"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית" – ביקורת: מלאכותי ונשכח

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". הנרי קאוויל.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". הנרי קאוויל.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית" הוא סרט קליל על מבצע בריטי חשאי במלחמת העולם השנייה, שמאחורי הקלעים כלל את איאן פלמינג, שאומרים שגם בהשראת מוביל המבצע עיצב את דמותו של ג'יימס בונד (לכן הוא מציג את עצמו בסרט כפלמינג, איאן פלמינג). הנרי קאוויל (סופרמן) היה בין המועמדים הסופיים לגלם את בונד כשדניאל קרייג נבחר, ושמו שוב מוזכר בחיפוש אחר הבונד החדש. זו אולי הנקודה המעניינת ביותר בסרט שמתאמץ להיות מסוגנן והנשכח הזה.

המבצע המדובר קשור למערך הצוללות הקטלני של הגרמנים, שהטביע כלי שיט רבים של בעלות הברית ומנע כניסה של ארצות הברית למלחמה. יחידה של פושעים מתאגדת כדי לצאת למבצע סודי באישור וינסטון צ'רצ'יל (רוב הקטעים אתו מעוררים חוסר נוחות). זה לא מתקרב לקרסוליים של "שנים עשר הנועזים" או "הנשרים פשטו עם שחר" (ולהשלמת ההמלצות אוסיף גם את "הבריחה הגדולה").

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אלן ריצ'סון.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אלן ריצ'סון.

לטובת המבצע נעזרים גם בהרון (באבס אולוסאנמוקון), בעל מועדון מקומי. עושים מאמץ מביך לדמות את המקום לקפה של ריק, המקום שהמפרי בוגרט מנהל ב"קזבלנקה", ולמקרה שזה לא ברור, אז גם דואגים לצטט את השורה "זוהי תחילתה של ידידות מופלאה". הנרי גולדינג ("עשיר בהפתעה") לא טוב בתפקיד שלו ושחקן אחר היה יכול לעשות את זה הרבה יותר טוב, לעומת אלכס פטיפר ("מג'ייק מייק") בתפקיד סתמי לחלוטין. אלן ריצ'סון (הסדרה "ג'ק ריצ'ר") מוצלח יותר כמכונת הרג שרירית.

הסרט מתרחש בשנות ה-40 אבל הוא לא באמת משחזר את הימים ההם. הוא מתפקד כמו מעשייה ולא שחזור דרמטי של המאורעות, שזה בסדר גמור, אבל זה לא מספיק מבדר כדי להיות סרט פעולה קליל. יש קטע שלם לא קצר שבו ה"טובים" הורגים באישון לילה "רעים" רבים בזה אחר זה והעניין קטן מאוד.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אלכס פטיפר.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אלכס פטיפר.

בתחילת הקריירה של גיא ריצ'י בשלהי שנות ה-90 היו הכתרות מטופשות כמו "קווינטין טרנטינו הבריטי" בעקבות סרטיו "לוק סטוק ושני קנים עשנים" ו"סנאץ'", שבהם האלימות מסוגננת ויש דיאלוגים כמו יומיומיים שלא מצפים לשמוע מפי גנגסטרים ובריונים. ההשוואה היתה מגוחכת. בהמשך ריצ'י פנה לכיוון אחר, מסחרי יותר, עם שני סרטי שרלוק הולמס בכיכובו של רוברט דאוני ג'וניור, "שם קוד: מלאך" הנוראי, "אלאדין" המצליח מאוד, ובעשור הזה חזר לאלימות עם ארבע סרטים בארבע שנים, כולל "הג'נטלמנים" (שהפך לאחרונה לסדרה) ן"מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה". כעת, עם "היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית" ההשראה מטרנטינו חייבת לעלות כי קשה להאמין שהסרט הזה היה נוצר ללא "ממזרים חסרי כבוד" של הבעל של הבת של צביקה פיק (הייתי חייב).

בעוד ש"ממזרים חסרי כבוד" היה מומצא לחלוטין ו"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית" מבוסס על סיפור אמיתי (כולל תמונות של האנשים האמיתיים וכיתוב -בעברית בלבד- של מה עלה בגורלם אחרי המלחמה), יש כמה וכמה קווי דמיון, כולל בליהוק של השחקן הגרמני הוותיק טיל שוויגר כקצין נאצי. בשניהם חבורה של גברים יוצאים למשימה מסוכנת מעבר לקווי האויב, יש אישה חתיכה שעוזרת להם ובאמצע הסרטים יש כיתוב מסוגנן גדול מיותר.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אייזה גונזלס.

"היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית". אייזה גונזלס.

בסרט יש מספר קטעים שמדברים בהם בגרמנית או בספרדית עם תרגום לעברית בלבד. ובכתוביות בעברית יש טעויות כתיב רבות, אסתפק באחת שאין לה שום הצדקה: "פי" זה תמיד בזכר וצריך להיות "פי שניים".

דירוג: ★★½☆☆

היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית (ארה"ב, בריטניה, טורקיה, 2024)
בימוי: גיא ריצ'י | תסריט: פול טמסיאריק ג'ונסוןארש אמלגיא ריצ'ידמיאן לואיס | משחק: הנרי קאווילאלן ריצ'סוןאלכס פטיפראייזה גונזלסבאבס אולוסנמוקוןקארי אלווס
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.04.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?