הוכרזו המועמדים לאוסקר 2012: "הערת שוליים" מועמד לסרט הזר הטוב ביותר

"הערת שוליים". ליאור אשכנזי, שלמה בראבא. צילום: רן מנדלסון.

"הערת שוליים". שלמה בראבא, ליאור אשכנזי. צילום: רן מנדלסון.

זה עתה הוכרזו המועמדים לפרסי האוסקר 2012 (ה-84 במספר) של האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע. הטקס בהנחיית בילי קריסטל יתקיים ב-26.2 באולם קודאק בלוס אנג'לס.
אחרי שנתיים עם עשרה סרטים מועמדים לסרט הטוב ביותר, הודיעו שהחל מהשנה יהיו חמישה עד עשרה סרטים מועמדים (כדי להיות מועמד על סרט לקבל לפחות 5% מקולות הבוחרים). מהשנה ישנם חמישה סרטים מועמדים בקטגוריית האפקטים המיוחדים, והשנה בשל מספר שעולה על 15 סרטים, ישנם גם חמישה מועמדים בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר (באחת השנים הגרועות ביותר לסרטי אנימציה מזה זמן רב). בניגוד לשנה שעברה, שבה כל המועמדים בקטגוריות המובילות היו צפויים מראש ("נאום המלך" לסרט, וארבעת השחקנים הזוכים: קולין פירת', נטלי פורטמן, כריסטיאן בייל ומליסה ליאו), נדמה שהשנה יהיה מעט יותר מתח ופחות קונצזוס בנוגע לזהות הזוכים.

הסרט הטוב ביותר
1. "הארטיסט" (סה"כ מועמדויות: 10)
2. "הוגו" (11)
3. "היורשים" (5)
4. "חצות בפריז" (4)
5. "עץ החיים" (3)
6. "סוס מלחמה" (6)
7. "מאניבול" (6)
8. "העזרה" (4)
9. "קרוב להפליא ורועש להחריד" (2)

* מספר המועמדויות הרב ביותר אינו מבטיח זכייה, ונראה שהזוכה השנה יהיה הסרט האילם בשחור-לבן "הארטיסט".

בימוי
מישל הזנוויציוס, "הארטיסט"
אלכסנדר פיין, "היורשים"
וודי אלן, "חצות בפריז"
טרנס מאליק, "עץ החיים"
מרטיין סקורסיזה, "הוגו"

* היחיד שמעולם לא היה מועמד לאוסקר לבימוי ברשימת המועמדים הזאת הוא מישל הזנוויציוס הצרפתי, שגם אם "הארטיסט" יזכה לסרט הטוב ביותר, לא בטוח שמישל עצמו יזכה בפרס הבימוי (כפי שקרה בגלובוס הזהב, שבו "הארטיסט" זכה בפרס הסרט הקומי/מוסיקלי הטוב ביותר ומרטין סקורסיזה זכה על בימוי "הוגו"). שלושת הסרטים האחרונים שזכו בגלובוס הזהב כסרט הקומדיה/מוסיקלי הטוב ביותר וזכו באוסקר לסרט הטוב ביותר – לא זכו באוסקר על בימוי ("שיקגו", "שייקספיר מאוהב" ו"הנהג של מיס דייזי" שכלל לא היה מועמד לאוסקר לבימוי).
זו המועמדות השנייה לבימוי של אלכסנדר פיין ("דרכים צדדיות").
מועמדות שביעית של מרטין סקורסיזה ושל וודי אלן, יותר מכל במאי חי אחר. סקורסיזה זכה על המועמדות האחרונה שלו, על "השתולים" (2006) ואלן זכה על המועמדות הראשונה שלו, על "הרומן שלי עם אנני" (1977).
טרנס מאליק היה מועמד על בימוי והתסריט של "הקו האדום" (1998).

שחקן ראשי
ז'אן דוז'רדין, "הארטיסט"
ברד פיט, "מאניבול"
ג'ורג' קלוני, "היורשים"
גארי אולדמן, "החפרפרת"
דימיאן באשיר, A Better Life

קלוני זכה באוסקר על תפקיד משנה ב"סוריאנה" (2005) בשנה שבה היה מועמד גם על בימוי ("לילה טוב ובהצלחה"), הוא היה מועמד על משחק גם על "מייקל קלייטון" (2007) ו"תלוי באוויר" (2009). השנה הוא מועמד כשחקן ראשי על "היורשים", וגם כתסריטאי של "משחקי שלטון".
ברד פיט, שהופיע בשני הסרטים השנה שמועמדים לסרט הטוב ביותר (השני הוא "עץ החיים"), היה מועמד כשחקן משנה על "12 קופים" (1996) וכשחקן ראשי על "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" (2008). התפקיד שלו ב"מאניבול" אינו ראוותני כמו רוב התפקידים שמזכים שחקנים באוסקר.
מועמדות ראשונה לגארי אולדמן ולדימיאן באשיר (שהיה לו תפקיד משנה חשוב בסדרה "העשב של השכן"). השאלה כמה אנשים אוהבים את ג'ורג' קלוני? למרות שהוא יודע לדבר, הנאומים שלו נוטים להיות "חברותיים" מדי ונראה שהוא ה"איום" היחיד על הזכייה הראשונה בהיסטוריה של שחקן צרפתי.

שחקנית ראשית

מריל סטריפ, "אשת הברזל"
גלן קלוז, "אלברט נובס"
ויולה דיויס, "העזרה"
מישל ויליאמס, "השבוע שלי עם מרילין"
רוני מארה, "נערה עם קעקוע דרקון"

זו המועמדות ה-17 של מריל סטריפ, יותר מועמדויות מכל שחקן או שחקנית אי פעם. היא זכתה פעמיים (שחקנית משנה על "קרמר נגד קרמר" מ-1979, שחקנית ראשית על "בחירתה של סופי" מ-1981). היא מגלמת את ראש ממשלת אנגליה מרגרט תאצ'ר. שמונה משתים עשרה הזוכות האחרונות זכו על גילום תפקיד של מישהי שחיה במציאות. ונראה ש"הגיע הזמן" שתזכה שוב. מה שהכי יעניין אותי לבדוק: כמה זמן יעמדו וימחאו לה כפיים.
כמו סטריפ, גם מישל ויליאמס מועמדת על גילום מישהי מפורסמת מאוד: מרילין מונרו. זו המועמדות השלישית שלה לאוסקר, היא היתה מועמדת בשנה שעברה על "בלו ולנטיין" וכשחקנית משנה על "הר ברוקבק" (2005).
ויולה דיויס היתה מועמדת פעם אחת לפני כן, כשחקנית משנה ב"ספק" (2008), שבו כיכבה מריל סטריפ.
זו המועמדות הראשונה של רוני מארה על תפקידה כליסבת ב"נערה עם קעקוע דרקון" של דיויד פינצ'ר.
ואז מגיעים לגלן קלוז. זו המועמדות השישית שלה, כל חמש המועמדויות הקודמות שלו היו במהלך שנות ה-80, שלוש פעמים ברציפות כשחקנית משנה (1984-1982) ופעמיים ברציפות כשחקנית ראשית (1988,1987- שתי שנים שבהן גם מריל סטריפ היתה מועמדת).

שחקן משנה
קנת' בראנה, "השבוע שלי עם מרילין"
ג'ונה היל, "מאניבול"
כריסטופר פלאמר, Beginners
ניק נולטי, "הלוחם"
מקס פון סידוב, "קרוב להפליא ורועש להחריד"

* מועמדות ראשונה לג'ונה היל, שמועמד בעיקר בגלל שתפקידו שונה מאלו בקומדיות שהוא מרבה להשתתף בהן (הוא כיכב גם ב"סיירוס" הרציני בשנה שעברה). הוא בן 28 והיה יכול להיות הבן או הנכד של כל אחד משאר המועמדים.
מלבד ג'ונה היל, גם בקטגוריה הזו שחקנים שזו אינה מועמדותם הראשונה, אך במקרה הזה, אין זוכים מהעבר:
קנת' בראנה, שמגלם את לורנס אוליביה, והיה מועמד על בימוי ומשחק של סרטו הראשון "הנרי ה-5" (1989; הוא גם היה מועמד על סרט קצר שביים ב-1992, ועל התסריט של "המלט" מ-1996);
כריסטופר פלאמר הוותיק (האבא ב"צלילי המוסיקה") בן 82 היה מועמד כשחקן משנה על תפקידו כטולסטוי ב"התחנה האחרונה" (2009);
השחקן הוותיק מקס פון סידוב בן ה-82 היה מועמד כשחקן ראשי על "פלה הכובש" (1988), הסרט הדני זוכה פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר;
ניק נולטי (שיהיה בן 71 בתחילת פברואר) היה מועמד פעמיים כשחקן ראשי בשנות ה-90: על "נסיך הגאות והשפל" (1991) ו"פגיעה" (1998).
זו המועמדות היחידה של "הלוחם" ושל Beginners, וזה לא לטובת המועמדים בדרך כלל. ארבעה שחקנים בלבד זכו באוסקר כשזו היתה המועמדות היחידה של סרטם: וולטר ברנן על "קנטקי" (1938), ואן הפלין על "ג'וני איגר" (1942), פיטר יוסטינוב על "טופקאפי" (1964) וג'ק פאלאנס על "תעצרו את העיר אני רוצה לרדת" (1991)- האחרון היה בן 73 כשהוא זכה.

שחקנית משנה

ברניס בז'ו, "הארטיסט"
ג'נט מקטיר, "אלברט נובס"
אוקטביה ספנסר, "העזרה"
ג'סיקה צ'סטיין, "העזרה"
– מליסה מקארת'י, "מסיבת רווקות"

* מועמדות ראשונה של כולן מלבד ג'נט מקטיר, שהיתה מועמדת כשחקנית ראשית על "כמו עשב בר" (Tumbleweeds מ-1999). ברניס בז'ו (בת הזוג של מישל הזנוויציוס, במאי הסרט "הארטיסט"), כמו שאר המועמדות, לא היתה מוכרת לאף אחד לפני שנה. מליסה מקארת'י ממשיכה שנה מדהימה, אחרי שזכתה במפתיע באמי. אוקטביה ספנסר וג'סיקה צ'סטיין מועמדות שתיהן על "העזרה" וג'סיקה צ'סטיין משלימה בכך שנת פריצה מדהימה שכללה את "עץ החיים" ו"החוב". שחקנית משנה היא הקטגוריה שבה הכי נפוץ שמועמדות שתי שחקניות על אותו סרט, וזו השנה הרביעית ברציפות(!) שזה קורה, כשבשנה שעברה הזוכה מליסה ליאו התמודדה מול איימי אדמס מאותו סרט ("פייטר"). החסרון של מקטיר הוא שפחות אנשים ראו את הסרט שעליו היא מועמדת. בדרך כלל סרטים המועמדים לסרט הטוב ביותר זוכים בפרס אחד לפחות, אז כנראה שזו הקטגוריה שבו יעשו וִי על "העזרה".

תסריט מקורי
וודי אלן, "חצות בפריז"
מישל הזנוויציוס, "הארטיסט"
אסגר פרהדי, "פרידה"
"מסיבת רווקות"
"התמוטטות"

* כמו שבדרך כלל קורה בקטגוריית התסריט המקורי לעומת התסריט המעובד (כלומר התסריט הטוב ביותר המבוסס על משהו קודם שפורסם/הוקרן/יצא לאור- סרט, מחזה, סדרת טלוויזיה), ארבעה מחמשת המועמדים הם הבמאים של הסרטים.
מכיוון שיש סיכוי ש"הארטיסט" יזכה בסרט הטוב ביותר בעוד פרס הבימוי ילך למישהו אחר, אולי ירצו לתת את פרס התסריט לבמאי הסרט מישל הזנוויציוס (שמועמד גם על עריכת הסרט, פרס שסביר להניח שיזכה בו).
פעם אחרונה שמישהו זכה על תסריט מקורי ובימוי של אותו סרט: "הרומן שלי עם אנני" (1977) של… וודי אלן, שהשנה מועמד בפעם ה-15 על תסריט, והוא התסריטאי עם הכי הרבה מועמדויות לאוסקר אי פעם. מלבד הזכייה הכפולה על "הרומן שלי עם אנני", זכה גם על תסריט "חנה ואחיותיה" (1986). הסרט האחרון שהיה מועמד עליו הוא "נקודת מפגש" (2005).
[שלושת הסרטים האחרונים שבמאיהם זכו על בימוי ותסריט מעובד: "ארץ קשוחה" (2007), "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003) ו"תנאים של חיבה" (1983), וזאת כדי לומר שבמאים רבים זוכים על תסריט, אך מעטים זוכים על בימוי ותסריט באותה שנה.] אם אלן יזכה על התסריט, הוא ישווה את השיא של בילי ויילדר, פרנסיס פורד קופולה, פאדי צ'ייבסקי וצ'רלס בראקט שזכו כל אחד בשלושה אוסקרים על תסריט (שני הראשונים גם הם במאים).
* גם אם "מסיבת רווקות" הצחיק אתכם, קשה להגדיר את הסיבה לכך ב"תסריט" (תסריט הוא לא רק דיאלוגים, הוא בעיקר עלילה, מבנה ודמויות).
* "פרידה" הוא הסרט האסייתי ראשון אי פעם שמועמד על תסריט מקורי.

תסריט מעובד
"היורשים"
"משחקי שלטון"
"מאניבול"
"הוגו"
"החפרפרת"

* מזמן לא היתה רשימת מועמדים לתסריט עם השמות החמים בתעשייה. את "היורשים" כתבו השחקנים ג'ים ראש ונאט פאקסון שזהו סרט הקולנוע הראשון שהם כתבו – יחד עם במאי הסרט אלכסנדר פיין, שזכה על התסריט של "דרכים צדדיות"; את "משחקי שלטון" כתבו גרנט הסלהוב ובמאי הסרט ג'ורג' קלוני; את "מאניבול" כתבו אהרון סורקין (שזכה על התסריט של "הרשת החברתית") וסטיבן זייליאן (שזכה על התסריט של "רשימת שינדלר").
* את "הוגו" כתב ג'ון לוגן, שהיה מועמד על "גלדיאטור" ו"הטייס", גם הוא של מרטין סקורסיזה.

סרט אנימציה
"רנגו"
"החתול של שרק"
"קונג פו פנדה 2"
"צ'יקו וריטה"
"חתול בפריז"

* את "רנגו", סוג של מערבון, ביים גור ורבינסקי (הבמאי של שלושת הסרטים הראשונים בסדרת סרטי "שודדי הקריביים"), והוא המתמודד המוביל בגלל ש"קונג פו פנדה 2" הוא סרט המשך (ופחות טוב מהראשון, שגם היה מועמד בקטגוריה זו לפני 3 שנים, ולא זכה) ו"החתול של שרק", כשמו בעברית כן הוא, על החתול במגפיים שהופיע בסרטי "שרק". שני הנוספים הם סרטי המשך, "חתול בפריז" הוא סרט צרפתי ו"צ'יקו וריטה" הוא ספרדי. לא שיש להם משהו נגד סרטים זרים, אך בקטגוריה זו זכה רק סרט אחד לא-באנגלית בעשר שנים שהקטגוריה קיימת, "המסע המופלא" היפני וגם זה בזכות העובדה שמדובר בבמאי המפורסם והמוערך הייאו מיאזקי.

סרט זר

"הערת שוליים" (ישראל)
"פרידה" (איראן)
"באפלה" (פולין)
Bullhead (בלגיה)
Monsieur Lazhar (קנדה)

* זו המועמדות השנייה לסרט איראני (אחרי "ילדי גן עדן" מ-1998), ו"פרידה" הוא המועמד המוביל לזכייה.
* זו המועמדות העשירית של ישראל והתשיעית של פולין, שתי המדינות עם מספר המועמדויות הגבוהה ביותר ללא זכייה. את הסרט הפולני שמתרחש בשואה ביימה אגינשה הולנד, שמביימת גם לטלוויזיה האמריקאית (כמו חואן חוזה קמפנלה, הבמאי של הסרט שזכה בשנה שעברה "הסוד שבעיניים"), ביימה את "אירופה אירופה" הגרמני וכתבה את "קורצ'ק" הפולני, שניים מהסרטים הטובים ביותר שנעשו על השואה. יוסף סידר, במאי "הערת שוליים", ביים גם את "בופור" שהיה מועמד לאוסקר ב-2009, ובכך הוא מצטרף לאפרים קישון ולמשה מזרחי שכל אחד מהם ביים שני סרטים ישראלים שהיו מועמדים לאוסקר (מאוחר יותר ביים מזרחי את הסרט הצרפתי "כל החיים לפניו" שזכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר).
* כצפוי, "פינה" לא מועמד לסרט זר אלא רק בקטגוריית סרט התעודה הטוב ביותר. במאי "פינה", וים וינדרס ("מלאכים בשמי ברלין", "עד סוף העולם"), היה מועמד לאוסקר בקטגוריית סרט התעודה הטוב ביותר על "בואנה ויסטה קלאב" (1999).

עריכה
1. "הארטיסט"
2. "מאניבול"
3. "היורשים"
4. "הוגו"
5. "נערה עם קעקוע דרקון"

* סרט שרוצה לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר צריך להיות מועמד לעריכה. לא כל סרט "טוב ביותר" זוכה על עריכה, אבל הרוב המכריע היו מועמדים; ארבעת הסרטים האחרונים שזכו בפרס מבלי להיות מועמדים לעריכה: "אנשים פשוטים" (1980), "הרומן שלי עם אנני" (1977) "הסנדק 2" (1974) ו"אדם לכל עת" (1966).

צילום
1. גיום שיפמן, "הארטיסט"
2. יאנוש קמינסקי, "סוס מלחמה"
3. ג'ף קרוננוורת', "נערה עם קעקוע דרקון"
4. רוברט ריצ'רדסון, "הוגו"
5. עמנואל לוזבקי, "עץ החיים"

* מועמדות ראשונה של גיום שיפמן הצרפתי על הסרט בשחור-לבן "הארטיסט", ואולי הוא יצליח לגבור על הסרט המרהיב "עץ החיים". פעם אחרונה שסרט שחור-לבן זכה באוסקר על צילום: "רשימת שינדלר". יאנוש קמינסקי, הצלם הקבוע של סטיבן ספילברג, זכה בשני האוסקרים על שני הסרטים שזיכו את ספילברג באוסקר על בימוי: "רשימת שינדלר" (1993) ו"להציל את טוראי ראיין" (1998). הוא היה מועמד פעמיים נוספות: "אמיסטד" (1997) ו"הפרפר ופעמון הצלילה" (2007).
* מועמדות שנייה לג'ף קרוננוורת', שהיה מועמד בשנה שעברה על "הרשת החברתית" (2010) של דיויד פינצ'ר, שביים גם את "נערה עם קעקוע דרקון".
* מועמדות חמישית גם לעמנואל לוזבקי, שטרם זכה. בין ארבע מועמדויותיו הקודמות גם "העולם החדש" (2005) של טרנס מאליק, במאי "עץ החיים".
* מועמדות שביעית לרוברט ריצ'רדסון, שזכה באוסקר פעמיים, על "ג'יי.אף.קיי- תיק פתוח" (1991) ו"הטייס" (2004) של מרטין סקורסיזה, במאי "הוגו". "אווטאר" (2009) היה הסרט הראשון בתלת מימד שזכה בפרס הצילום.

עיצוב אמנותי

1. "הארטיסט"
2. "סוס מלחמה"
3. "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק ב"
4. "חצות בפריז"
5. "הוגו"

עיצוב תלבושות
1. "הארטיסט"
2. "הוגו"
3. "ג'יין אר"
4. "אנונימי"
5. "W.E"

פס-קול
1. לודוויק בורסה, "הארטיסט"
2. אלברטו איגלסיאס, "החפרפרת"
3. ג'ון ויליאמס, "סוס מלחמה"
4. ג'ון ויליאמס, "הרפתקאות טינטין"
5. הווארד שור, "הוגו"

* המועמדות הכפולה של ג'ון ויליאמס מביאה אותו ל-47 מועמדויות! הוא זכה חמש פעמים בעבר, והיה מועמד ליותר פרסים מכל מלחין אי פעם.
* המועמדות הראשונה של המלחין לודוויק בורסה, שהמוסיקה שלו מלווה כמעט כל דקה במאה הדקות של הסרט האילם, וזו הסיבה שהוא המועמד המוביל.
* אלברטו איגלסיאס, המלחין הקבוע של פדרו אלמודובר שעשה עבודה הרבה יותר טובה ב"העור בו אני חי" השנה, היה מועמד על שני סרטים לא של פדרו: "הגנן המסור" (2005) ו"רודף העפיפונים" (2007).
* הווארד שור זכה בכל שלוש הפעמים שהיה מועמד לאוסקר, פעמיים על פס-קול ועל שיר מתוך "שר הטבעות: אחוות הטבעת" ו"שר הטבעות: שיבת המלך". (הוא היה צריך לזכות, אבל לא היה מועמד על "שתיקת הכבשים".)

שיר מקורי

1. Man or Muppet מתוך "החבובות"

2. Real in Rio מתוך "ריו"

* רק שני שירים מועמדים; "ריו" לא מועמד לסרט אנימציה אך מועמד פה. שלושה סרטי חבובות היו מועמדים בעבר לאוסקר, אך אף אחד מהם לא זכה בפרס, אולי סוף סוף יזכה.

אפקטים חזותיים
1. "הוגו"
2. "פלדה אמיתית"
3. "רובוטריקים 3"
4. "כוכב הקופים: המרד"
5. "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק ב"

* כמו "רובוטריקים" הראשון, "רובוטריקים 3" מועמד לאפקטים חזותיים ובשתי קטגוריות הצליל.
* שני סרטים בסדרת סרטי הארי פוטר היו מועמדים לאפקטים חזותיים: הסרט השלישי "האסיר מאזקבן" ו"אוצרות המוות חלק א".

איפור
1. "אלברט נובס"
2. "אשת הברזל"
3. "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק ב"

* שום סרט בסדרת הארי פוטר לא זכה באוסקר. שבעת הסרטים הראשונים היו מועמדים לתשעה פרסים. אולי יְזכו את הסרט השמיני והאחרון בפרס אחד.
* "אידת פיאף- החיים בוורוד" (2007) היה מועמד לשלושה פרסים- שחקנית ראשית, תלבושות ואיפור, וזכה על שחקנית ראשית ואיפור (וסיכוי טוב ש"אשת הברזל" יזכה בשניהם).

ערבול צליל

"סוס מלחמה"
"הוגו"
"נערה עם קעקוע דרקון"
"רובוטריקים 3"
"מאניבול"

עריכת צליל
"סוס מלחמה"
"הוגו"
"נערה עם קעקוע דרקון"
"דרייב"
"רובוטריקים 3"

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?