ביקורת #1: שוליית המכשף

ניקולס קייג' עם אלפרד מולינה. מתוך שוליית המכשף.

ניקולס קייג' עם אלפרד מולינה. מתוך שוליית המכשף.

הצהרה גרנדיוזית: "שוליית המכשף" הוא פשוט סרט שכיף לראות, הוא בדיוק מה שסרט קיץ אמור להיות והוא באמת לא לוקח את עצמו ברצינות יתרה. אולי זהו סוד הקסם שלו: העובדה שהוא מאפשר להנות מהרגע ותו לא. את מושכות ההפקה לוקח שוב ג'רי ברוקהיימר, שהנפיק שוברי קופות ענקיים כמו "שודדי הקאריביים" ולא מזמן אף הפיח חיים בדמות משחק הוידאו "הנסיך הפרסי". מהסרט החדש "שוליית המכשף" אפשר לקבל בעיקר סיפור אפלולי על אומנות הקסמים והכוחות העצומים הטמונים בה שלעיתים רק יוצרים בעיות. בשילוב עם אפקטים לא רעים בכלל וגיבור שלומיאל יש לנו קצת קריצות ל"קיק אס", "הארי פוטר" בשלבי ההתמחות ואף ניתן לזהות הומאז'ים מקסימים ל"מכושפת" של דיסני, בעיקר כשהמכשפה הרעה מגיחה בכיכר בלב העיר.

"שוליית המכשף" הוא בעצם טייק אוף לסגמנט מסרט הקלאסיקה האלמותי של דיסני "פנטסיה" מ-1940. כל מי שראה את "פנטסיה" לבטח זוכר כיצד מיקי בתור שוליית המכשף הישיש מנסה לקחת את המושכות לידיים כשהמאסטר שלו נעלם ולשאוב מים מהבאר באמצעות כישוף שהופך את המטאטא לממלא משימתו. כאשר המזימה של מיקי משתבשת והמים נוטפים מכל עבר העכבר המקסים אובד עצות עד שלפתע מגיח המכשף גוער בו על המעשה (לא במילים, אלא בעיקר בג'סטות מאיימות) ומתקן את כל הנזק שעשה. הסרט החדש מציג גירסה ריאליסטית לאותו סרטון קצר בסצנה חוויתית בהחלט שאין ספק שמי שמכיר את הסרטון הקלאסי יהנה מכל רגע בעיקר כאשר הגיבור דייב אוחז בגרזן ומנסה לעצור את המטאטא הסורר. אם לא ראיתם אז הנה הזדמנות להכיר את הפן המכושף של מיקי:

באלתזר בלייק (ניקולס קייג') הוא אחד משלושת המכשפים שהיו עוזריו של מרילין המכשף הגדול. כאשר המכשף הורוואת' (אלפרד מולינה) בוגד בסדר של מרילין ומצטרף למכשפה מורגנה שמאיימת להשמיד את העולם נאלצת אהובתו של באלתזר, ורוניקה (מוניקה בלוצ'י), להקריב את עצמה כדי שתוכל ללכוד את מורגנה בבובה מכושפת על מנת שזו לא תוכל להטיל את אימתה על האנושות. באלתזר המסכן מבין שהתקווה היחידה היא למצוא את יורשו האמיתי של מרילין שיעזור לפטור את העולם מנוכחותה ואיומיה של מורגנה. בחיפושיו אחר השולייה המבוקש באלתזר בוחן כל ילד פוטניצאלי ברחבי תבל עד שיום אחד במקרה לגמרי נכנס לחנותו הגותית של המכשף במנהטן דייב בן ה-10 שמיועד לאותה משימה. במהלך הגילוי המפתיע על ייחוסו דייב חוקר את החנות ומשחרר בטעות את הורוואת' מהבובה המכושפת והקרב בין המכשפים הגדולים מתחיל. כאשר חבורת בית הספר מגיעה לחנות ומוצאת את דייב שהלך לאיבוד אף אחד לא מאמין לו כי במהלך הקרב בלאתזר והרוואת' מוצאים עצמם כלואים בכד ענקי ומכושף.

ג'יי ברושל עם ניקולס קייג'. מתוך שוליית המכשף.

ג'יי ברושל עם ניקולס קייג'. מתוך שוליית המכשף.

10 שנים עוברות ודייב (ג'יי ברושל) הוא כבר סטודנט מחונן לפיזיקה שחייו די השתנו מבחינה חברתית מאז המקרה דאז. במקביל באלתזר והורוואת' מצליחים סוף סוף להשתחרר מהכד ולכל אחד אג'נדה משלו. באלתזר רוצה למצוא את דייב כדי לסיים את המשימה ולמלא הייעוד שמרלין הציב לו כדי שיוכל לקבל גם את ורוניקה אהבת חייו בחזרה ואילו הורוואת' מחכה להחזיר את מורגנה כדי שיוכל יחד איתה לשלוט בתבל ואליו מצטרף מכשף צעיר ודי מעצבן. באלתזר מגיע אל דייב המבולבל והלה מסכים לעזור במשימה אחרי אינספור לבטים. באלתזר מתחיל לאמן את דייב לקרב הגדול ובמקביל החנון החביב מוצא את אהובת ילדותו בקי (תרזה פלמר) ומנסה סוף סוף להבין אם היא גם אוהבת אותו.האם דייב יצליח או לא? -נו באמת זה סרט של דיסני, מה נראה לכם?

אין ספק, שמבחינת עלילה אין פה יותר מדי. מדובר בסיפור חניכה של נער צעיר שקודם כל צריך ללמוד להאמין בעצמו בחזרה והמשימה פשוט לא קלה. באמצעות הרבה הומור, לגלוג עצמי על האימון הפנטסטי שנעשה לדייב ואפילו התייחסות לאמרה השגורה :"ידע זה כוח" מציב בפנינו הסרט שלעיתים לא רק האמונה והמזל עומדים לצידנו, אלא גם היכולת שלנו ליישם את אותו ידע ברגע הנכון בדיוק כמו שעושה דייב. ברושל בדמותו של הנער המחונן, המבוייש והדי פאתטי מעניק לסרט חוויה מהנה בהחלט וקייג' טוב נו, לראשונה אני יכולה לומר שגם הוא די משעשע – בדרכו שלו.

דירוג: ★★★½☆

שוליית המכשף
ארה"ב, 2010
109 דקות.
הפצה: פורום פילם, החל מה-15.07.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה בקולנוע וכרטיסים
הקדימון:

בימוי:
ג'ון טרטלטאוב
תסריט:
דאג מירו
קרלו ברנרד
מאט לופז
שחקנים:
ניקולס קייג'
ג'יי ברושל
אלפרד מולינה

[…] וקוסמים בלתי נשכחים בקולנועעכבר העיראידיבי (בלוג)כל 5 הכתבות […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?