"בין שני עולמות" – ביקורת: אפקטיבי בהעברת מסר על הבדלי מעמדות

"בין שני עולמות". ז'ולייט בינוש.

"בין שני עולמות". ז'ולייט בינוש. צילום: Christine Tamalet.

"בין שני עולמות" הוא סרט דרמה צרפתי בכיכובה של ז'ולייט בינוש ("שוקולד", "הפצוע האנגלי") המבוסס על סיפורה האמיתי של אישה שמתחילה לעבוד בניקיון ונחשפת לתנאים המורכבים שכרוכים בכך. הסרט אפקטיבי מאוד בהעברת המסר על הבדלי מעמדות ועל העיוורון שיש לחלק גדול באוכלוסיה על מה שעוברים אנשים שעובדים בעבודות מהסוג הזה, ומצליח להימנע כמעט לחלוטין מסחטנות רגשית. שימו לב שאלו מהסרטים שהקדימון (וגם התיאור) הורס חלק מהתפניות בסרט, אז שווה להימנע.

עמנואל קארר ביים ועיבד לתסריט ביחד עם גרושתו הלן דויניק את ספרה האוטוביוגרפי של פלורנס אובנה. אובנה במשך שנים סירבה לאפשר לעבד את ספרה, אך בינוש, שהיא גם אחת המפיקות של הסרט, הצליחה לשכנע אותה לבסוף. ניסיונו של קארר בעיקר מתחום הכתיבה, וזהו סרטו השלישי לאחר הפסקה מבימוי של 16 שנים. אולי זה מסייע לכך שהצורה שבה הוא מציג את הסיפור היא מאוד פשוטה וישירה ובכך הולמת מאוד את הנושא. הסרט לוקח את הזמן שלו בחשיפת הדמויות, אבל לא גולש להימרחות מיותרת.

"בין שני עולמות". ז'ולייט בינוש.

"בין שני עולמות". צילום: Christine Tamalet.

מריאן (בינוש) עוזבת את חייה בפריז ועוברת לצפון צרפת ומתחילה לחפש עבודה כמנקה. כמי שמעולם לא עשתה עבודה כזאת, היא מגלה לאט איך הדברים מתנהלים. מיריד העבודות, ליחס הקשוח של המנהלים ולציפיות המוגזמות שלהם, בעוד היא וחברותיה לצוות מסתמכות על המשכורת הנמוכה כמו אוויר לנשימה. ללא שום תמיכה נוספת היא מגלה את הסולידריות המדהימה שיש לאנשים החדשים שנכנסו לחייה במסגרת העבודה. מעבר לכך, היא מתחילה לייצר קשרי חברות חזקים, ובעוד הנשים האחרות גלויות וחשופות מולה, היא מסתירה סוד שהיא חייבת לשמור, אך בו בעת לא נותן לה מנוח.

מלבד בינוש ואחדים נוספים, רוב המשתתפות בסרט אינן שחקניות במקצוען, ומגלמות דמות שקרובה אל אישיותן במציאות, כלומר, הן עובדות ניקיון גם שלא מול המצלמה. זה מעניק נופך אותנטיות מאוד משמעותי לכל הטון של הסרט. בכל זאת הן עוברות מאוד טבעי על המרקע, מה שמעיד על היכולות הכבירות של קארר. מי שקיבלה הערכה רבה על תפקידה היא הלן למברט שמגלמת את קריסטל, האם חד ההורית הקשוחה, שתקועה במציאות הקשה של חייה.

"בין שני עולמות". ז'ולייט בינוש.

"בין שני עולמות". ז'ולייט בינוש. צילום: Christine Tamalet.

לא הרבה שחקניות היו יכולות להרים סרט כזה, אבל בינוש עשתה את זה בהליכה. כמה שלא ניסו לפשט את המראה של בינוש, שיהלום את התפקיד, היא עדיין נראתה יפהפיה ומרשימה. הכריזמה שלה מציתה את המסך ומבלי להרגיש בכלל אפשר להזדהות עם הדמות שלה. בלא מעט מקרים זה אפילו לא הצורה שבה היא אומרת דברים, אלא המבטים שלה, השתיקה שלה. עבודה משחק תלויה במידת המקצועיות של השותפים שלך, ובמקרה הזה, על אף שרובן היו חובבניות, זה לא השפיע בכלל על ההופעה המושלמת של בינוש.

סרט דרמה איכותי שסוחף עם הסיפור שמגולל וגם כולל בתוכו ערך מוסף. למרות שלא מביא איתו איזו בשורה או ייחודיות, הוא בהחלט מהווה בחירה טובה ובטוחה.

דירוג: ★★★☆☆

בין שני עולמות (צרפת, 2021)
בימוי: עמנואל קארר | תסריט: עמנואל קאררהלן דויניקפלורנס אובנה | משחק: ז'ולייט בינושהלן למברלאה קארןפטריסיה פרייר | מוסיקה מקורית: מתיו למבולי | צילום: פטריק בלוסייה
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-16.02.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?