הסרטים המסקרנים בפסטיבל חיפה 2023

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

חג הסוכות הממשמש ובא מביא אלינו בפעם ה-39 את פסטיבל חיפה שיתקיים בין התאריכים 28 בספטמבר ועד ה-7 באוקטובר 2023. גם הפעם היצע הסרטים מחולק לקטגוריות ואני אנסה לסקור את המסגרות השונות ולציין את הסרטים שלדעתי ראויים לתשומת לב.

התוכנית הישראלית
הסרטים הישראלים שיוצגו בפסטיבל חולקו לתחרות העלילתית והתיעודית, כשישנם מספר סרטים וארועים שיוצגו מחוץ לתחרות.

בתחרות העלילתית משתתפים שבעה סרטים, כשהבולטים מבינהם הם: "החייל הנעלם"- סרטו של דני רוזנברג, זוכה פרס אופיר לצילום, שהיה מועמד גם לפרס הסרט הטוב ביותר, ועוסק בחייל בשם שלומי אשר עורק מהצבא ונחשב בטעות על ידי מפקדיו לחטוף; "המנצחים"-סרטו של אלירן פלד, זוכה פרס אופיר למוזיקה מקורית, הינו מיוזיקל המתרחש על רקע הניצחון הישראלי במלחמת ששת הימים; "לרוץ על החול"- סרטו של אדר שפרן, מספר את סיפורו של אומארי, פליט אריתראי המיועד לגירוש, שבשל טעות בזיהוי, "הופך" לשחקן החיזוק הניגרי החדש של מכבי נתניה.

"המנצחים". דור הררי.

"המנצחים". דור הררי במרכז.

בתחרות התיעודית יתחרו גם כן שבעה סרטים ובינהם: "מלך החגיגת"- סרטו של אורי מרנץ, על האיש שהמציא את סם הפיצוציות הפופולרי; "לאן נעלם ג'ורג' חליל"- סרטם של יעל לביא וגונן בן יצחק, חוקר את תעלומת היעלמותו של הסוכן הלבנוני שפעל עבור שירותי הבטחון הישראלים בסוף שנות ה-80; "השמיעי קולך"- סרטה של שרית אנספי, מציג ארבע נשים חרדיות שמעיזות לצאת כנגד קוד השתיקה שנכפה על נשות המגזר בכל הנוגע לעבירות מין.

התוכנית הבינלאומית
גם הסרטים הזרים בפסטיבל חולקו למספר קטגוריות, כגון: תחרות כרמל לסרט הבינ'ל הטוב ביותר, תחרות עוגן הזהב לסרט ביכורים בינלאומי, מקבץ אנימציה, מקבץ מאסטרים, מקבץ תיעודי, מחווה לפיטר גרינווי ולוורנר הרצוג, וארועים רבים נוספים. אחוז ניכר מבין הסרטים שיוקרנו בפסטיבל מגיעים אליו לאחר שהוקרנו קודם בפסטיבלים הגדולים בקאן, ברלין וונציה.

"ז'אן דו ברי". ג'וני דפ.

"ז'אן דו ברי". ג'וני דפ.

סרט הפתיחה של הפסטיבל- "ז'אן דו בארי" בבימויה של מאיוון, הוקרן גם בפתיחת פסטיבל קאן, מוקדם יותר השנה, ומציג דרמה תקופתית בכיכובם של ג'וני דפ כרוזן דו בארי ומאיוון עצמה בתפקיד פילגשו.

עוד סרטים בולטים מפסטיבל קאן שיגיעו לחיפה: "איזור העניין"- הסרט המדובר ביותר בפסטיבל קאן, שזכה שם בארבעה פרסים כולל הפרס הגדול של חבר השופטים ופרס הביקורת הבינ"ל, יצירתו של ג'ונתן גלייזר ("מתחת לעור") העוסקת ברודולף הס, מפקד מחנה ההשמדה אושויץ ואשתו, המפנטזים על בניית בית וגן חלומותיהם בסמוך למחנה; "אנטומיה של נפילה"- זוכה פרס דקל הזהב בבימויה של ז'וסטין טרייה, העוסק בתעלומת מותו של גבר שספק-התאבד-ספק-נרצח על ידי זוגתו; "הקדירה"- זוכה פרס הבימוי (טראן אן הונג), בכיכובה של ג'ולייט בינוש המגלמת סו-שפית שנמצאת במערכת יחסים רומנטית עם הבוס שלה; "על עשבים יבשים"- זוכה פרס השחקנית (מרווה דיזדאר), בבימויו של המאסטר התורכי נורי בילגה ג'יילן, העוסק במורה צעיר העובד בכפר נידח באנטליה ומואשם על ידי תלמידתו בהתעללות; "ימים מושלמים"- זוכה פרס השחקן (קוג'י יקושו) בבימויו של וים ונדרס, המתרחש ביפאן ומתמקד בקשר מיוחד הנרקם בין עובד נקיון לאחייניתו; "מפלצת"- זוכה פרס התסריט (יוג'י סקאמוטו), בבימויו של הירוקאזו קורה אדה, על תקרית לא נעימה בין תלמיד למורה בבית הספר שמתפתחת לכיוונים מפתיעים.

"הרוע אינו קיים".

"הרוע אינו קיים".

פסטיבל ונציה, שנערך מוקדם יותר החודש, שולח אלינו את "הרוע אינו קיים" של ריוסוקה המגוצ'י ("הנהגת של מר יוסוקה", "גלגל המזלות"), על אדם וביתו המתגוררים בכפר קטן ומתבקשים להתפנות מביתם על מנת שאפשר יהיה לבנות אתר תיירותי במקום; וגם את "קפיטנו" של מתיאו גרונה האיטלקי, שעוסק במסע של צמד נערים מסנגל שמנסים להגיע לאירופה בתקווה למצוא חיים טובים יותר.

מפסטיבל ברלין יגיע אלינו "בפנים"- מותחן פסיכולוגי של וסיליס קצופיס היווני, בכיכובו של ווילם דפו, המגלם שודד המתמחה בחפצי אמנות, שנלכד בדירתו של אספן ניו יורקי וצריך למצוא את דרכו החוצה.

פסטיבל אנסי שולח אלינו את סרט האנימציה המסקרן "חלום של רובוט" בבימויו של פבלו ברגר, על רובוט וכלב שנוסעים לבלות בחוף הים, דבר שיוביל לתוצאות טרגיות עבור שני החברים.

"דרך מוזרה לחיות". איתן הוק, פדרו פסקל.

"דרך מוזרה לחיות". איתן הוק, פדרו פסקל.

ראוי לציין גם את העותק המשוחזר לסרטו של צ'פלין, "אישה מפאריז", שיוקרן לכבוד מאה שנים להפקתו; את סרטו הקצר של פדרו אלמודובר, "דרך מוזרה לחיות", בכיכובם של איתן הוק ופדרו פסקל; את המחווה לסרטיהם של ורנר הרצוג ופיטר גרינוויי (יוקרנו בפסטיבל הסרטים: "דיטר הקטן מוכרח לעוף", "המסתורין של קספר האוזר", "נוספרטו", "פיצקרדלו", "זד ושני אפסים", "חוזה השרטט", "טובעים במספרים", "כרס של ארכיטקט" ו-"ב' זה בית"); את הגירסה האולטימטיבית ל"קליגולה" של טינטו בראס; ואת "מכשף" של וויליאם פרידקין שהלך לעולמו לאחרונה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?