ביקורת טלויזיה: "הישרדות", פרק סיום העונה

המהפך הגדול של תוכנית הריאליטי "הישרדות" והזוכה… נעמה! רגע… נעמה?!

תמו לעת עתה החודשים שאנחנו שקועים מול מסך הטלויזיה, לפחות אחת לשבוע, צופים ב"הישרדות – האיים הקאריבים". הגרסה הישראלית לריאליטי הפופולרי מאמריקה, צברה תאוצה מהר מאד, ומעבר להתנגחויות של ערוץ 10 עם זכייניות ערוץ 2, הרצון לשמור לאורך זמן על פצצת הרייטינג של ערוץ 10 צמצם את השידורים מפעמיים בשבוע לסוף השבוע בלבד, והאמיר את תחושת המתח אצל הצופים. התוצאה: הכל מדברים על התוכנית המושקעת ביותר בהיסטורית הטלויזיה הישראלית, וכמובן על ההתפתחויות בעלילה שהיו מעל למצופה.

שבוע של ציפיות ומחשבות מי "יקח" את הגמר הגדול, עבר עלינו, אחרי שבפעם שעברה, המנחה (גיא זוארץ) השאיר את הצופים ואת המתמודדים כמעט בהתקף לב, כשהודיע שאת הקולות יחשוף בגמר שיערך בהיכל נוקיה בתוכנית שעתידה היתה לבוא ומשך עוד שבוע, כהרגלו. הצופיים בבית לא האמינו שעוד אפשר למתוח את התוכנית – אחרי שמשבוע לשבוע קיימת הרגשה שלא מתקדם שום דבר חוץ ממשימת חסינות למתמודדים הנותרים ולעוד אסטרטגיות-דן-מנו לקראת הגמר הגדול שכולם מחכים שיגיע ויחתם.

אחרי משיכת מסטיק מעצבנת בכיכובם של גיא פינס, ואפילו אושרת קוטלר, פרק הגמר של "הישרדות" נפתח עם קליפים מאחורי הקלעים, שאחריהם חיכה ממתק אמיתי, כשהמתמודדים המודחים נעמדו מול הפיינליסטים ושאלו אותם שאלות קשות (עידן קפון התבלט ו"סגר חשבון" עם דן, כשתקף אותו על השחיטה). מיד אחר-כך, המודחים ומתמודדים שלא יצא להם ממש להיכנס למשחק, הופיעו על מרקע הטלויזיה כשהם מספרים איש את דעתו על הפיינליסטים. היו מי שאמרו מילים נעימות, והיו מי שלא פחדו לומר את המילים המכוערות: מי לדעתם שקרן, תחמן, או רמאי שלא שיחק כהלכה במשחק. הפיינליסטים ישבו שם ובהו במסכים, כשלצידם ישובים הדוברים מהמרקע, ומסביב תפאורת האי הסטנדרטית. בסוף לפחות הזדמן להם להגיב.

זוארץ עם כישרון בלבול השכל המוכר שלו, הצליח למשוך את הסיפור בערך שעה, לתוך הקטע שכולנו חיכינו לו: מי השורד האחרון? מסוק נוחת על מגדלי עזריאלי ומנחית עוד פרסומת לתוכנית. לוקיישן הצילום עובר להיכל נוקיה בתל אביב. התפאורה הג'ונגליסטית מחקה כמעט במדויק את האי, ומלהיבה עם מוסיקת תופי ענק מסביב. זוארץ מזמין לבמה את כל מתמודדי התוכנית מתחילתה, חלקם יהפכו לחבר השופטים שיכריע הפעם, לא מי מודח, אלא מיהו השורד האחרון. הקהל בבית בחר ברוב עצום של 68% מהקולות בנעם להיות השורד האחרון, ולא השאיר לשופטים הרבה מקום להתלבט. הפייבוריט של התוכנית, דן מנו, זכה רק ל-18% מהקולות, ונעמה זכתה ל-14% בלבד. כעת הגיע זמנם של חבר השופטים, אחרי שאולי הושפעו מדעת הצופים בבית, להכריע מיהו השורד האחרון.

אחרי אי-המתים, כשנעם גבר על רוב המתמודדים והאתגרים בתוכנית, הייתי בטוח שהשופטים יבחרו כולם בו. זוארץ מכריז שזו הפעם האחרונה שהוא מקריא מהכד, ומתחיל לחלץ פתקים ממנו. הוא שולף את שמו של נעם. הקהל באקסטזה. הכל הולך כצפוי. עוד קול, ועוד קול. נעמה זוכה לעמוד איתנה מול נעם, אבל ברור שנעם "יקח". מנו יושב בצד, והמצלמה אפילו לא בוחרת להראות את הבעת פניו כשאף קול לא נזקף לזכותו. רגע. נעמה ונעם בתיקו? רק שלא תנצח, היא בגמר בזכות נעם אחרי שהעניק לה את שרשרת החסינות בפרק שעבר. הפתק האחרון: נעמה! נעמה?! נעמה? נעמה היא השורדת האחרונה.

אם נסתכל במבט רחב יותר לרגע, בסיכום עונה – הגרסה האמריקאית הרבה יותר מוצלחת מהגרסה הישראלית בעיני. בהתחשב בכמות הכסף שפיזרה ההפקה הישראלית על "הישרדות" בהעמדת הפרויקט הזה, אין ספק שהרמה גבוהה, אבל עדין חסר. דווקא האתגרים והחסינויות לאורך העונה היו די מורכבים ומעניינים, משולבים עם הומור ושנינות, ויכוחים על השורדים ותחרויות – כך שבאפיק הזה ערוץ 10 לא נפל מההפקה האמריקאית.

ברם, ההפסד הגדול לטעמי ב"הישרדות" הוא שמשה "מלצר, חולון" לא הצליח לטפס לגמר. הדמות הכל כך קומית הזו, עשתה פשוט את התוכנית. כשכולם היו רציניים וקשוחים – משה היה אחראי להווי ולאוירה הנעימה, באמצעות שירים והבעות פנים משעשעות, שמצאו ביטוי אפילו מגוחך יותר ב"ארץ נהדרת". מעבר לישבן של מרינה, "הישרדות" צריכה להודות היטב למשה ולדן, שבלעדיהם התוכנית פשוט לא היתה אותו הדבר.

דירוג: ★★★½☆

הישרדות
ערוץ 10
משתתפים:
דן מנו
נעם טור
נעמה קסרי
משה "מלצר, חולון" דן
עידן קפון

[…] קראו את הביקורת של גלעד אסף על הפרק אמש משתפים ונהנים: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?