"סמטת הסיוטים" – ביקורת: שפע דברים נהדרים

"סמטת הסיוטים". בראדלי קופר, קייט בלאנשט.

"סמטת הסיוטים". בראדלי קופר, קייט בלאנשט.

יש הרבה דברים נהדרים ב"סמטת הסיוטים", סרטו החדש של גיירמו דל טורו ("צורת המים", "המבוך של פאן").

דל טורו הוא מהבמאים שמעדיפים סרטים שלא מתרחשים בהווה. הסרט נהדר מכל בחינה טכנית: צילום, שחזור תקופתי, עיצוב החדרים והחללים, כפי שכבר למדנו לצפות מדל טורו. העולם שלו הוא כמו הגרסה האפלה והזדונית של טים ברטון אך חבל שאינו מסוגל לוותר על חיבתו לאימה ולזוועות (בעיקר לקראת הסוף ברגעי אלימות קצרה אך אכזרית וגרפית). הסרט מתקדם בקצב מדוד ומתאים, ויש גם קטעים ארוכים יותר כשצריך. הסוף קצת נמתח אחרי שברור לאן זה הולך ואז לראשונה מורגש שהוא ארוך (שעתיים וחצי).

אחרי קטע פתיחה קצר, בנוי הסרט מחלקים ברורים מאוד. בסוף שנות ה-30, סטן (ברדלי קופר, "כוכב נולד", "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס"), מתגלגל אל יריד נודד באמצע שום מקום. הוא לומד להכיר את האנשים שמנהלים את המקום, עובדים בו, שמעלים מופעי תפלצות שונים (האיש החזק בעולם, איש גומי), שאותם מגלמים בין השאר וילאם דאפו, רוני מארה האנמית, טוני קולט, דיויד סטריית'רן. שני האחרונים מנהלים מופע מנטליזם לקהל הצמא להאמין ליכולת תקשור עם העולם שמעבר ולראיית העתיד. הקטעים סביב המופע וההצצה מאחורי הקלעים שלו נהדרים, וברור למה סטן נמשך לכך. הירידים הללו, כמו הקרקסים של פעם, הם חלק מעולם שנעלם, ויש בו קסם רב.

אחרי כשעה, כשקופצים שנתיים קדימה, מתחיל החלק הבא של הסרט ונכנסת אליו הפסיכולוגית לילית (קייט בלנשט, שתמיד מוסיפה, תמיד נהדרת). כמעט כל הקטעים אִתה מתנהלים במשרד שלה, כשמחוץ לחלון הגדול משתוללת סערה ערה. סטן מחליט לנצל את הכישורים שלמד למופע, איך לקרוא אנשים ולהסיק מסקנות לגביהם על פי המראה שלהם. בהמשך גם השחקנים הוותיקים והמהימנים ריצ'רד ג'נקינס ומארי סטינבורג'ן מופיעים בתפקידים קטנים.

"סמטת הסיוטים". רוני מארה, בראדלי קופר.

"סמטת הסיוטים". רוני מארה, בראדלי קופר.

הסרט מבוסס על ספר שעובד ב-1947 ל"סמטת הסיוט", ועולה על הגרסה הקודמת -הקצרה ב-40 דקות- שגם בה היו דברים טובים. על אף חוסר ההצלחה בקופות, הסרט גורף מועמדויות לפרסים רבים, כולל בלנשט לשחקנית משנה בפרסים של איגוד השחקנים, וצפוי לקצור גם מועמדויות לאוסקר על תסריט, עיצוב אמנותי, תלבושות, ואולי צילום ואיפור ואף לסרט (כי השנה יהיו עשרה סרטים מועמדים) אך כנראה יצא בידיים ריקות.

דירוג: ★★★½☆

סמטת הסיוטים (ארה"ב, 2021)
בימוי: גיירמו דל טורו | תסריט: קים מורגןגיירמו דל טורווויליאם לינדזי גרשם | משחק: ברדלי קופרקייט בלנשטטוני קולטוילאם דאפורוני מארה | צילום: דן לאוסטסן
הפצה: החל מה-27.01.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?