פסטיבל אייקון 2009: רשימת כל הסרטים המשתתפים

מתוך מטרופוליס (1927) שיוקרן בפסטיבל בעותק 35 ממ משוחזר.

מתוך מטרופוליס (1927) שיוקרן בפסטיבל בעותק 35 מ"מ משוחזר.

פסטיבל אייקון 2009 (ה-13 במספר) יתקיים השנה בין ה-4 עד ה-10 באוקטובר, בסינמטק תל אביב ובמתחם אשכול פיס הסמוך. בין סרט הפתיחה הנחשק "מחוז 9" לבין סרט הנעילה "ירח" עם סאם רוקוול וקווין ספייסי, אפשר למצוא עוד פנינה: יצירת המופת הידועה "מטרופוליס" של פריץ לאנג, תוקרן בעותק 35 מ"מ משוחזר משנת 2001, שנלקח מארכיון מורנאו באדיבות מכון גתה. ההקרנה תזכה גם לליווי מוסיקלי מאת הפסנתרן הישראלי, מתן פורת.

וסוף סוף חדשות מ"כלבת": צמד הבמאים שלו, אהרון קשלס ונבות פפושדו יציגו קטעים מהסרט ויתנו טיפים להפקת סרט אימה בנוף הישראלי. כמו כן, יתקיים גם כנס אקדמי ליצירה פנטסטית וספקולטיבית בשלושת ימיו הראשונים של הפסטיבל, בנושא "עיר העתיד – עתיד העיר" לרגל חגיגות 100 השנים לעיר תל אביב יפו. המושבים המרכזיים בכנס יספקו מבטים על העיר העתידית והפנטסטית במגוון צורות.

רשימת כל הסרטים שיוקרנו בפסטיבל אייקון 2009:

סרט הפתיחה:

"מחוז 9", בריטניה, 2009
הקרנת 35 מ"מ באדיבות סרטי יונייטד קינג. הפקתו החדשה של פיטר ג'קסון (שר הטבעות, קינג קונג) שפרטיה נשמרו בסודיות מוחלטת עד ליציאת הסרט בארה"ב בחודש אוגוסט הזה. סרט מדע בדיוני שחלקו מוקומנטארי וחלקו אקשן, אודות השתלבותו של גזע חייזרי בחברה האנושית בדרום אפריקה.

סרט הנעילה:

"ירח", בריטניה, 2009
אלו ימיו האחרונים של סאם על הירח. התקשורת עם כדור הארץ – עם אישתו ובתו – אינה זמינה, ושותפו היחידי לשהות הוא "גרטי", מחשב הבסיס. השהייה בת שלוש השנים על הירח, אותה בילה לבד בכריית מחצבים, באה לכדי סיום, אולם לקראת המועד דברים מפתיעים מתחילים לקרות.

אירועים מיוחדים:

"מטרופוליס", גרמניה, 1927

בעיר דיסטופית חיים הפועלים בתת תנאים בעוד האליטה חיה במרומים. בעקבות התאהבותו, מצטרף צעיר בן מעמד האדונים למרד של העבדים. ואז מופיעה למאהבתו, מריה, כפילה רעה-רובוטית שנבנתה על ידי מדען מטורף על מנת להתסיס ולהוביל את המורדים אל כלייתם.

"גיימר", ארה"ב, 2009, טרום בכורה

בעתיד לא-רחוק התוכנית הפופולארית ביותר בטלוויזיה היא "המשחק", מיזוג פורץ-גבולות בין ריאליטי לגיימינג – משחק און-ליין בו השחקנים הם אסירים נידוני-מוות, שגיימרים בני 17 ששולטים בגורלם בקרב… אסיר ששורד 30 קרבות, זוכה בחנינה. ג'ון טילמן (ג'רארד באטלר), הופלל על פשע שלא ביצע ונידון למאסר עולם. הוא מסכים להצעה להשתתף בתוכנית ובזכות כריזמה ועבר צבאי, הוא הופך והגיימר שלו הופכים לפופולאריים בקרב מיליוני מעריצים התוכנית, שמחכים לו כל שבוע. רגע לפני החופש, מפקד הכלא והבעלים של התוכנית יעשו הכול כדי לא להפסיד את הכוכב שלהם.

"The Insomniac City Cycles", ישראל, 2009, בכורה ישראלית
סרטו של רן סלוין הוא על הגבול שבין קולנוע לוידיאו-ארט ויוקרן פעמיים בפסטיבל, בטרום-בכורה במסגרת כנס "עיצוב המחר" ובבכורה בהקרנה מרכזית ביום שישי, 9.10, של הפסטיבל.
תל אביב ושנחאי מעולם לא נראו כה שונות וזרות כמו בסרטו הארוך הראשון של רן סלוין. דרך פסיפס מתפורר של זיכרון, אדם מחוסר שינה מוצא עצמו ירוי בחניון בתל אביב. הוא כבר לא מבדיל בין מציאות לחלום והעיר מתחילה לשקף את מצבו. בחורה מסתורית מתעוררת משיחת טלפון מאותו חלום מטושטש, קשורה למחצה במלון בשנחאי. שיחת טלפון מקוטעת בינה לבין אדם זר שנדמה לפרקים גם כמאהב שלה, מתגלגלת לפלונטר לילי עתיר אווירה דחוסה, בנופים עתידניים ומסתוריים של שנחאי ותל אביב.

סרטים מרכזיים:

  • "Tokyo!", צרפת, יפן, גרמניה, דרום קוריאה, 2008
    שלושה סיפורי סוריאליזם ופנטסיה אודות העיר הכי מנוכרת, חיה, צבעונית והכי עתידית בעולם – טוקיו – מאת מישל גונדרי ("שמש נצחית בראש צלול"), לאו קראקס ("הנאהבים מפריז", "פולה איקס") וג'ון הו בונג ("המארח").
  • "Sukiyaki Western Django", יפן, 2007
    מערבון המתרחש ביפאן של המאה ה-13, מאת אשף האימה והפנטסיה טקאשי מיאיקה, עם קמאו של קוונטין טרנטינו. 35 מ"מ. הקרנה באדיבות סרטי יונייטד קינג ובתמיכת שגרירות יפאן.
  • "Franklyn", צרפת / בריטניה, 2009
    דרמה סוריאליסטית ונוגה עם אווה גרין וריאן פיליפה.
  • "Sexykiller", ספרד, 2008
    קומדייה אפלה וסקסית. ברברה עבדה כל חייה עד הגעתה לקולג' במטרה להידמות ככל שניתן לבובות וכוכבות האופנה עליהן גדלה. אה, והיא גם רוצחת סדרתית, שכן הבעיה העיקרית בתחום הרצח הסדרתי, ברברה תטען בפניכם, היא שוביניזם. המוח של חניבעל לקטר עם המלתחה של פריס הילטון – ברברה היא פטריק בייטמן נשית ומצחיקה.
  • "A.R.O.G", תורכיה, 2009
    סרט נוסף של כוכב הקומדיה התורכי צ'ם יילמאז, לאחר הצלחתו של G.O.R.A, סרטו הראשון שהיה גם הרפתקת החלל התורכית הראשונה והסרט התורכי המצליח ביותר אי-פעם. הפעם ילמאז יוצא אל העבר בפרודיה פרה-היסטורית. תוך כדי אינספור מחוות לסרטים הוליוודיים בפרט ותרבות פופ עולמית בכלל, הוא מייסד את התרבות האנושית, בתורכיה כמובן.
  • "The Secret of Kells", צרפת / בלגיה / אירלנד, 2009
    אנימציה מרהיבה שמחזירה את האמון באנימציה קלאסית. סיפור שחלקו היסטורי וחלקו פנטסטי המתעד את קורותיו של אוצר לאומי אירי – הספר מקלס. לסרט תינתן הקדמה מאת ד"ר גיא ביינר מאונ' בן-גוריון, ובהמשך הפסטיבל יתקיים דיון על אנימצית דו-מימד בעידן התלת.
  • "The Clone Returns Home", יפן, 2008
    מדע בדיוני / דרמה, ארט-האוס פילוסופי איכותי במסורת סולריס ו-2001, בהפקתו של ווים ונדרס. אסטרונאוט צעיר מסכים לקחת חלק בניסוי המאפשר לשבט את גופו וזכרונו במקרה וימות.
  • "Let the Right One In", שבדיה, 2009
    דרמת ערפדים, הסרט השבדי הנודע בהקרנה מיוחדת. אוסקר בן ה-12 חי בבדידות חברתית בשטוקהולם עם אמו הגרושה. כשלשכונה מגיעה אלי, נערה מופנמת שלעולם אינה נראית בשעות היום וקור עז אינו מרתיע אותה, אוסקר מוצא את עצמו מרותק – אבל אלי זקוקה למשהו אחר לגמרי… דם חדש בז'אנר שנדמה היה כי נטחן עד דק.
  • "Twentieth Century Boys", יפן, 2008
    מבוסס על סדרת מנגה (קומיקס יפאני) מהמצליחות ביפאן, זהו החלק הראשון בסדרת סרטי הקומיקס שכבשה את יפאן וסוחפת את קהל חובבי האנימה והמנגה בכל רחבי העולם.
  • "Outlander", ארה"ב / גרמניה, 2008
    מד"ב / פנטסיה / אקשן, טייס-חלל הנוחת נחיתת אונס על כדור הארץ בנורווגיה של שנת 709, מאחד כוחות עם הוויקינגים בכדי לתפוס יצור אותו הוא צד, המחרב את ארצם.
  • "Hansel & Gretel", דרום קוריאה, 2008
    עיבוד קוריאני קסום לאגדת הילדים המפורסמת, מאת הבמאי העולה פיל סונ-יים (Antarctic Journal).
  • "Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone", יפן, 2007
    אנימציה יפנית, עיבוד קולנועי מחודש לאחת מסדרות האנימה הקלאסיות של כל הזמנים, Neon Genesis Evangelion.
  • "I Sell the Dead", ארה"ב, 2009
    דומיניק מונהאן ("שר הטבעות"), ורון פרלמן ("הלבוי", "עיר הילדים האבודים"), שודד קברים מהרהר בחיי הפשע שלו. הקרנת HD.
  • "Eyeborgs", ארה"ב, 2009
    מדע בדיוני אמריקאי עצמאי. לאחר מתקפת טרור קטלנית נוספת, ממשלת ארה"ב מעבירה את חוק חופש ההשגחה, המקנה לממשל אפשרות ויכולת לנטר כל אמצעי תקשורת ומוציא אל הפועל את תוכנית ה-Eyeborgs, מצלמות רובוטיות ניידות המסוגלות לנטר ולעקוב אחר כל אדם או פעילות חשודה. סוכן המשרד לביטחון פנים חושש כי המערכת מנוצלת לרעה וחושף מזימה לרצוח את נשיא ארה"ב. הקרנת HD.
  • "8th Wonderland", צרפת, 2009
    מדע בדיוני עצמאי, אודות העתיד הקרוב והקמת המדינה הראשונה און-ליין, היא ארץ הפלא השמיני.

רצועת טראש כיפי בחצות:

  • "Mega Shark vs. Giant Octopus", ארה"ב, 2009
    חברת Asylum האחראית למוק-באסטרים The Transmorphers, The Da-Vinci Treasure ו-Snakes on a Train מוציאה גם B-מוביז עם טעם של פעם. הקרנת HD.
  • "One-Eyed Monster", ארה"ב, 2008
    סרט אימה קומי בכיכובו של רון ג'רמי. הקרנת HD.
  • "Lesbian Vampire Killers", בריטניה, 2009
    קומדית אימה סקסית בכיכובם של מת'יו הורן וג'יימס קורדן (גאווין וסמית'י מהסדרה הבריטית של BBC3 "גאווין וסטייסי").
  • "Chemical Wedding", בריטניה, 2008
    מותחן אפל בכיכובו של סיימון קאלו, השואב השראה מסיפור חייו של המיסטיקן אליסטייר קראולי.
  • "Rosencrantz and Guildenstern Are Undead", ארה"ב, 2009
    ג'וליאן מארש הוא פלרטטן מובטל, שמוצא עצמו מביים גרסא ביזארית של "המלט". לאחר ליהוק חברי הטוב ביותר וחברתו לשעבר להצגה, הוא מוצא עצמו במרכז תאוריית קשר בת 2000 שנה וכמה ערפדים סופר-סקסיים. הקרנת HD.

מסגרת קלאסיקות:

  • "עיר אפלה", אוסטרליה / ארה"ב, 1998
    לסרט תינתן הקדמה מאת אורח הפסטיבל כריסטיאן לורנץ שוירר שעבד בצוות העיצוב של הסרט. ד"ר יעל מונק מאונ' ת"א תדון בסרט זה במסגרת הכנס האקדמי בפסטיבל.
  • "זה הדוד שלי", צרפת / איטליה, 1958
    סרטו הקלאסי של ז'אק טאטי יוצג במסגרת כנס "עיצוב העתיד".

אנימציה יפנית:

  • "First Squad: The Moment Of Truth", רוסיה, יפן, קנדה, 2009
  • "Time of Eve", יפן, 2009

סרטי חובבים:

  • "The Hunt for Gollum", בריטניה, 2009
    הקרנת ה-HD הקולנועית הראשונה בישראל. סרט המספר סיפור המתרחש בעולם "שר הטבעות" של ג'. ר.ר. טוקלין, שהופק ע"י חובבים ולמען חובבים. הקרנת HD.
  • "The Gamers: Dorkness Rising", ארה"ב, 2008
    סרט על ובעבור שחקני תפקידים.
  • "Zombie Girl: The Movie", ארה"ב, 2008
    סרט המתעד את הפקתו של סרט הזומבים של אמילי האגינס. אמילי מביימת סרט זומבים באורך-מלא ורווי-דם, והכל מתנהל כשורה ובאופן די סטנדרטי עבור סרט זומבים. למעשה, הכל מאוד רגיל חוץ מהבמאית. אמילי בת 12.

הקרנות טלויזיה מיוחדות:

  • "Caprica", ארה"ב, 2009, פרק הפיילוט
    הסדרה החדשה מבית היוצר של רונאלד ד. מור, סדרת-בת לגלקטיקה המתרחשת באותו העולם, כ-60 שנים לפני מאורעות גלקטיקה. הסדרה עוסקת בלידתה של הרובוטיקה התבונית בדמותם של הסיילונים, העתידים לקום על האנושות ולהכחידה. הסיפור מסופר מנקודת מבט אישית, כדרמה משפחתית המערבת את משפחת אדאמה וגרייסטון.
  • "Warehouse 13", ארה"ב, 2009, פרק הפיילוט
    שני סוכני השירות החשאי האמריקאי מוצבים מחדש במחסן 13 – אתר סודי של ממשלת ארה"ב בו מאחסנים… פריטים על-טבעיים. תפקידם: לקטלג את הקיים, לאתר אבידות ולטפל במציאות חדשות.

סרטים ישראלים באורך מלא:

  • "נתיב המזלות", ישראל, 2008
    בחור צעיר יוצא לתחקיר אודות האסטרולוגיה. הוא נקלע למסע קסום בין תריסר המזלות, בארץ המזלות… הוא מתוודע אל בנות המזל השונות אך מגלה כי זמנו מוגבל וסכנות אורבות בדרך.
  • "מופע החיים של גוטל בוטל", ישראל, 2008
    הקרנה לצד הופעה של הלהקה שבשם הסרט.
  • "המוסד הסגור", ישראל, 2007
    הקרנת הקאלט הסדורה עם הופעה קומית לצידה.
",
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?