לומדים מהוליווד: איגודי התסריטאים והבמאים יחרימו את האוסקר הישראלי

אמנם ישודר רק בסוף יוני, אבל טקס פרסי הטלויזיה (האוסקר הישראלי) של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה בשיתוף עם זכיינית ערוץ 2, "קשת", כבר עושה כותרות. ולא טובות למדי.

בערוץ 2 כמו בערוץ 2, חשוב הרייטינג. ורייטינג לדעת "קשת", משיגים באמצעות זמן שידור קצר והרבה סלבז על הבמה לעיני המצלמות. רני בלייר, יו"ר איגוד הבמאים, וליאורה קמינצקי, יו"ר איגוד התסריטאים, פנו להנהלת האקדמיה במכתב מחאה על העובדה שהענקת הפרסים ליוצרים בטקס יערך בזמן שלצופים בבית ישודרו הפרסומות.

הטוש מביא מדבריהם במכתב:

"הנציגים שלנו באקדמיה ניהלו מאבק עיקש, כדי להביא לכך שהיוצרים הזוכים יכובדו בזמן השידור, אולם זאת לא עלה בידם, בשל התנגדות כללית של חברי הנהלת האקדמיה. לאחר התפשרות, הסכימו הנציגים, שהפרסים לבמאים והתסריטאים יחולקו בזמן הפרסומות. לא מכבודנו להתחנן על מקומנו בטקס פרסי הטלוויזיה, מקום שאמור להיות מובן מאליו לאקדמיה שאמורה לקדם את היצירה של הדרמה המקורית. אנחנו מוחים בכל תוקף על הזלזול השערורייתי ביוצרים המרכזיים של הז'אנר העליון, ומסתמן מהלך של החרמת הטקס כולו על ידי הבמאים והתסריטאים".

סיבת ההתלהמות הינה צודקת בהחלט, אין ספק. מן ההיגיון שהיוצרים ירצו שההכרה בהם תהיה כלל ארצית (עד כמה שצופי הטקס בטלויזיה יכול להיות כלל ארצי), ולא רק בעיני מי שנכח בטקס. אבל "קשת" היא מפעל מסחרי, שצריך גם להבין את הצד שלה בענין. עם ישראל לא בנוי לטקסים ארוכים, אלא אם כל המתחרים(ות) שם עם מידת חזיה C לפחות, והיקף מותנים צר במיוחד. מאד שוביניסטי, אבל הרייטינג של "הישרדות" הישראלי מוכיחים זאת. אנחנו מעדיפים לראות קלוז-אפים על ישבני נשים מאשר כל דבר אחר.

אז מארגני הטקס הלכו צעד אחד קדימה, וכמו באוסקר "האמיתי", איחדו את הקטגוריות השונות לפרסי השחקנים. מכאן, ששחקני דרמה, קומדיה וכדומה יהיו מועמדים באותה הקטגוריה, שפשוט תקרא "שחקנ/ית השנה". זה בטוח יחסוך הרבה זמן שידור.

אבל איגודי השחקנים מצידם, יודעים מה זה אומר. חוץ מהענין שפחות אנשים יקבלו פרס, זה אומר שמרבית השחקנים הלא-דרמתים, לא יהיו מועמדים לפרס. על פי רוב, מועמדויות לפרסים ניתנות לשחקני הדרמה, שכן לעיתים (לדעתי) נדרש מהם כישרון משחק גדול יותר מאשר כאשר הם נכנסים לדמות קומית. וכמובן שזה לא כלל כולל. אז גם איגוד שחקני המסך בישראל (שח"ם) שיגר מכתב מחאה למארגני התחרות, והוא מתרעם על כך.

נכון לעכשיו, רק פניתם של איגוד השחקנים התקבלה, והקטגוריות שבו לקדמותן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?