"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" – ביקורת: יותר פארסה ממתח

"רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית". דניאל קרייג, אדוארד נורטון.

"רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית". דניאל קרייג, אדוארד נורטון.

ז'אנר סרטי הבלש הפרטי הספרותי, שהגיע לשיא הפופולריות שלו בשנות ה-70 וה-80 ונמוג בעשורים שלאחר מכן, עושה קאמבק נאה בשנים האחרונות, וכעת מגיע אלינו סרט ההמשך ל"רצח כתוב היטב" המצליח והמוצלח. הבעיה היא שההמשך "רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית" כבר הרבה פחות מוצלח מקודמו.

מיילס ברון (אדוארד נורטון) הוא איש עשיר, עשיר מאוד, כל כך עשיר שכשהוא מרים מסיבה אז הוא לא שולח הזמנה פשוטה בדואר, אלא מייצר סט של קופסאות עץ מתוחכמות שרק מי שפותר את הפאזלים שמרכיבים אותן, יזכה להגיע למסיבה, כל כך עשיר שבמקום להזמין אנשים לסתם דירה, הוא מזמין אותם לאי שלם שכולו שלו, כל כך עשיר שבמקום לשחק ב"רמז" הוא אשכרה מפיק את עלילת הרצח של עצמו (בכאילו) ושאר האורחים במסיבה צריכים לפצח את התעלומה ולגלות מי הרוצח (בכאילו, כאמור).

העניינים מסתבכים כאשר פרשיית רצח אמיתי מתרחשת במפתיע (שזה כמובן הדבר הכי פחות מפתיע בז'אנר הזה), אבל למזלם של הנוכחים, הבלש הטוב בעולם, בנואה בלאן (דניאל קרייג), שהוזמן גם הוא למסיבה, לא ישאיר אבן אחת הפוכה בטרם יפתור את התעלומה.

כאמור, הסרט הקודם היה מוצלח בעיניי, כי היה בו תמהיל די מדויק בין מרכיביו השונים וכך הוא הצליח לשמור על עניין ומתח מסוים לכל אורכו. בסרט החדש ישנם מספר גורמים שמחבלים ביכולת שלו להתעלות או אפילו להשתוות לקודמו. ראשית כל, הסרט קומי מדי מכדי שיוכל באמת ליצור מתח אצל הצופים – כשמונה ליזה של דה וינצ'י, הסימבול האולטימטיבי לדבר שאיננו בר השגה, מופיעה בסרט כרכושו הפרטי של מיילס, אי אפשר יותר להתייחס לסרט בשום מידה של רצינות, אלא רק כפרודיה או פארסה. ואם אי אפשר להתייחס לסרט ברצינות אז גם אי אפשר לחוש מתח, ורמה מסוימת של מתח היא הבסיס ההכרחי לכל סרט בז'אנר הזה. באופן אישי, גם הצלחתי לנחש את זהות הרוצח/ת בשלב די מוקדם בסרט- משהו שאף פעם לא קרה לי, כמדומני, בצפיה בסרטים מהז'אנר הזה לפני כן וכמובן שגם עניין זה פגם במידת הנאתי מהסרט, כי לנחש את הרוצח בסרט בלשים זה בדיוק כמו לראות קסם ולדעת איך הקוסם ביצע אותו.

"רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית".

"רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית".

בעיה נוספת, היא שהדמויות לא מעניינות ולא גורמות לאמפטיה ולהזדהות ואפילו דמותו הראשית של בנואה בלאן די מעצבנת, למען האמת, ולהרגשתי הליהוק של דניאל קרייג היה שגוי, למרות שאני מחבב את קרייג באופן כללי ובסרט הקודם לא הרגשתי שיש לי בעיה איתו או עם הדמות שלו.

אז כן, יש כמה בדיחות מאוד מוצלחות, אבל זה בערך הדבר היחיד שמוצלח בסרט וכשמדובר בסרט שאמור להיות מותח באיזשהוא אופן, יש כאן בעיה. הרצח אולי כתוב היטב, אבל כל השאר קצת פחות.

דירוג: ★★★☆☆

רצח כתוב היטב 2: תעלומה יוונית (ארה"ב, 2022)
בימוי: ריאן ג'ונסון | תסריט: ריאן ג'ונסון | משחק: דניאל קרייגקת'רין האןדייב בטיסטהג'סיקה הנוויקאדוארד נורטון | מוסיקה מקורית: ניית'ן ג'ונסון | צילום: סטיב ידלין
הפצה: החל מה-23.11.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?