מקבץ המלצות סינמטקים 08.07-15.07.10

אירועים מיוחדים

פסטיבל הסרטים ירושלים 2010
8.7-18.7 סינמטק ירושלים, בריכת הסולטן

פסטיבל הסרטים ירושלים 2010 (ה-27 במספר) יפתח עם הסרט הצרפתי "נקודת איסוף" של רוזלין בוש וימשיך עם שלל סרטים (חלקם מומלצים במהדורה זו). תחרות הסרטים באורך מלא הישראלית מציגה השנה קרב ענקים של ממש שכדאי לשים לב אליו.

סרטים מומלצים

"קן הקוקיה" (1975)

סרט מעולה שנבחר לא פעם לאחד הסרטים האמריקאים הטובים ביותר שנעשו אי פעם, ובדרך גם הוציא שם רע למכות חשמל (השחקנית קארי פישר ממליצה עליהן בחום החל מהדקה השישית).

ג'ק ניקולסון זכה באוסקר הראשון מתוך שלושה שלו על תפקידו כמקמרפי. הוא שיחק אנשים מעורערים ומשוגעים לפני כן וממשיך עד היום בהצלחה גדולה. לעומת זאת, הקריירה של לואיז פלטשר בתפקיד האחות רצ'ט, שם שהפך לשם גנאי למרשעת בעקבות הסרט, לא הצליחה להמריא בעקבות הזכייה שלה באוסקר. זהו הסרט השני מתוך שלושה בלבד שזכו באוסקר לסרט, במאי, שחקן ראשי, שחקנית ראשית ותסריט. שני הסרטים האחרים הם "זה קרה לילה אחד" מ-1934 ו"שתיקת הכבשים" מ-1991, ושלושתם מבוססים על ספרים. בין המפיקים זוכי האוסקר של הסרט ישנו השחקן מייקל דאגלס. הספר "קן הקוקיה" יצא ב-1962 ושנה לאחר מכן עובד למחזה בכיכובו של אבא של מייקל, קירק דאגלס. המחזה עדיין מועלה מידי כמה שנים בארץ ובעולם. קירק דאגלס רכש את הזכויות לספר, והעביר אותן למייקל. כשסוף סוף יצאה הפקת הסרט לדרך, קירק נחשב מבוגר מדי לתפקיד הראשי.

הקרנות:
10.7 מרכז מורשת בגין בירושלים, 21:15 (במסגרת פסטיבל הסרטים בירושלים)

—–

"אוכל שתיה גבר אישה" (1994)

סרט מצוין של אנג לי, האחרון לפני שהחל לביים סרטים באנגלית. בטקס האוסקר שבו הסרט היה מועמד לסרט הזר הטוב ביותר צחק המנחה בילי קריסטל ש"Eat Drink Man Woman" היה משפט הפתיחה של ארנולד שוורצנגר לאשתו.

הקרנות:
13.7 סינמטק חולון, 20:00

"דקלוג" פרקים 3-1
דיבר 1: "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי"
דיבר 2: "לא תישא את שם ה' אלוהיך לשווא"
דיבר 3: "זכור את יום השבת לקדשו"

יכול להיות קצת כבד לראות שלושה פרקים ברצף מתוך עשרת הסרטים בני השעה על כל אחד מעשרת הדיברות. קז'ישטוף קישלובסקי ביים וכתב יחד עם שותפו הקבוע קז'ישטוף פיסייביץ'. חובה לראות.

הקרנות:
13.7 סינמטק ירושלים, 10:00

סיפור קצר על האהבה (דקלוג, פרק 6: "לא תנאף")

הקרנות:
13.7 סינמטק ירושלים, 19:00

פרקים 5,4 ו-7
דיבר 4: "כבד את אביך ואת אמך"
דיבר 5: "לא תרצח"
דיבר 7: "לא תגנוב"

לא צריך לראות את הסרטים הקודמים כדי ליהנות מהסרטים הללו, כל אחד בן פחות משעה ועומד בפני עצמו.

הקרנות:
14.7 סינמטק ירושלים, 10:00

פרקים 10-8
דיבר 8: "לא תענה ברעך עד שקר"
דיבר 9: "לא תחמוד אשת רעך"
דיבר 10: "לא תחמוד בית רעך"

שלושת הסרטים הסוגרים את הסדרה המופלאה של קז'ישטוף קישלובסקי לא מאכזבים. למי שרוצה עוד, אחרים אך מאותו סוג, מומלץ לראות את טרילוגיית הצבעים שלו: "כחול", "לבן", "אדום" (לפי הסדר הזה, בצרפתית), וגם את "שמים" עם קייט בלנשט שהוא כתב אך לא הספיק לביים בעצמו.

הקרנות:
15.7 סינמטק ירושלים, 10:00

—–

"לתפוס גנב" (1955)

מהסרטים הקלילים יותר של אלפרד היצ'קוק, שעבד שוב עם שני שחקנים שכיכבו בסרטים קודמים שלו: גרייס קלי היפהפייה (סרט שלישי שלה עם היצ'קוק) שבצילומי הסרט במונקו הכירה את בעלה לעתיד הנסיך רנייה, מה שהביא לסיום קריירת המשחק שלה; וקרי גרנט המקסים (סרט שלישי מתוך ארבעה שלו עם היצ'קוק).

הקרנות:
15.7 סינמטק ירושלים, 19:00

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?