"אור קטן" – ביקורת: מיושנת ומלודרמטית, אך נאמנה לעובדות

"אור קטן". ליאב שרייבר, בל פאולי.

"אור קטן". ליב שרייבר, בל פאולי.

"אור קטן" היא מיני סדרה חדשה מבית דיסני+, בהפקה משותפת של רשת "איי בי סי סיגנצ'ר" האמריקנית ו"קשת" הישראלית עבור נשיונל ג'אוגרפיק, עוסקת בדמותה של מיפ חיס, שדאגה להסתיר בזמן השואה את משפחת פרנק ויהודים נוספים וסיפורה תמיד חסה בצילו והיה משני לסיפורה של אנה פרנק עצמה. הבעיה היא שלמרות הזווית המקורית, הסדרה מיושנת, מלודרמטית ולפעמים לא ברור אם הנושא הוא השואה של היהודים או בעיות האהבה של נוצרים פריבילגים, מצד שני היא נאמנה לעובדות ההיסטוריות ולכן היא כן עשויה לעניין את "חובבי" הז'אנר.

מיפ חיס התקבלה לעבודה במפעל של אוטו פרנק (בגילומו של ליב שרייבר), אביה של אנה פרנק, בשנת 1933 והועסקה שם בתור מזכירה. עם כיבוש הולנד על ידי הנאצים, עזרה, יחד עם בן זוגה יאן, בהסתרה של אוטו פרנק,משפחתו ומשפחה נוספת באחד האגפים של המפעל בו עבדה, כשבמקביל המשיכה לעבוד במקום. ב-4 באוגוסט 1944, בעקבות הלשנה, פרצו למקום שוטרי משטרת הסדר ועצרו את המסתתרים. מיפ ובעלה הצליחו להמנע ממעצר והמשיכו בחייהם לאחר המלחמה עד שהלכו לעולמם בנסיבות טבעיות ובגיל מבוגר. זהו הבסיס העובדתי וההיסטורי ליצירה.

"אור קטן".

"אור קטן".

מראש אציין שהסידרה כוללת שישה פרקים ואני צפיתי עד כה בשני הפרקים הראשונים והסקירה שלי תהיה מבוססת, לפיכך, רק על אותם פרקים.
הפרק הראשון לא עשה לי חשק רב להמשיך בצפיה מאחר שמצאתי אותו קליל למדי עבור תוכן שאמור לעסוק בשואה. הפרק מתמקד כמעט אך ורק בעלילה הגנרית של אישה (מיפ בגילומה של השחקנית היהודיה-בריטית והדי אלמונית בל פאולי) שעתידה להפוך לפיגורה היסטורית וכולל את כל הקלישאות המוכרות: בחורה צעירה מגיעה מארץ זרה (אוסטריה) לארץ חדשה (הולנד) ומצליחה למצוא עבודה מכובדת בתקופה קשה בזכות התושיה שלה ויכולתה הרטורית המרשימה, מוצאת את אהבת חייה, יאן (בגילומו של ג'ו קול), והופכת למבוגר האחראי לאחר שכל המבוגרים האחרים סביבה מתחבאים או הופכים לאויבים פוטנציאלים שעלולים לגרום להסגרתה בכל רגע.

ההתאהבות של מיפ ביאן כוללת כאמור צירוף מקרים מדהים שבמהלכו היא פוגשת בו בפאב, מחליטה לדחות אותו ונעלמת בלי לומר שלום אך פוגשת בו שוב לאחר מספר ימים מכיוון שהוא מתגורר בכתובת שאליה הגיעה על מנת לאמץ גור חתולים עבור אנה (בילי בולט) ומתאהבת בו תוך 5 דקות.

"אור קטן".

"אור קטן".

הפרק השני מעניין יותר ועוסק במעשה ההסתרה עצמו ובתחבולות שבהן נוקטת הגיבורה כדי למנוע את הסגרת היהודים שמסתתרים במפעל. המלודרמה הקלילה מפנה את מקומה לטון קודר ורציני יותר ויש סיכוי טוב שאמשיך לצפות בסדרה, על אף שאיננה מצטיינת במיוחד באיכותה הטלויזיונית, בעיקר בגלל שאני "חובב" את הז'אנר.

כאמור, מדובר ביצירה מיושנת ומסורתית, משהו שהיה ניתן לפגוש בשנות ה-90 בערוץ הולמרק מבחינת רמת המשחק והבימוי הלגמרי-קורקטי ללא טיפת יומרה או מקוריות.

לטובת הצופים, יש לציין כי כל הדיאלוגים שאמורים להיות בהולנדית הם באנגלית והדיאלוגים בגרמנית נשארים בגרמנית, אבל הם מועטים למדי.

דירוג: ★★★☆☆

אור קטן (ארה"ב, 2023)
בימוי: טוני פלןלסלי הופסוזנה פוגל | תסריט: וויליאם הרפרבן אסלרטוני פלןג'ואן רייטר | משחק: בל פאוליליאב שרייברבילי בולהאשלי ברוקאנדי ניימןנוח טיילורג'ו קול
שידור: דיסני פלוס. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?