הימורים לאוסקר 2011

"נאום המלך". קולין פירת'.

"נאום המלך". קולין פירת

ביום ראשון זה קורה. טקס חלוקת פרסי האקדמיה (פרסי האוסקר) לשנת 2011 (ה-83 במספר), בהנחיית ג'יימס פרנקו ואן האת'ווי ישודר בשידור חי גם בארץ, מ-2:00 החלק המעייף של השטיח האדום ומ-3:30 ועד 7:00 הטקס עצמו: 24 קטגוריות, אין-סוף שחקניות ושחקנים, שמלות, פפיונים, שירים, קטעים מסרטים ונאומי תודה. לרשימת המועמדים המלאה לחצו כאן (מאז פרסום המועמדים עבר חודש, ושיניתי את ה"תחזית" שלי במספר קטגוריות).

"נאום המלך" צפוי לזכות בפרס הסרט, למרות שעד היום אהבו באוסקר סרטים תקופתיים כמועמדים אך לא כזוכים. אמנם "שייקספיר מאוהב" התרחש במאה ה-16 אך מדובר בסרט קומדיה שלא בחל באזכורים עכשוויים שהתאימו לו מאוד (ויל עולה על סירה ומבקש: "עקוב אחר הסירה ההיא" כמו היתה מונית ברחובות ניו יורק). מלבד שלושה סרטים של ג'יימס אייבורי שהיו מועמדים לסרט ובימוי ("זכרונות אהבה מפירנצה", "זכרונות מאחוזת האוורד" ו"שארית היום") היו מועמדים גם "כפרה", "פארק גוספורד", "אליזבת", "על תבונה ורגישות" ו"מסע להודו".

"נאום המלך" יזכה למרות ולא בגלל שהוא מוביל במספר המועמדויות. בעשר השנים האחרונות הסרט עם הכי הרבה מועמדויות לא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. רק פעמיים הסרט המוביל במועמדויות זכה ("שר הטבעות: שיבת המלך" ו"שיקאגו"), פעמיים היה תיקו במספר המועמדויות הרב ביותר ואחד משני הסרטים הוא שזכה, וחמש פעמים המובילים הפסידו.

אז אחרי כל זה, למה הוא יזכה? כי הוא זכה בהרבה פרסים מקדימים של האיגודים השונים (איגוד המפיקים, איגוד הבמאים, איגוד השחקנים) ומפני שהוא חביב הקהל. הוא עשוי היטב, משוחק להפליא, והוא צפוי, לא לוקח סיכונים מיוחדים, הטוב מנצח: המלך המיועד הנוגע ללב גובר על המכשול שלו.

"הרשת החברתית" צפוי לזכות בקטגוריות תסריט (מעובד) ועריכה, בעוד "נאום המלך" צפוי לזכות בתסריט (מקורי) ושחקן ראשי. יש הטוענים שיש קרב על פרס הבימוי בין דיויד פינצ'ר ("הרשת החברתית") לטום הופר ("נאום המלך"). אני צופה שטום הופר יזכה, למרות שהוא לא מסוג הבמאים שבדרך כלל זוכים בפרס – במאים מפורסמים עם סרטים מוכרים באמתחתם (אחרי סם מנדס, שזכה על סרטו הראשון "אמריקן ביוטי" זכו: סטיבן סודרברג, רון האוורד, רומן פולנסקי, פיטר ג'קסון, קלינט איסטווד, אנג לי, מרטין סקורסיזה, האחים כהן, דני בויל; ובשנה שעברה, לראשונה אישה: קת'רין ביגלו).

"הרשת החברתית". אנדרו גארפילד, ג'סי אייזנברג, ג'וזף מזלו, פטריק מייפל.

"הרשת החברתית". אנדרו גארפילד, ג

קולין פירת' יודע שהוא יזכה בפרס על "נאום המלך", וגם נטלי פורטמן ("ברבור שחור") תלבש שמלה שאיתה תוכל לטפס בה בקלות במדרגות לקבלת הפסלון. בקטגוריות של שחקני המשנה הסיכוי להפתעה גדול יותר, ובכל זאת כריסטיאן בייל ומליסה ליאו צפויים לזכות על הופעתם ב"פייטר".

בכל שנה סרט אחד או שניים מן המועמדים לסרט הטוב ביותר יוצאים בידיים ריקות. השנה יהיו שלושה כאלה, כפי הנראה, "127 שעות", "הילדים בסדר" ו"קר עד העצם". "צעצוע של סיפור 3" יזכה, כמובן, בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר, "אומץ אמיתי" לפחות בצילום, "התחלה" בפרס האפקטים וקטגוריות הצליל.

ההימורים שלי:

סרט– "נאום המלך"

במאיטום הופר, "נאום המלך"

שחקן ראשיקולין פירת', "נאום המלך"

שחקנית ראשיתנטלי פורטמן, "ברבור שחור"

שחקן משנהכריסטיאן בייל, "פייטר" (לא תהיה זו הפתעה ענקית אם ג'פרי ראש יזכה על "נאום המלך")

שחקנית משנהמליסה ליאו, "פייטר" (אם תהיה הפתעה היא תגיע מכיוונה של היילי סטיינפלד על "אומץ אמיתי")

תסריט מקורי– "נאום המלך"

תסריט מעובדאהרון סורקין, "הרשת החברתית"

עריכה– "הרשת החברתית"

צילום– רוג'ר דיקנס, "אומץ אמיתי"

זוהי המועמדות התשיעית של דיקנס שמעולם לא זכה, מגיע לו באופן כללי ועל הסרט הזה בפרט, והסרט שמועמד בעשר קטגוריות צריך לזכות במשהו.

עיצוב אמנותי– "אליס בארץ הפלאות"

זו תהיה הזכייה השנייה ברציפות של רוברט סטרונברג, שזכה על "אווטאר" בשנה שעברה; שלושת הסרטים של טים ברטון שהיו מועמדים בקטגוריה הזאת בעבר, זכו: באטמן (1989), סליפי הולו (1999), סוויני טוד (2007).

תלבושות– "נאום המלך"

בארבע השנים האחרונות זכו סרטים על בני אצולה ומלכות: "ויקטוריה הצעירה", "הדוכסית", "אליזבת': תור הזהב" ו"מארי אנטואנט"; מועמדות תשיעית, וזכייה שנייה של ג'ני ביוון, שזכתה על "זכרונות מפירנצה" (1986, גם כן עם הלנה בונהם קרטר).

פס-קול– הנס זימר, "התחלה"

זוהי המועמדות התשיעית ותהיה זו זכייה שנייה שלו גם כן; זכה בפרס הפס-קול על "מלך האריות" (1994); הרוב מהמרים על "נאום המלך" או "הרשת החברתית".

שיר מקורי– "I See the Light" מתוך "פלונטר"

תהיה זו הזכייה התשיעית! של המלחין אלן מנקין שזכה על פס-קול ושיר של "בת הים הקטנה", "היפה והחיה", "אלאדין" ו"פוקהונטס". גם שניים משלושת המועמדים האחרים זכו כבר: איי.אר. רהמן ("127 שעות") זכה על "נער החידות ממומביי"; רנדי ניומן ("צעצוע של סיפור 3") המועמד בפעם ה-20(!), זכה פעם אחת בלבד: על "מפלצות בע"מ", והיה מועמד על שיר גם עם שני סרטי "צעצוע של סיפור" הקודמים.

עריכת צליל– "התחלה"

ערבול צליל– "התחלה" (אולי "אומץ אמיתי" יזכה באחד מפרסי הצליל; כמה שלא אקרא על ההבדלים ביניהן, אני לא מבדיל בין שתי הקטגוריות הללו)

אפקטים חזותיים– "התחלה"

איפור– "איש הזאב"

סרט אנימציה– "צעצוע של סיפור 3"

סרט אנימציה קצר- Day and Night [שהוקרן לפני "צעצוע של סיפור 3"; פיקסר מזמן לא זכו על פרס סרט אנימציה קצר]

סרט זר– "ביותיפול" (מכסיקו) [בעיקר מכיוון שמדובר בבמאי מוכר]

העיקר שיהיה טקס נהנה, מצחיק, קולח, מרגש, וכמה הפתעות לא יזיקו (למרות שזה אומר שאטעה פה ושם).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?