"6 גיבורים" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"שישה גיבורים".

"שישה גיבורים".

שמועה שרצה באינטרנט אומרת שלקראת שנת 2034 מארוול סדרת סרטים המבוססת על שירבוטים שנעשו על קירות השירותים במשרדים הישנים שלהם בניו יורק. עד אז אנחנו נשאר עם "6 גיבורים", סרט אנימציה של אולפני דיסני המבוסס על (עוד) אחת היצירות של מארוול. בהתאם לשמו, גם הסרט מעט גנרי, ופרט לעיצוב ייחודי, אין בו ייחוד של ממש. נדמה שערבבו מכל סרט אפשרי כדי ליצור סרט שיתאים לכולם (אפילו הגיבור יתום – בכל זאת מארוול), וכתוצאה מכך יש הרגשה של תפסת מרובה לא תפסת.

הסרט מתרחש בעתיד לא ברור, בעיר סן פרנסוקיו – שכשמה כן היא: שילוב בין סן פרנסיסקו לטוקיו. גיבור הסרט, הירו בן ה-14, הוא גאון רובוטיקה שרואה בלימודים גבוהים בזבוז זמן ומעדיף לבלות זמנו בקרבות רובוטים. אבל לאחר שאחיו לוקח אותו למעבדה בה הוא לומד, הירו נדלק ורוצה להצטרף אל אחיו. הוא משתתף בתחרות שמהווה מין מבחן קבלה לאוניברסיטה, וההמצאה שלו – מיני רובוטים שנשלטים על ידי כוח המחשבה – מקנה לו תהילת עולם, כולל הצעה למכור את ההמצאה לתאגיד ענק. הירו בוחר להצטרף לאחיו, אך עוד בטרם נגמר הערב, אחיו נהרג בשרפה שפרצה באולם התחרות.

מספר צירופי מקרים מובילים את הירו וביימקס – רובוט/רופא שאחיו תכנן – לעקוב אחרי אחד המיני רובוטים ששרדו. המיני רובוטים נמשכים זה לזה, והירו רוצה לגלות היכן הם, ואיך הם שרדו. המסע מוביל אותו למחסן מיסתורי שם הוא מגלה את ליוקי, אדם במסכה השולט בהם ומייצר אותם. הירו רוצה להחזיר לעצמו את הרובוטים, ולצורך כך נעזר בחברי המעבדה של אחיו. הירו משדרג את החבורה כולל את ביימקס שהופך מרובוט רופא לרובוט לחימה ויחד הם הופכים לחבורה של חנוני על שנלחמים ברשע המסתורי.

העובדה שהסרט מחדש מעט ושואל מאינספור סרטים אחרים היא לא הבעיה שלו, זוהי המהות של הקולנוע כמעט. אבל סרט צריך אופי, וכאמור פרט לעיצוב השובה של העולם העתידני – אין בו שום דבר מיוחד. הירו הוא דמות מאד חד ממדית – העוברת שינויים ברורים וללא קונפליקטים רבים מדי. אולי הגיבור הוא בכלל ביימקס, אבל הוא אפילו לא יכול לזכות בתואר "רובוט השנה". למעשה, הבעיה עם הסרט היא גדולה יותר מעצם הסרט עצמו. סרטים סבירים ובינוניים הם דבר בשגרה, גם אצל דיסני. הבעיה היא שהוא מעיד משהו על הכיוון של דיסני.

את עולם סרטי הקולנוע המצוירים של דיסני ניתן לחלק לשניים – דיסני קלאסיק וסרטי פיקסאר –  אך השימוש במארוול לצורך יצירת סרט של דיסני קלאסיק ולא עלילה מקורית או קלאסית מטרידה. מה השלב הבא? דיסני קלאסיק עושים את "מלחמת הכוכבים – 9?" או פיקסאר עושים את "שודדי הקאריביים 12"? שיטת המגה פרנצ'ייזס מעמידה בסיכון (לפחות אמנותי) לא רק את מארוול אלא את החברות הקשורות אליה – וחבל. קצת מקוריות, סיכונים ותעוזה לא תהרוג אף אחד. תאגיד דיסני לא קרס בגלל "ג'ון קרטר" (שגם עליו המילה 'מקורית' גדולה בכמה מידות), אבל לפחות ניסו משהו חדש. עכשיו יש הרגשה שמנסים לחלוב את הסוף את מה שיש, בתקווה שלעולם לא ייגמר. השאלה מה ייגמר קודם: הסבלנות של המעריצים או הזכיונות?

דירוג: ★★☆☆☆

6 גיבורים (ארה"ב, 2014)
בימוי: דון הול, כריס וויליאמס | תסריט: דון הול, ג'ורדן רוברטס | קולות באנגלית: סקוט אדסיט, ריאן פוטר, דניאל הנרי, טי-ג'יי מילר, ג'יימי צ'ונג
הפצה: פורום פילם, החל מה-04.12.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] שקורא כאן באופן קבוע, שם לב שיש לי אובססיה לא קטנה למארוול ושיטת המגה מותג שלהם. אבל בעוד שבהוליווד שכללו את זה לכדי מכונה להדפסת כסף, […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?