"רובוטריקים 4" מכניס מעל מיליארד דולרים; מה המשמעות ליחסי הוליווד וסין?

"רובוטריקים 4".

"רובוטריקים 4".

סרט הפעולה המד"בי "רובוטריקים 4" הצליח גם הוא להכניס מעל מיליארד דולרים (1,004,966,000 על פי הערכות) בקופות מסביב לעולם. היותו פרק רביעי בסדרה מתמשכת כבר על פני 7 שנים, "רובוטריקים 4" נפל מקודמיו בפרמטרים משמעותיים: נדרשו לו 6 שבועות להגיע ליעד הנכסף, בעוד ל"רובוטריקים 3" נדרש שבוע שלם פחות; ובצפון אמריקה לבדה הוא גרף רק כ-241 מיליון, בעוד בזמן הזה הפרק הקודם כבר גרף כ-344 מיליון דולרים. עם זאת, הירידה בהכנסות מצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) על אף ההגעה למיליארד דולרים, מצביעה על התחזקות ההכנסות משאר העולם, ובדיקה קפדנית יותר מראה התעצמות גבוהה בסין (בתוך חודש מיציאתו, חצה הסרט את רף 300 מיליון הדולרים הכנסות בסין, והוכתר כסרט הרווחי ביותר שם במקומו של "אווטאר").

לא במקרה הדבר, משום שהסרט הופק כקו-פרודוקציה אמריקאית-סינית, צולמו מספר ימים בסין ואפילו הוקם סט צילומים עצום בעיר האמריקאית דטרויט, שידמה עיר סינית. כל אלו לא ניפחו בצורה משמעותית את התקציב (רק כ-15 מיליון דולרים יותר), ולכן כפרק רביעי בסדרה שלאו-דווקא היה ברור שיצליח בקלות להידמות לקודמיו – נראה ששיתופה של סין היה כדאי מאד כלכלית.

להבנה הזו יש משמעות אדירה עבור הוליווד. בעוד ניתן לערב בנושא גם את החלפת הקאסט, הפרסום המסחרי הלא-כל-כך-סמוי-עד-כדי-מובהק-ביותר בסרט, וכדומה (באמת נדמה למישהו ששיה לה'בוף החזיק את הסרטים הקודמים? וחסרים סרטים אחרים שהתמסחרו וחרף כך הצליחו?), בהוליווד דווקא מסתכלים על ההצלחה מעל כל הקשיים של עבודה עם חברות המתקיימות תחת משטר קומוניסטי חדשן ומסוכן, ולמדו מהמשטר דבר-או-שניים (למשל, חברה סינית שותפה של האולפנים האמריקאים איימה לחסום את הבכורה – במקום לתבוע לדין כמובן – משום שבית המלון הסיני 'פנגו פלזה' לא הוצג בסרט כפי שסיכמו). סגן נשיא אולפני פאראמאונט הודיע להוליווד-ריפורטר: "זה בהחלט היה שווה את הכל. לכל אחד יש כאבי גדילה, אבל ללא ספק התוצאה מדהימה."

"רובוטריקים 4". מארק וולברג.

"רובוטריקים 4". מארק וולברג שהחליף את שיה לה'בוף מהטרילוגיה הראשונה.

וול סטריט ג'ורנל פרסם שכדי לוודא את ההצלחה הסינית הכבירה של הסרט בקופות, נאלצו אולפני פאראמאונט ושותפיה לשכור 1,200 עובדים שיבדקו כי הכרטיסים שנמכרים ל"רובוטריקים 4" בבתי הקולנוע בסין אכן נרשמים לזכות "רובוטריקים 4" ולא לזכות סרט אחר, על מנת שהמדינה תתחלק בפחות רווחים עם שותפיה האמריקאים. אבל כאמור, בהוליווד מקווים שהסכר נפרץ. שההצלחה הסינית של רובוטריקים בקופות תפתח את הדלת לשותפים שפוים יותר, שהעבודה איתם תהיה פחות מסוכנת. כמובן ששותפויות עם חברות ממשלה עדין תהינה הכרח – אבל גם פחות דאגות למעט יותר חברות עם אופי מסוכן, הן טובות יותר מהרבה דאגות להרבה חברות שפועלות על ידי, או כמו, הממשל.

שיוכים: שוברי קופות
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?