"התאוריה של הכול" – ביקורת

"התיאוריה של הכל". אדי רדמיין.

"התיאוריה של הכל". אדי רדמיין.

"התאוריה של הכול" הוא פספוס ענק. לא כך היה צריך להיראות הסרט על סטיבן הוקינג, אחד האנשים המפורסמים שנולדו במאה ה-20 ועוד חיים היום, שדמותו מוכרת בשל גילוייו המדעיים כמו גם בשל מראהו וקולו הייחודיים (והרבה בזכות הניגוד הזה ביניהם).

ברור שקשה להעביר תאוריות מדעיות מסובכות להדיוטות, אך אין אפילו ניסיון להסביר במה מתבטאת גאונותו של האיש. את הוקינג ואשתו מגלמים אדי רדמיין ("עלובי החיים") ופליסיטי ג'ונס ("האישה הנעלמת"), והם -כמו כל השחקנים בסרט- טובים מאוד, אמנם, אך זו לא סיבה מספיק טובה לראות סרט (לפעמים, וגם זה רק לפעמים, זה יכול להספיק להצגה). מעבר לכך, ה"הומור" שלו ממש לא הצחיק אותי בשום שלב בסרט, אבל אני לא יודע אם זו בעיה בתסריט (שמבוסס על ספר שכתבה אשתו של הוקינג), בהגשה או בחוש ההומור של הוקינג.

כל סרט ותסריט מורכבים מחלקים ומקטעים. ב"התאוריה של הכול" מראים, באופן כרונולוגי כמעט לחלוטין, כל מה שצריך להראות בחיים של אדם מפורסם וגאון, אך זה לא מרגש, לא מלהיב ולא מספיק מעניין (אורכו מעט יותר משעתיים ואחרי כשעה וחצי – הבנתי שאין פה שום דבר מיוחד, וגם לא יהיה, ורציתי שייגמר). עוברים על תולדות חייו ברפרוף, עושים "וִי" על כל מה שצריך, בלי להתעכב על איזה דיאלוג מלהיב, משהו שנון או רעיון יוצא דופן. הכול מאוד… רגיל ופחות טוב מבינוני, וזה לא מתאים לבן אדם כל כך מיוחד עם סיפור חיים מדהים.

הוא בריא (לומד באוניברסיטה ויש לו חברים), הוא גאון (משיב בקלילות על 9 מתוך 10 שאלות קשות), הוא ואשתו לעתיד מתאהבים האחד בשני כמעט ממבט ראשון, הם מתחתנים, מתגלה אצלו מחלת ניוון שרירים והרופא טוען שיש לו עוד שנתיים לחיות (תגובת ההורים שלו איננה, האם יש לו אחים או אחיות?), לזוג הנשוי יש עוד ועוד ילדים, יותר משנתיים עוברות (ולא מספקים הסבר איך/למה/בזכות מה הוא חי מעבר לאותן שנתיים שקצב לו הרופא; האם זהו נס רפואי? תודות לטיפול חדשני או קדמה רפואית?)… הוא מוביל בתחום הפיזיקה, אשתו מבינה אותו ועוזרת לו, הוא עובר לכיסא גלגלים חדש, הוא ממשיך לעבוד במרץ על פיתוח התאוריות שלו, מוציא לאור את הספר "קיצור תולדות הזמן" שפרסם אותו בעולם, מתווסף לכיסא שלו מכשור שמאפשר לו לדבר… (ומי שמכיר פרטים נוספים על חייו הפרטיים, שלא אזכיר פה, ימצא גם אותם במקומם).

במידה מסוימת יש בסרט את אותה בעיה שיש ב"מר טרנר" של מייק לי: אין ממש דרמה או מתח דרמטי לגבי מה שיקרה. אין לְמה לְצפות. יש סרטים שאתה יודע בדיוק איך הם ייגמרו ובכל זאת יש בהם עניין, כמו "בכוח הלב" עם אנג'לינה ג'ולי, למשל.

"התיאוריה של הכל". אדי רדמיין, פליסיטי ג'ונס.

"התיאוריה של הכל". אדי רדמיין, פליסיטי ג'ונס.

על אף כל זאת, הסרט יהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר (אין לו סיכוי לזכות), אולי-אולי גם לבימוי (ג'יימס מארש זכה באוסקר לפני מספר שנים על סרט התעודה "איש על חבל" שב-2015 יהיה סרט עלילתי בבימוי רוברט זמקיס), שחקן ושחקנית ראשיים וכנראה שני פרסים נוספים (אולי תלבושות, איפור, צילום). וכנראה שלא יזכה בשום פרס.

דירוג: ★★½☆☆

התאוריה של הכול (ארה"ב, 2014)
בימוי: ג'יימס מארש | תסריט: אנתוני מקרטן | משחק: אדי רדמיין, פליסיטי ג'ונס, אמילי ווטסון, דיויד ת'ווליס, הארי לויד, אדם גודלי
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-25.12.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?