוהי הזדמנות נפלאה לשיתוף פעולה קרוב וליצירת היכרות הדדית עם שכנינו במזרח התיכון". הועד המנהל של קרן הקולנוע הישראלי הוסיף: "אנו מברכים על השותפות עם נציבות הקולנוע באבו דאבי, ועל הנחת היסודות לגשר תרבותי בין יוצרי הקולנוע ואוהביו בשתי המדינות."

כולי תקוה שההסכם הוא סנונית ראשונה שלאחריה יגיע הסכם נרחב יותר שבהחלט מכוון ספציפית לקו-פרודוקציות, ויחתם מול משרד התרבות הישראלי. ישנם גופי קולנוע וטלויזיה ישראלים שלא המתינו לחתימות הסכמים בחלונות הגבוהים, וכבר הודיעו כי יצאו לצלם תוכן ישראלי באבו דאבי: תוכנית מיוחדת של "ארץ נהדרת" צפויה להצטלם שם בקרוב לעונתה הנוכחית, ובהמשך כל העונה הבאה של הריאליטי הקומי-ספורטיבי "גולסטאר". גם פסטיבל הסרטים הישראלי החדש 'כרמל' יקרין את הסרט הקצר Recognition שצולם באיחוד האמירויות בידי הבמאי ממוצא-הודי שאהיר שה, שמתגורר במדינה כבר 15 שנה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?