מרחב גליל יומן מלחמה - כרזה

מרחב גליל יומן מלחמה (2007)

Merhav Galil Yoman Milchama

ישראל  ·  תעודה  ·  שעה  ·  סרט תעודה
-
מדד אידיבי של ביקורות ישראליות

אין מספיק ביקורות

5.1
112 מצביעים
גולשי אידיבי
ומה דעתכם?
תקציר עלילה
הגליל - נוף תנכי קסום, בו חיים מוסלמים, יהודים, דרוזים ונוצרים זה לצד זה, רובם אנשים פשוטים וקשי יום – מוצא את עצמו תחת הפצצות מסיביות של חיזבאללה במהלך יולי-אוגוסט 2006. העולם שוב צופה באש המלחמה מתלקחת במזרח התיכון, לכ... תקציר מורחב »
צוות ומשתתפים
אין תמונה
עמית שלו (בימוי)
מידע לצופים
שפה מדוברת:

עלילה:
הגליל - נוף תנ"כי קסום, בו חיים מוסלמים, יהודים, דרוזים ונוצרים זה לצד זה, רובם אנשים פשוטים וקשי יום – מוצא את עצמו תחת הפצצות מסיביות של חיזבאללה במהלך יולי-אוגוסט 2006.
העולם שוב צופה באש המלחמה מתלקחת במזרח התיכון, לכאורה בין מדינה לארגון טרור, ולמעשה, כמו ברוב הפעמים, בין דתות. על רקע הלחימה בין צה''ל לחיזבאללה אנו מלווים את ההתמודדות האישית הקשה של קציני משטרה ישראלים – החל במפקד המרחב (יהודי) ודרך שלושה מפקדי תחנות (מוסלמי, דרוזי ויהודי נוסף) – ובאמצעותם יוצרים הן סרט אנטי מלחמתי נוקב על אוולת המלחמה, והן מסמך אנושי וחברתי מעמיק על הוויית החיים המורכבת והשברירית בצפון מדינת ישראל, במרחב הגליל.
תת ניצב דני חדד, 47, מפקד מרחב גליל, הוא החוט המקשר בסרט. יחד איתו אנו נעים בנופים הגליליים המרהיבים, אשר מצד אחד מייצרים קונטרסט אירוני לטירוף, ומצד שני מעצימים את האווירה ההזויה של המלחמה, על ערי הרפאים של היהודים (בהם נשארו בעיקר התושבים קשי היום וחסרי האמצעים), ועל הכפרים הערביים הציוריים, (בהם התושבים מנסים לשמור על שגרת חייהם הרגילה).
הציר של מפקד המרחב משרטט את קווי המתאר של הסיפור במובן הגיאוגרפי והכרונולוגי, ובנוסף, גם מקנה לנו "מבט על" - דרך החשיפה להתנהלות דרגי הפיקוד העליונים, הדיאלוג מול התקשורת, ומערכות היחסים עם ראשי הערים והכפרים. במקביל, אנו מתעדים שלושה מפקדי תחנות משטרה, בשלושת הערים המופגזות ביותר בגליל:
נהריה, (עיר הקיט המתנוונת, אשר אמנם מכירה את נושא ההפגזות, אבל לא במסיביות הנוכחית – בפיקודו של ג'מאל חכרוש, מוסלמי), כרמיאל, (העיר המרכזית בגליל, המתמודדת עם ההפגזות לראשונה, ומוקפת לה סביב בכפרים דרוזים וערביים – בפיקודו של אפי פרטוק), וקרית-שמונה, (העיר המנומנמת בעלת ההווייה הסיזיפית של אנשים קשי יום אשר סובלים מהפגזות זה עשרות שנים בפיקודו של פארס ג'אבר, דרוזי).
על בסיס קצבי ודינאמי, בין סצנות אקשן אינטנסיביות, לעיתים קשות לצפיה, לבין קטעי שגרה הזוים, לעיתים קומיים ממש, נבנה סיפורן של הדמויות דרך כמה צירים מקבילים של עלילה; למעשה, הדמויות מהוות מעין מיקרוקוסמוס למרקם החיים בגליל. כל זה, כמובן, בא לידי ביטוי ביתר חריפות בזמן מלחמה. יחד עם הדמויות, אנו לוכדים מפגשים ואינטראקציות שונות, הן עם ראשי רשויות מקומיות בערים בכפרים, והן עם ''אנשים מהישוב'', דרוזים, מוסלמים, נוצרים ויהודים. אנחנו שוהים איתם בישובים עליהם הם מופקדים ובישובים שלהם עצמם, מתארים את ההווי היחודי לכל מגזר, ומאפינים את הפערים החיצוניים והפנימיים בין הדמויות, ואת המתחים הרגשיים שמניעים אותם. המצלמה מתבוננת באין מפריע, ומצליחה ללכוד באופן קולנועי שיחות ואינטראקציות מרגשות על כאבים ומצוקות, פערים ואפליות, וגם על שוויון ואחדות. רבדים נוספים מתגלים במהלך הסרט וגורמים למציאות הניבטת מול עיננו להפוך טעונה והזויה יותר ויותר (כגון, העשיה התקשורתית המתועדת מאחורי הקלעים, על המורכבות, הציניות, ההשפעה בעיצוב דעת הקהל, וכו').
כך, ככל שמתקדם הזמן, הדמויות הולכות ומתעיפות, הופכות נוקשות יותר מחד ורכות ופתוחות יותר מאידך, באופן המעמיק אצל הצופה את ההזדהות שלו נוכח הסיטואציות השונות שהולכות וצוברות נפח רגשי.
תוך כדי המהלך החד פעמי של המלחמה נפרס לו הווי החיים העשיר והמורכב בגליל על כל טיעוניו וגווניו ומציע לצופה לשפוט בעצמו – האם יכול להיות דו קיום פנימי, מהותי, בין יהודים לערבים? אם כן, באילו תנאים, ואם לאו, אנה פנינו מועדות? האם מלחמה מרחיקה ומעמיקה את הפערים בינינו, או שמא דווקא מקרבת ומלכדת? ומהו ניצחון אמיתי? | עוד תקצירי עלילה »

מידע לחוקרים ולמקצוענים
הפצה בישראל:
הפצה רשמית
זמן ריצה:
60 דקות (שעה)
צבע:
צבע

בימוי

כל צוות ההפקה »

תגובות וביקורות גולשים

שתפו את גולשי אידיבי בדעתכם על סרט התעודה, כתבו ביקורת, שאלו שאלות, ודונו ברעיונות שראיתם על המסך.

הוספת ביקורת / תגובה / שאלה על סרט התעודה

ידוע לכם על שגיאות בעמוד זה? אתם בעלי הזכויות על כותר זה וברצונכם להעשיר את עמוד זה? באפשרותכם לעזור ולשפר את אידיבי באמצעות עריכת עמוד זה, בחינם ובקלות: לחצו על הכפתור מימין.