"מפטיר" יהיה הסרט הישראלי הראשון ב-HD

יאיר רוה דיווח בבוקר שהסרט הישראלי הראשון שיוקרן בהיי דפינישן (HD) יהיה "מפטיר" של דוד דזאנאשוילי. האיש הזה יודע יותר מדי ומהר מדי. התקשרתי לאמת את הידיעה עם דזאנאשוילי, ועל הדרך שמעתי כמה פרטים על הסרט ועל היוצר.

"מפטיר" מספר על אליו (יונתן עוזיאל), אסיר ששבועיים לפני שחרורו מהכלא נודע לו שאחיו הגדול, מאיר (ליאור מילר), נרצח במסגרת מלחמת כנופיות בדרום תל אביב. לאחר שחרורו מהכלא, אליו מתכוון לעשות שני דברים לפני הכל. הראשון הוא לכבד את זכר אחיו בתפילת 'מפטיר' בבית הכנסת והשני הוא לנקום את מותו. אבל בעולם של אלימות, כוח ותככים כלום לא כמו שהוא נראה במבט ראשון. אליו משתחרר מהכלא ומגלה שהוא נקלע למאבק אלים על השליטה של ההימורים הלא חוקיים בדרום תל אביב בין השוטרים המושחתים, המאפיה הישראלית והמאפיה הרוסית. כולם רוצים משהו שרק אליו יכול לספק, אפילו חברו הטוב ביותר שימי (אריק משעלי) בוגד בו, בגידה שיש עליה עוד מחיר כבד לשלם.

"מפטיר" הוא סרט מפתיע מאד. את עלויות ההפקה נושא על כתפיו דזאנאשוילי (30) בעצמו, עלויות העומדות על כחצי מיליון ש"ח. משמעות הדבר היא שהשחקנים בסרט לא קיבלו את כספי עמלם, וההכנסות מהסרט אמורות לשרת את המטרה הזו. ומדובר בקאסט שחקנים מהטובים בארץ. לצד משעלי ועוזיאל, משחקים בסרט גם שרון אלכסנדר, לירון לבו, עמוס לביא, צחי נוי ולוסי דובינצ'ק. הקאסט הזה הצטרף לפרויקט של במאי מתחיל, בוגר טרי של החוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א, בפיצ'ר הראשון שלו. "בחרתי שחקנים עם פינצטה", אומר דזאנאשוילי. לטענתו, הגדולים ביותר בקולנוע (משה איבגי?) פנו אליו כדי להשתתף בסרט, והוא סירב. את השמות של הנדחים, הוא כמובן סירב למסור.

"מפטיר" מיועד להקרנה בשלושה אולמות קולנוע בלבד, כשהשלישי נמצא בעצמו בסימן שאלה. הקולנועים המיועדים לסרט הם אולם ה-HD החדש בקניון עזריאלי בתל אביב, "סינמה סיטי" בגלילות, והסינמטק בתל אביב. האחרון, שמחזיק במקרן HD כבר שנים מספר, לא מחזיק למרבה האירוניה בנגן מתאים, מה שמנע ממנו עד היום להקרין סרטים. בין הסינמטק לבין דזאנאשוילי עומד הסכם שאם ימצא נגן, יוכל להיות מוקרן הסרט בסינמטק גם כן. דזאנאשוילי מוסר שהנגן יוחלף במחשב עם כרטיס HD מיוחד. אם יצליח בקולנועים אלו, ויעמוד בציפיות הכלכליות שלו, "מפטיר" יורחב להקרנות גם בקיריון בצפון, ובבאר שבע ומשם היד נטויה.

אמנם הסרט מיועד לקולנועים ב-24 ביולי, ועדין לא כיסה את הוצאותיו, דזאנאשוילי כבר בדרך לפרויקטים הבאים. בתוכנית, פיצ'ר נוסף בשם "עד החתונה" שהליכי הפקתו יחלו עוד שלושה חודשים; וסרט נוסף על מלחמת לבנון השניה, בתמיכתו של דובר צה"ל. עלויות ההפקה הגדולות שלו, ו"תיכף מלחמה בעזה" כפי שמצטט דזאנאשוילי גורמים בדובר, מונעים את הפקת הסרט בינתים.

בפסטיבל חיפה 2007, זכה "מפטיר" בפרס הצילום הטוב ביותר. מבקר הקולנוע, אהרון קשלס, ומרצה של דזאנאשוילי, כתב על הסרט דאז, "לפרקים הסרט ערוך בסגנון הקופצני והנהנתני של גאי ריצ?י ולפרקים ארוכים יותר ומוצלחים יותר הסרט מתנהל בטון של דרמת פשע מהורהרת. […] ל?מפטיר? יש 30 דקות אחרונות נהדרות. והן כאלה משום שהסרט מפסיק לדלג בין זמנים, בין צבעים, מהירויות הקרנה, ונותר רק עם קווי העלילה המרכזיים."

נחתום בקדימון לסרט:

שיוכים: חדשות סרטים

התגובות נעולות.