ביקורת: קונג פו פנדה / Kung Fu Panda

קונג פו פנדה

"קונג פו פנדה" מגיש לכם מתכון עתיק לנודלס קולנועי, ברוטב אנימציה צבעוני ומשעשע. אלי שגב מתקשה להבדיל בין הפנדה לבין המדבב.

את ההרפתקה המוצלחת שמאיימת להכות חזק בקופות הישראליות, "קונג פו פנדה", יצרו דווקא אנשים דלי ניסיון בתחום הקולנועי. חלק מהתסריטאים (אלו שכתבו את הליבה לתסריט) התנסו בכתיבת סרטים שלא זכו להצלחה מסחררת, והחלק השני של התסריטאים שולבו מתחום הטלויזיה המונפשת בקולנוע המונפש. הבמאים מצידם גם הם מגיחים מעולם הטלויזיה, כך שהמתכון להצלחת הפנדה, כנראה גלום בכישרון אמיתי שבוזבז עד כה.

את פו (הפעם עם חולם) מגלם ג'ק בלאק, השמנמן המגוחך שהצליח באופן מפתיע להשתחל לרשימת הסלבז המבוקשים בשנים האחרונות. מלבד הופעות אוויליות ("רוק בבית הספר"), בלאק התברג גם לתפקידים רגועים ומיושבים יותר ("החופשה"), וכך הצליח להימנע מרשימת הטיפשים-על-המסך, שללא ספק, אדם סנדלר מככב בה.

פו הפנדה מאז ומעולם חלם להיות לוחם קונג-פו אדיר בסדר גודל של חמשת אלילי הז'אנר שלו – טיגריס (אנג'לינה ג'ולי), קופיף (ג'קי צ'אן), גמל-שלמה (סת' רוגן), צפע (לוסי לו) ועגור (דיויד קרוס). אשליות בצד, פו הוא למעשה בן לשושלת שפים לנודלס ועתידו בתחום נראה חתום. אלא שסכנה גדולה נשקפת באופק, והמאסטר אוגוואי נאלץ לבחור את הלוחם האגדי שיציל את ארץ השלוה ממנה.

שרשרת תקלות משעשעת מביאה את המאסטר אוגוואי לבחור בפו כמי שצריך להיות הלוחם המיוחל שיציל את המצב. ללא כל ידע אמיתי בקונג-פו ועם כרס 'פנדאית', פו לא מצליח להבין כיצד מצופה ממנו להיות גיבור, וחוסר התמיכה מצד המאסטר המאמן שלו (דאסטין הופמן) וחמשת הלוחמים שהעריץ, לא בדיוק עוזרים לו; כשברקע הסכנה מתקרבת יותר ויותר.

האנימציה המדליקה והצבעונית שבחרו באולפני דרים-וורקס להעניק לסרט ללא ספק תורמים רבות להנאה שבו. סגנון האיור של הדמויות והרקע נושק לאנימה היפנית, אך בכל זאת לא היא. הוסיפו לכך שכל הדמויות בסרט הן בכלל חיות עם קשרי דם משונים ויוצאים דופן בהחלט – והרי שקיבלתם כפרה לעובדה שליבת התסריט מוכרת וידועה לכל, בלי מאמץ אמיתי לסטות מהקוים הברורים.

האנימציה ועיצוב דמויות מעולים משתקפים לבלי היכר בעיקר בזמן המסך של מאסטר אוגוואי. הצב הישיש הזה שאת קולו כולם צריכים יהיו להכיר (בגרסה האנגלית כמובן), רוטט מזיקנה, צבוע דהוי, ומחזיק בשפתיים שלא היו מבישות את ג'ניפר קולידג'. במבט אמנותי-משהו, הקומדיה השקטה של אוגוואי מצחיקה לא פחות מזו של הדמויות המרכזיות יותר בעלילה.

"קונג פו פנדה" מתגבר על קו העלילה הידוע גם באמצעות בדיחות משעשעות למדי, רובן דווקא לעג על חשבון מישהו. על פי סטטיסטיקה לא מוכחת, החשבון כמעט תמיד נופל על פו של ג'ק בלאק. ובפרט, בלאק ללא ספק תפור על התפקיד. אפשר שהתסריט נכתב ויועד עבורו (היו דברים מעולם), ובלאק אמנם לא זוכה לאפשרות לחגוג עם עיוותי הפנים הרוקיסטים שלו, אך כן משתעשע בעובדות המשקל של פנדה ועצמו.

"קונג פו פנדה" צפוי להיות להיט קיץ מצוין בישראל, על טהרת הקסם האנימטיבי וקומי לילדים וגישה מעולה גם למבוגרים. לא רק למשפחות.

דירוג: ★★★★☆

קונג פו פנדה
ארה"ב, 2008
88 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-03.07.2008 בקולנוע.
בימוי:
מארק אוסבורן
ג'ון סטיבנסון
שחקנים:
ג'ק בלאק
דסטין הופמן
אנג'לינה ג'ולי
לוסי לו
ג'קי צ'אן
סת' רוגן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?