במאי עג'מי טוען כי אינו מיצג את ישראל: "אני לא יכול לייצג מדינה שלא מייצגת אותי"

מימין: ירון שני עם סכנדר קובטי, במאי "עג'מי" בהכנות לאוסקר 2010.

מימין: ירון שני עם סכנדר קובטי, במאי "עג'מי" בהכנות לאוסקר 2010. צילום: ©AMPAS

שעות ספורות לפני טקס הענקת פרסי האוסקר 2010, אמר הבוקר סכנדר קובטי, במאי הסרט "עג'מי" המועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר, כי הוא הסרט אינו מיצג את מדינת ישראל. "אני לא יכול לייצג מדינה שלא מייצגת אותי", טען קובטי בראיון לערוץ 2. "אני לא נבחרת ישראל. כתוב ישראל כי הכסף מגיע מישראל. יש לך במאי ישראלי [בהתיחסו לחצי השני בתפקיד הבמאי, ירון שני. א.ש.] ויש לך במאי פלסטיני, יש שחקנים ישראלים ויש שחקנים פלסטינים. הסרט מייצג את ישראל רק טכנית."

"בזכות כספי מדינת ישראל ממנה מנסה כעת קובטי להתנער, הופק הסרט 'עג'מי' והגיע למועמדות לאוסקר," הגיבה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת. "ללא תמיכת המדינה, קובטי לא היה צועד הלילה על השטיח האדום. בשם החופש האומנותי והפלורליזם, תוקצב הסרט בלמעלה משני מיליון שקלים. עצוב שבמאי שנתמך על ידי המדינה, מתנכר למי שאפשרו לו ליצור ולהתבטא. לשמחתי, כל השותפים האחרים לעשיית הסרט רואים עצמם חלק ממדינת ישראל וגאים לייצג אותה בטקס האוסקר כשגרירים של עשייה תרבותית חופשית."

אין ספק שהעיתוי משחק כאן תפקיד מכריע. קובטי ידע כבר חודשים מספר כי הוא נשלח מטעם ישראל ועל מנת ליצג את מדינת ישראל במועמדות לפרס האוסקר, וגבר במועמדות לתפקיד על "לבנון" למשל. יחד עם זאת, הוא אמר את דבריו הקשים רק ביום התחרות, אחרי שהוא וכל הפמליה של הסרט כבר נוכחים במקום ואין מי שימשוך אותם משם.

[…] עם אכזבה תשיעית לישראל: הסרט הישראלי "עג'מי" – שאחד מצמד הבמאים שלו טוען כי אינו באמת מיצג את המדינה – הפסיד את פרס הסרט הזר ל"הסוד שבעיניים". […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?