מקבץ המלצות סינמטקים 07.01-13.01.10

מתוך החגיגה.

מתוך החגיגה.

סרטים מומלצים

"דקלוג"

דיבר 5: לא תרצח; דיבר 6: לא תנאף

לא צריך לראות את הסרטים הקודמים כדי ליהנות מאלה כי כל סרט (כל אחד בן פחות משעה) עומד בפני עצמו.

הקרנות:
7.1 חולון, 20:30

—–

"החגיגה" (1998)

סרט דוֹגמה הראשון ואחד המצליחים ביניהם, שעובד גם למחזה שהוצג בארץ. סרטי דוגמה היתה יוזמה של יוצרים דנים (בראשם לארס פון טרייר) שהכתיבו לעצמם תנאים לצילומים: על המצלמה להיות מוחזקת ביד, אין תאורה חיצונית, שחקנים בלי איפור, ללא תוספות של מוסיקה או צלילים אחרים לפס-קול בעריכה ועוד. לכן המראה המגורען של התמונה. במשך שנים הסרטים הדנים שהוקרנו ושודרו בארץ היו סרטי דוגמה, אך במשך הזמן דעכה התנועה המקורית.

הקרנות:
9.1 סינמטק חיפה, 19:00

—–

"אחר הצהריים של פורענות" (1975)

שנות ה-70 היו טובות לאל פצ'ינו והוא היה מצוין בסרטים מעולים שכללו את שני סרטי "הסנדק" שבהם גילם מפיונר, את "סרפיקו" שבו גילם שוטר סמוי ואת "אחר הצהריים של פורענות" שבו הוא מגלם שודד בנק. אין סרט אמריקאי על שוד בנק שבו לא מוזכר הסרט הזה, במיוחד זוכרים את הקטע שבו סוני (פצ'ינו) צורח לקהל מחוץ לבנק "אטיקה, אטיקה" (ובו הוא מצביע על מהומות האסירים בכלא "אטיקה" שהתרחשו ב-1971 אחרי שאסיר נורה למוות בידי סוהר). זהו סרטו הראשון של כריס סרנדון, בעלה-דאז של סוזן סרנדון (ולימים הנסיך המפרדינק ב"הנסיכה הקסומה"), שהיה מועמד עליו לאוסקר תודות לקטע של שיחת הטלפון שלו עם פצ'ינו בסרט. הסרט היה מועמד לשישה פרסי אוסקר: לסרט הטוב ביותר, במאי (סידני לומט, שביים גם "סרפיקו"), שחקן ראשי, שחקן משנה, עריכה וזכה על התסריט.

הקרנות:
11.1 סינמטק חיפה, 21:30

—–

"חתולים בצמרת" (1970)

הסרט המצויר הראשון של דיסני שבו וולט דיסני לא היה מעורב בהפקתו (הוא הלך לעולמו -לא הוקפא- ואפרו נקבר ב-1966). השימוש בשחקנים מפורסמים בסרטים מצוירים לא היה רווח אז כמו היום, אולם בתפקיד הראשי ניתן לשמוע את אווה גאבור.

הקרנות:
13.1 חולון, 17:00

—–

"הכל אודות אמא" (1999)

בכל סרט של פדרו אלמודובר יש אמהות נוכחות, והפעם "אמא" מופיעה סוף-סוף בשם הסרט. הסרט האחרון בעשור הטוב ביותר בקריירה של אלמודובר, צבעוני (עם האדום השולט, כרגיל), רגשני ותוסס.

הקרנות:
13.1 ירושלים, 10:00

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?