נדב לפיד עורר סערה בפסטיבל הודי: "זה סרט תעמולה וולגרי"; ננזף בידי שגריר ישראל

"השוטר". נדב לפיד.

נדב לפיד עם פסלון הזכיה בפסטיבל ברלין על "השוטר". באדיבות יחסי ציבור הסרט.

הקולנוען הישראלי נדב לפיד ("השוטר", "הגננת") משמש כיו"ר חבר השופטים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי IFFI 2022 (ה-53 במספר) בגואה, הודו, ותקף אמש (ב') את הסרט "תיקי קשמיר" (The Kashmir Files) של ויוק אגניהוטרי. לפיד אמר על הבמה: "כולנו היינו מוטרדים והמומים מהסרט, שהרגיש לנו כמו סרט תעמולה וולגרי שלא מתאים למסגרת התחרותית של פסטיבל קולנוע כה נחשב," והוסיף: "לגמרי נוח לי לחלוק בפתיחות את התחושות הללו פה אתכם על הבמה, מכיוון שרוח הפסטיבל יכולה לקבל באמת גם דיון ביקורתי, שהינו חיוני לאמנות ולחיים."

"תיקי קשמיר" עוסק בהגירה ההמונית של האוכלוסיה ההינדית מחבל קשמיר בשנות ה-1990, וככל הנראה מייחס אחריות בלעדית לרדיפתם בידי אוכלוסיה המוסלמית באיזור. הסרט הוקרן בישראל כבר באפריל השנה ומככבים בו אנופם קרמיטון צ'קרבורטידראשן קומאר ופלבי ג'ושי.

הנאום של לפיד:

הקולנוען ההודי סודיפטו סן שנטל חלק בחבר השופטים של הפסטיבל לצידו של לפיד, הרחיק את עצמו מהערותיו של לפיד: "מה שאמר יו"ר חבר השופטים מר נדב לפיד על 'תיקי קשמיר' הן דעותיו הפרטיות לחלוטין." הוא טען שגם הקולנוען התיעודי הספרדי חביאר אנגולו ברטורן וגם עורך סרטים הצרפתי פסקל שבנס לא הביעו דעות שכאלה על הסרט.

עדכון 11:00: הנאום של לפיד נישא שבוע לאחר הקרנת הסרט, כשבקהל ישבו שרים הודים ובראשם שר התקשורת ההודי אנורג תאקור, כמו גם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון. השגריר טען בסדרה של ציוצים בטוויטר כי על לפיד להתבייש בהערותיו, שהן "לא רגישות ומתיימרות לדבר על אירועים היסטורים לפני שלמד אותם לעומק ושהינם פצע פתוח בהודו." עוד הוסיף גילאון כי הערותיו של לפיד פוגעת בקשרים עם הודו וכי הוא "מגנה בתוקף אמירות שכאלה. אין שום הצדקה. זה לא מציג את הרגישות של בעיית קשמיר כאן. […] אני לא בטוח שיש לך בסיס עובדתי מספיק כדי לערוך השוואות שכאלה. אני יודע שלי אין." גילאון גם הביע צער על כך שבתגובה לנאומו של לפיד, אנשים בהודו "מפקפקים ברשימת שינדלר, בשואה וגרוע מכך."

 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?