יורם גלובוס מוכר את חלקו ב"גלובוס מקס"; בעוד "סינמה סיטי" מחליפה ידיים ושוויה עולה

מימין: ליאון ומשה אדרי, יורם גלובוס, בנט קפלן. צילומים: רפי דלויה

מימין: ליאון ומשה אדרי, יורם גלובוס, בנט קפלן. צילומים: רפי דלויה

איש הקולנוע הותיק יורם גלובוס מוכר את חלקו בחברת ההפצה "סרטי נוח" וברשת בתי הקולנוע הקרויה על שמו "גלובוס מקס", בעוד בחברת "סינמה לינאו" המחזיקה ברשת בתי הקולנוע "סינמה סיטי", מתחלפים השותפים לאחים משה וליאון אדרי, בעלי השליטה.

יורם גלובוס בן ה-72 מוכר את 50 האחוזים שבהם הוא מחזיק ברשת בתי הקולנוע "גלובוס מקס" וב"סרטי נוח", לשותפו בנט קפלן ולקבוצת משקיעים אמריקאית. על פי הערכות, גלובוס יקבל 100 מיליון ש"ח על המכירה, מתוכם ישארו בכיסו כ-15-20 מיליון ש"ח והשאר יוקצו להחזרי חובות בנקאיים שנטל. הוא ישאר עם קטלוג הסרטים הישראלי של סרטי נוח, ושאר פעילותה כגון נציגות ההפצה הישראלית של אולפני יוניברסל, פאראמאונט, האחים וורנר ועוד, יעבור לרוכשים. כמו כן, החברה האם (במקור, המשמשת כיום בעיקר להפקות) "גלובוס גרופ" תישאר בידיו של יורם גלובוס לצד אולפני "ג.ג." בנווה אילן.

"גלובוס מקס" הוקמה בקיץ 2006, בתור מיזוג בין זרוע בתי הקולנוע של חברת "גלובוס גרופ" ובית הקולנוע המקרין IMAX באילת (שהיה בבעלות קפלן), מתוך כוונה להנפיק את החברה בבורסה. החברה אכן הונפקה (מרץ 2007), אבל לא הבחינה בתמורות המתרחשות בנוף בתי הקולנוע הישראלים: סינמה סיטי הוקמה ב-2002 כבית קולנוע ענק שמכיל קניון, ואילו גלובוס מקס עוד עבדה במודל הישן של בית קולנוע בתוך קניון. בקיץ 2009 סגרו קניון עזריאלי וקניון מלחה שניים מבתי הקולנוע הבולטים של הרשת. אותה שנה היתה שנת שפל של החברה, בה הפסדיה הגיעו ל-32.4 מיליון ש"ח.

אם כן, "סינמה סיטי" כאמור מתנהלת טוב עד כה, ושתי חברות ישראלית רוכשות נתח של 40% ממנה: חברת הכשרה ביטוח וחברת לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי) רכשו כל אחת 20% מ"סינמה לינאו" המחזיקה בבתי הקולנוע, תמורת כ-100 מיליון ש"ח, מ"קרן שמרוק". ערך רכישה זה מעניק ל"סינמה לינאו" שווי של חצי מיליארד ש"ח, שעשוי לגדול בשנתיים הקרובות ל-550 מיליון ש"ח. יש שמועות בשוק ההון שגורסות כי גם את סינמה סיטי מצפים להנפיק בבורסה בשנתיים-שלוש הקרובות.

[…] בבעלות בנט קפלן), מתוך כוונה להנפיק את החברה בבורסה. בשנת 2014 יצא מהחברה המייסד ואיש הקולנוע יורם גלובוס, והבעלות נמכרה לקפלן ולקבוצת משקיעים אמריקאים. מוקדם […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?