הכל על הרפורמה בטלויזיה

משרד האוצר שלנו מקדם רפורמה חדשה בשוק התקשורת הישראלי. מצד אחד, מנסה המשרד לכלול בחוק ההסדרים חוק לטובת הצרכן שיפחית במחצית את עלותה של חבילת הבסיס בשידורי HOT ו-yes. ההטבה הזו לצרכן כמובן תפגע בחברות הכבלים והלוין (שהכנסותיהן עומדות בעיקר על דמי מנוי) ולכן ציפו לטרפוד הענין מצידן, כפי שקרה בפעמים אחרות שבהן ניסו להפחית את עלותה של חבילת הבסיס.

כדי לחפות על ההפסד של דמי המנוי, הציע אתמול משרד האוצר שחברות הכבלים והלוין יתחילו מעתה לשדר פרסומות. עד עתה, פרסומות ותשדירי חסות היו נחלתם של ערוץ 2, ערוץ 10 ותחנות הרדיו האיזוריים*; וחברות הכבלים והלוין נאסרו משימוש בהן כך שרווחן היחיד כמעט נובע מדמי המנוי כאמור. מדובר בהטבה משמעותית מאד עבור הוט ויס השולטות במגוון רחב של ערוצי בית הפונים למרבית הציבור בישראל, למרות שעדין מדובר באחוזי רייטינג נמוכים יותר מהערוצים המסחריים 2 ו-10 (או כפי שנהוג לכנותם: ערוצי נישה). המפסידים מההטבה הזו יהיו כמובן ערוץ 2 ו-10 שנוגסים להם בעוגת הפרסום, אלא שדווקא המפסידים העיקריים יהיו (לפי מומחים) העיתונים שגם ככה במצב קשה.

משרד התקשורת כמובן חושש מהמצב החדש, ומכריז שאו שימצא פתרון לכל הצדדים או שלא יבוצעו שינוים כלל. במשרד האוצר מנסים להרגיע וטוענים שהפגיעה בשאר הפלטפורמות, קרי חוץ מהוט ויס, תהיה נמוכה היות וחקרו ומצאו קשר בין הצמיחה במשק לבין צמיחה בשוק הפרסום. המשק הישראלי אמנם בצמיחה, אבל הוא בין היחידים בשווקים העולמיים הגדולים. מבין אלו שלא נמצאים בצמיחה אפשר למצוא את ארה"ב, שלה כמובן השפעה רחבה על המשק הישראלי. ראוי אמנם לציין שבינתים לא היתה השפעה עמוקה של השוק האמריקאי על הישראלי, בעיקר בזכות המדיניות של בנק ישראל.

אם הרפורמה תיכנס לתוקף, המרוויח העיקרי יהיו הפרסומאים. הרחבת שוק הפרסום יניב שחקנים חדשים ורעבים שימהרו להציע את מרכולתם. הפרסומאים מצידם יוכלו להגדיל את העמלות שהם גובים עבור הפרסומים בערוצים ה'חדשים' שנפתחו לפרסום ויגדילו משמעותית את רווחם.

יש לציין גם שאם הרפורמה תיכנס לתוקף, היא כמובן לא תצא לפועל מיידית. ראשונה תהיה תקופת ההטמעה של הפרסום בערוצי הנישה של הוט ויס. רק כשנתיים מאוחר יותר תתחיל כנראה תקופת ההטמעה של "החבילה הצרה" של ערוצי הכבלים והלוין המיטיבה עם הצרכן. זה מגיע ל-2011 בערך.

מכל מקום, עד כמה שתעזור לכיס שלנו, לא סביר שהרפורמה אכן תיכנס לתוקף משום שיותר מדי שחקנים יפגעו בצורה זו או אחרת, שיתחילו במלחמה נגד הרפורמה כבר בקרוב.

* לרשות השידור, קרי ערוץ 1, מותר לשדר תשדירי חסות בלבד.

[…] על הרפורמה המתגבשת בטלויזיה הישראלית. הרפורמה, כפי שציינו כאן באידיבי בעבר, מבוססת על הניסיון של משרד האוצר להקטין את עלויות […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?